Senaste nytt

Vilken kamera använder du när du tar bilder ombord?

Dr. Miles

Expert
Här kommer en kärnfråga, vilken kamera använder du när du tar bilder onboard?

bjornstrom och Jacob använder proffsiga systemkamera när de reser och tar bilder onboard.
Själv använder jag Panasonic Lumix DMC-TZ7 för jag inte vill släpa stor (framförallt) dyr kamera med mig, speciellt när jag åker till Kina.

Jag märker att min kamera inte är så bra att ta bild när det är lite ljus, och andra sidan vill jag inte använda blixt i mörk kabin och störa andra medresenär heller.

Vad har ni för lösning?
 

agehall

Medlem
Det varierar lite. I handbagaget har jag nästan alltid en Panasonic Lumix DMC-LX2 som kan användas när det behövs.

Om jag planerar att göra något mer seriöst, så åker mina Nikon-hus med och lämpliga objektiv. I normalfallet har jag ett vanligt 18-200mm på min D300s och 50mm på min D80. Men beroende på situation har jag även med 11mm Fisheye och 105mm macro.

Nu är det inte allt för ofta som jag släpar med mig den riktiga utrustningen, men det händer. Främst på privata resor då jag inte är begränsad i vad jag behöver ha i handbagaget.
 

rvarttinen

Medlem
Packar ned min Olympus E-PEN2 i handbagaget. Men använder oftast kameran i min Google Nexus II, som är rätt bra för de flesta bilder ombord. I loungen brukar jag kunna använda Olympus kameran.
 

agehall

Medlem
18-250? Vilket märke är det på den pjäsen?

En mer relevant fråga är: Hur gör ni för att "smygfotografera" under start och landning, ifall ni nu gör sådant..?
 

ACervin

Medlem
Ricoh GR Digital III. Fast, riktigt skarp optik på motsvarande 28 mm och ljusstyrka 1.9. Tillåter bilder i naturligt ljus utan blixt i nästan alla sammanhang. Bra makrofunktion. Utmärkt för storstadssemester och inomhus-onboard. Tar liten plats. På Safarin behöver man något annat. Annars blir det Sony NEX-5 som tagit över allt mer och dammlagret blir allt tjockare på min Nikon D90. Speciellt nu med objektiv adapter Nikkor till Sony NEX.
 

vicce

Medlem
18-250? Vilket märke är det på den pjäsen?

En mer relevant fråga är: Hur gör ni för att "smygfotografera" under start och landning, ifall ni nu gör sådant..?

Tamron, dock utan VR, vilket är lite synd. Men det hänger med från när jag körde med Nikon D60.

Ska jag fota/filma ut genom fönstret, brukar jag vända mig mot fönstret, så man bara ser ryggen på mig.
 

Palazzi

Medlem
Panasonic Lumix DMC-LX5.
Jag har även en systemkamera med en väldans massa objektiv, men det blir alltmer sällan allt får följa med (jag är för slapp för att släpa runt på massa saker).
 

agehall

Medlem
Tamron, dock utan VR, vilket är lite synd. Men det hänger med från när jag körde med Nikon D60.

Ah, just ja! Det var för länge sedan jag tittade på objektiv. Jag har det jag behöver och ska jag ha något bättre blir det hiskligt dyrt, så det är bäst att inte ens titta.. ;)
 

Jonas C

Medlem
Nikon D7000 + Nikkor 12-24mm använder jag ombord på flygplanen. Har kommit fram till att detta är den mest mångsidiga kombinationen för all typ av fotografering relaterad till flygresor. Utöver det har jag ett 10,5mm Fisheye som passar perfekt till cockpit bilder, dock är det sällan jag använder det objektivet nuförtiden.

Börjar dock tröttna på DX formatet p.g.a den usla kvalitén på bilderna och kassa ISO prestandan, så det blir nog uppgradering till FX format inom en snar framtid.

En mer relevant fråga är: Hur gör ni för att "smygfotografera" under start och landning, ifall ni nu gör sådant..?

Har aldrig haft något problem med värdinnor som ber mig stänga av kameran. Knäpper så det skriker om det under start och landning ;)
 
Last edited:
Toppen