Senaste nytt

VARNING! Ta med passet om ni vill dricka alkohol i Washington

palmen

Moderator
Är i Seattle, WA. Blev nyss nekad att köpa öl med mitt svenska körkort, det godtogs inte som ID. Fick åka till hotellet och tillbaka för att hämta passet.

Har råkat ur för detta tidigare för typ 3 år sedan i Madison Square Garden, den kvällen fick det bli cola.
Ska ni dricka öl/vin/drinkar mm i vissa delstater behöver ni ta med passet...
 

Moco

Medlem
Det är mycket vanligt. Med tanke på antalet Kalle Anka-körkort i omlopp och det svenska körkortets utformning är det heller inte så konstigt. Många förstår helt enkelt inte vad de tittar på.
 

palmen

Moderator
Det är mycket vanligt. Med tanke på antalet Kalle Anka-körkort i omlopp och det svenska körkortets utformning är det heller inte så konstigt. Många förstår helt enkelt inte vad de tittar på.
Det har hänt 2 ggr under 4 års resande till USA att de inte godtagit svenskt körkort. Oftast är det inga problem men onekligen är de lite kinkiga här inlägget Washington
 

Flood

Medlem
Det där varierar jättemycket mellan olika delstater. I några New England-stater fick jag visa det ofta i barer, liksom i NY, Pennsylvania och några till. Nu har jag varit två veckor i Dakotas och Minnesota utan att visa det en enda gång. Min ålder under USA-resorna har varit 35-40.
 

Bryant

Medlem
Jag råkade ut för detta i en butik i San Diego. Fick inte köpa en flaska vodka med svenskt körkort.
 

AndersSt

Medlem
Ett svenskt körkort är ju ingen giltig ID-handling någonstans utanför Sverige? Egentligen är körkortet ett intyg utfärdat av svenska transportstyrelsen som berättigar dig att "övningsköra utan handledare". ;)
Körkortet fungerar som ID-handling i de flesta fall här i Sverige men det är t ex inte en SIS-godkänd legitimation.

Att visa upp ett svenskt körkort i USA är nog bara relevant vid hyra av bil, i en bar är det lika giltigt som ett lånekort eller patientbricka.
 

AABack2ARN

Medlem
Händer regelbundet att jag behöver visa id i USA men hitills har alla ställen jag besökt nöjt sig med körkort. I New York var det länge så att alla (oavsett ålder och ställe) skulle identifiera sig och det verkade räcka med att ha någon form av ID-kort som såg bra ut för att de skulle vara nöjda
 

Johanna

Medlem
Det har hänt 2 ggr under 4 års resande till USA att de inte godtagit svenskt körkort. Oftast är det inga problem men onekligen är de lite kinkiga här inlägget Washington
Problemet försvinner med åren (åldern).

Kommer ihåg första gången jag visade körkort i USA. Dom ba ååhh coolt rosa, så häftigt. Åhh födelsenummer, vad är datum/månad/år? Konstigt, jag fattar ingenting. Coolt, ni får handla.

Innan jag hade åldern inne visade jag upp ett SL-kort (gamla, gamla modellen) där jag skrivit in ett födelsenummer som passade. Det gick också bra.
 
Det här är ett minimalt problem. En enda gång i hela världen som körkort inte funkat och det var en snobb-vinbutik i Buenos Aires, som nog bara inte ville sälja till en backpacker.
 
Toppen