simontemplar
Medlem
Klasserna på regionaltågen i Sverige är ett skämt. Även på X2000 så ser man inte mycket skillnad, det enda märkbara är väl att du får fri tillgång till frukt, kaffe och tidningar.
Klasserna på regionaltågen i Sverige är ett skämt. Även på X2000 så ser man inte mycket skillnad, det enda märkbara är väl att du får fri tillgång till frukt, kaffe och tidningar.
Jag hade dock uppskattat en uppdelning likt de hade på Treno Italo som jag nyligen testade i Italien: Där fanns 3 kupéklasser där 2:a klass motsvarade SJ's första... Hade varit trevligt med lyxigt alternativ också (behöver inte vara orientexpressen-klass).
Är det bara jag som minns X 2000 i tidernas begynnelse? Varm frukost, nybakade rundstycken, kopierings-, telefon- och telefaxmöjligheter ombord, värdinnor i varenda vagn som serverade, wienerbröd före ankomst, servering av kaffe och kakor vid sittplatsen, riktiga glas i bistron, taxibeställningar som togs upp av värdinnorna... Nuförtiden är det som att åka bland boskap, även i 1 klass.
När det gäller regionaltågen så var det så att man gjorde någon kundundersökning när tågen skulle lanseras kring vad resenärer uppskattar mest. Lugn och ro kom på första plats. Jag antar att de flesta rent av antog att det skulle vara någon mer skillnad än en glasdörr för att avskilja salongen.
Visst kommer man ihåg det. Åkte min första X2000 resa mellan Stockholm-Göteborg 1994 Det enda jag kommer ihåg idag är frukosten, och resenärer som var gröna i ansiktena (illamående av att tåget lutade i kurvorna).
Men man ska väl också komma ihåg att det här var under den tid då alla flygbolag (nästan iaf) erbjöd mat i ekonomiklass, incheckat baggage etc.. Sen kom Ryanair ....(nu kan jag skylla även tågets tillkortakommanden på FR, känns bra!)