Senaste nytt

Hotels.com

AndersSt

Medlem
Jag bokade och förskottsbetalade via Hotels.com 2st 4-bäddsrum åt min dotter och hennes 5 väninnor nu i somras. Rummen skulle enligt beskrivningen på Hotels.com vara på ca 60kvm med rymlig, möblerad terass.

När de checkade in fick de istället 2st mindre dubbelrum med en extrasäng i varje rum, ingen terass. Efter att jag kontaktat Hotels.com fick de efter någon dag bytt ut det ena dubbelrummet mot ett 4-bäddsrum så de slapp extrasäng i det andra rummet. Någon stor terass syntes däremot inte till.

När jag skickade in ett klagomål kring detta erbjöds jag kuponger till ett värde av 3000:- vilket knappt täcker mellanskillnaden på vad jag bokat och vad som faktiskt levererats, dessutom kan dessa kuponger inte användas vid bokning av de flesta populära hotell.

I dialogen med deras reklamationsavdelning har jag mötts av en mycket trist attityd. Det de kallar "kompensation" vill jag påstå borde handla om en ren återbetalning av överkjutande belopp. Där tar det stopp och jag kommer inte längre med mitt ärende.

Innan jag överväger ARN, är det någon här som vet om man kan överpröva detta högre upp hos Hotels.com? Just nu känns det som jag är utlämnad åt godtycket hos en enskild medarbetare på reklamationsavdelningen.
 
Jag har själv haft en tvist med Hotels.com där jag bokat ett rum för 3 personer där de gav oss ett rum med en king-sizesäng utan extrasäng och tyckte att vi alla skulle sova i samma säng. De stod på sig ordentligt men lyckades till slut ordna så vi fick ett rum med 2 Queen-size (Vi fick stå för mellanskillnaden, även om den endast var ca 200:). Jag upplever att de är krångliga att ha att göra med när något krånglar då jag stod på mig ordentligt för att få kompensation eller åtminstone att de tog mellanskillnaden.
 
Jag har samma upplevelse och har slutat använda hotels.com annat än för att söka. I de flesta fallen brukar det vara samma pris att boka via hotellets hemsida och min erfarenhet är att man får bättre service då.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Kan vara hotellet som nergraddetat de också, sker ganska ofta..
 

AndersSt

Medlem
Kan vara hotellet som nergraddetat de också, sker ganska ofta..

Det var precis vad som hände! Man var tydligen fullbokade och såg såklart chansen att sätta dessa 6 unga tjejer i 2 dubbelrum och istället utnyttja de bokade "quadruple studio" rummen för att trycka in fler gäster. Inte svårt att förstå deras resonemang men självklart inte OK.

Grundfrågan här är ju att jag har betalat till Hotels.com, inte direkt till hotellet. Hotellet kan nästan betraktas som "underleverantör" i sammanhanget. Min affär är mot Hotels.com som därför bär ansvar för min kompensation/ersättning. Slutet gott, allting gott.

Jag har alltid tidigare varit nöjd med Hotels.com och efter att detta till slut lösts sig kommer jag även fortsättningsvis använda dem.
 

AndersSt

Medlem
Vad fick ni för värde på era rewardsnätter? Orginalpriset eller det lägre efter återbetalningen?

Kollade nu och det är enligt ursprungligt pris. :)

Edit: Ser nu att de faktiskt har tagit bort 3 rewardgrundande nätter men behållt samma pris för resterande...
Nåja, rätt ska vara rätt, inget att snacka om.
 
Last edited:
D

Deleted member 4140

Guest
Det är dock hotellet som ska kompensera gästen, så länge inte hotels.com t ex har sålt rum som inte finns. När jag jobbade på Royal Viking vid centralen så överbokade de som regel och hade i åtanke att alla inte skulle dyka upp. var kul då man fick skicka folk i taxi till Norrköping för det inte fanns några rum kl 03.00 :)
 

AndersSt

Medlem
Det är dock hotellet som ska kompensera gästen, så länge inte hotels.com t ex har sålt rum som inte finns. När jag jobbade på Royal Viking vid centralen så överbokade de som regel och hade i åtanke att alla inte skulle dyka upp. var kul då man fick skicka folk i taxi till Norrköping för det inte fanns några rum kl 03.00 :)

Lite samma upplägg som med flyg då som tydligen också medvetet överbokas ibland (oftast?).
Man kan förstås diskutera vem ska stå för kompensationen, jag som kund har faktiskt inte bokat med hotellet, rumsbeskrivning och bokningsbekräftelse står ju Hotels.com för i det här fallet. Det är också dit min betalning går vilket gör det svårt för hotellet att sätta tillbaka pengar på mitt kreditkort. Finns såklart både fördelar och nackdelar med att boka via någon typ av förmedlingstjänst, i det här fallet känner jag trots allt att en dialog på svenska med Hotels.com förmodligen var enklare än den varit med ett hotell på Malta.
 
Toppen