Senaste nytt

Air France och Paris CDG

HenkeD

Medlem
Nu när det finns en representant från Air France i forumet kan jag passa på att fråga om CDG.

Jag tror de flesta upplever CDG som en ganska stökig flygplats. Jag vet att det inte är AF som driver flygplatsen men det påverkar förstås ändå passagerarupplevelsen, exempelvis när man ska byta flyg.

Är det på gång några projekt för att förbättra CDG? Layout, information, smidigare transfers etc.
 

Gnopps

Medlem
Om jag minns rätt hade väl AF något project för två-tre år sedan så man skulle slippa gå igenom säkerhetskontroll för de flesta byten, det är inte något jag märkt av dock. Kanske flyger jag fel destinationer? Vår representant kan säkert berätta mer.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej Henke! Tack för frågan och för att du förstår att Air France inte driver CDG, vilket alldeles för många tror...
Mycket är på gång på CDG. Jag måste få be vår marknadsavdelning om senaste nytt så att jag inte hittar på något felaktigt.. återkommer alltså till dig ! Hälsningar Karin

Nu när det finns en representant från Air France i forumet kan jag passa på att fråga om CDG.

Jag tror de flesta upplever CDG som en ganska stökig flygplats. Jag vet att det inte är AF som driver flygplatsen men det påverkar förstås ändå passagerarupplevelsen, exempelvis när man ska byta flyg.

Är det på gång några projekt för att förbättra CDG? Layout, information, smidigare transfers etc.
 

HenkeD

Medlem
Hej Karin! Tack för svar. Ja det skulle vara intressant att få veta lite vilka projekt som är på gång på CDG. Har du möjlighet att kolla upp det internt vore det kanon.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej!
Jag ska återkomma med mer info om hur CDG byggs om och förbättras, därför måste jag reservera mig för hur långt den processen har kommit i mitt svar till dig. Oavsett det så skulle ett svar på din fråga kunna bli väldigt långt och omfattande.
Men jag kan ta ett exempel, om man t ex reser ut från Göteborg till Bangkok, så ankommer man CDG på 2G. Då reser man vidare till 2E i buss och befinner sig då s.k airside. Det betyder att man enbart passerar den mindre passkontrollen på 2G och sedan är man i transit och behöver inte passera några fler pass eller säkerhhetskontroller. Men om man reser från Arlanda så ankommer man 2F och då går man tunneln bort mot 2E och då kommer man passera ytterligare kontroller. Dock så är de väldigt anpassade och effektiva och sorterar efter ev short connection, korthållare osv. Min erfarenhet är att det fungerar väl. Hälsningar Karin







Om jag minns rätt hade väl AF något project för två-tre år sedan så man skulle slippa gå igenom säkerhetskontroll för de flesta byten, det är inte något jag märkt av dock. Kanske flyger jag fel destinationer? Vår representant kan säkert berätta mer.
 

Air France/KLM

Företagsrepresentant
Hej!

Vad vi vet i dag är att all vår verksamhet på CDG kommer att koncentreras till terminalerna E, F och G.
2F kommer att bli Schengen och 2E kommer att bli avsatt för "international flights". För att förenkla kommer det också byggas en s.k walk way mellan T2E och T2F. Tidsramen för allt detta är naturligtvis väldigt svår att uttala sig om, men jag hoppas och tror att vi kommer se en del hända under 2012. Hälsningar Karin










Nu när det finns en representant från Air France i forumet kan jag passa på att fråga om CDG.

Jag tror de flesta upplever CDG som en ganska stökig flygplats. Jag vet att det inte är AF som driver flygplatsen men det påverkar förstås ändå passagerarupplevelsen, exempelvis när man ska byta flyg.

Är det på gång några projekt för att förbättra CDG? Layout, information, smidigare transfers etc.
 

Jacob

Medlem
Det är faktiskt riktigt bra nyheter. Terminal 2E, 2F och 2G är de i särklass fräschaste och dessutom lär det innebära betydligt kortare att gå när man ska byta på CDG.
 
Man har bytt markering på gaterna i Terminal 2E: nu heter de K och L. Airside transfer mellan 2G->2E har flyttat till andra sidan men ser ut som det är tillfälligt också, porten ser provisoriskt ut.
 
Toppen