Senaste nytt

Har KLM börjat ta betalt för att välja plats ombord?

Kikade på att boka en resa inom Europa nästa år med KLM i economy. Tidigare har det alltid varit fritt att välja plats samtidig som man bokar, vilket har varit väldigt smidigt. Nu står det att det kostar pengar eller så får man vänta till incheckningen. Inte läst nått om detta här.

8556307858b735dd561a0dd48995ff53.jpg

507a3edae4f4ea5ab960c0f4a2ae1601.jpg
 

thh

Medlem
I december 2015 införde de betalningar på resor efter februari 2016, priset varierar beroende på om du är ivory, silver, gold eller platinum. Du får fortsatt välja plats 30hrs innan avgång.

Tror de har velat ett par år innan dess.
 

Moco

Medlem
Säg vad KLM inte tar extra betalt för? Dessutom har de nu börjat servera kranvatten från Istanbul ombord! Har tyckt ganska bra om KLM innan, men hade ett par riktigt dåliga flygningar med otrevligt CC i förra veckan vilket dragit ned betyget rejält.
 
Enligt den här artikeln kommer FB att bli spenderingsbaserat och införa dynamisk prissättning av bonusbiljetter

Flying Blue streeft naar een-op-een klantcontact - Zakenreis | Nieuws voor zakenreisbranche & reiziger

Översättning
Harm Kreulen on FB - FlyerTalk Forums
Jag skulle kunna acceptera detta med olika "tilläggstjänster" om dom samtidigt började med enkelbiljetter som gick att köpa på kampanj för 300-600 kr, men nu pratar vi om economy från Linköping som oftast kostar 2500-3000 kr t&r. Ett annat koncept helt enkelt.

I nästa steg så ryker väl mackan ombord.
 

Homer

Medlem
Du har helt enkelt inte hängt på BC tillräckligt mycket. Rubriken nedan är dock synnerligen missvisande.

KLM inför fler optioner vid bokning av platser | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Fast den där tråden handlade väl bara om interkontinentala flygningar?
Intra-EU infördes väl senare, när vet jag inte men väldigt nyligt verkar det som


As of 22 June 2016 AF/KLM will extend the paid seating concept for travel on/after 24 August 2016
(i.e. paid seating for standard seats)
...
- KLM Intra-EU flights (EUR 5).
Air France and KLM to extend paid seating options - FlyerTalk Forums


I december 2015 införde de betalningar på resor efter februari 2016, priset varierar beroende på om du är ivory, silver, gold eller platinum. Du får fortsatt välja plats 30hrs innan avgång.

Tror de har velat ett par år innan dess.

Jomen det handlade ju om interkontinentala resor* 20 Euro.
Cedergren frågar om resor inom Europa och det verkar ju vara alldeles nytt.


* More seat choice for KLM’s frequent flyers on intercontinental flights
 
Last edited:

thh

Medlem
Jag skulle kunna acceptera detta med olika "tilläggstjänster" om dom samtidigt började med enkelbiljetter som gick att köpa på kampanj för 300-600 kr, men nu pratar vi om economy från Linköping som oftast kostar 2500-3000 kr t&r. Ett annat koncept helt enkelt.

I nästa steg så ryker väl mackan ombord.

Sålänge de har kvar de där små stroopwafel man får när man flyger från Amsterdam är jag nöjd.

Jag tycker att KLMs mat i allmänhet är ganska tråkig, men att saker som "gratis val av plats vid bokning" var trevligt. Jag förstår att det är irriterande för en platinumkund som bokar resan dagen före och betalar fem gånger så mycket som jag gjort att sitta i mitten längst bak - och jag förstår deras resonemang men ändå. KLM biljetter brukar inte vara så billiga.
 

Homer

Medlem
Du har helt enkelt inte hängt på BC tillräckligt mycket.

Snarare så att han hängt för mycket på BC och för lite på andra forum.



Air France and KLM Respond to Customer Needs, Expanding Standard Seat Selection

Background
The current “first come, first served” seating model lacks the flexibility to meet the needs of Air France and KLM’s most loyal frequent flyers, who are not always able to select their preferred seats, or the needs of families traveling with children, who are not always able to be seated together.

(June 22, 2016) Last November, Air France and KLM introduced a new system for reserving Economy seats in select markets, to improve options for customers that want to choose a specific seat in advance. Beginning June 22, for travel beginning August 24, 2016, Air France and KLM are announcing an expansion of this Standard Seat Selection option
....

During check-in, all passengers can still choose a standard Economy seat free of charge. Passengers who wish to reserve a seat before check-in will also have the opportunity to do so as a paid service.

AIR FRANCE and KLM’s standard seat selection now available on more flights | FlyingBlue.com
 
Toppen