Concorde
Founding Member
Tja vad säger man?
Länge har jag beklagat mig och varnat bekanta samt affärskontakter som besöker det civiliserade landet i norr om att endast bruka dom tre största taxi bolagen eller förboka. Annars finns det en god risk att man blir blåst av alla oseriösa taxichaufförer som får stå i dom tre första spåren vid Arlanda T5. Hör regelbundet historier om utländska besökare som betalar allt från 1000 till 5000SEK. Ibland säger chauffören att summan på taxametern är i Euro. Värsta jag hört är om en åkare som har ett jämförpris på 9999SEK! Han är tydligen stoppad från att köra in i Taxi fållan, men kan glatt lura folk som åker från stan.
Denna befängda modell som finns på Arlanda är en skymf för Sverige och Stockholm. 7 spår i bredd med taxibilar där alla viftar och hojtar som om det vore en marknad i Marocko. Anledningen till denna bisarra och fullkomligt ologiska lösning stavas avreglering. När taxi marknaden avreglerades släppte man i princip allt, vilket gör att det är fri prissättning. För 20 år sedan hade det kanske funkat i snälla oskyldiga Sverige. Idag är det en högst naiv tanke. Så, man kom på det genialiska draget att alla bilar måste visa sitt jämförpris tydligt i fönstret. På svenska...
Åker man till New York, kapitalismens huvudstad får du verkligen jobba för att bli blåst. Detta för att 1. marknaden är reglerad på ett effektivt sätt. 2. det finns endast ett spår för taxi-cabs. 3. ikke reglerade taxi/friåkare får inte köra in i spåret. 4. Priset till Manhattan är reglerat. F.ö. enligt lag får endast Yellow-cabs plocka upp passagerare på gatan. Sen finns det andra förare i Lincoln Town Cars som gör det också, men dom har inte taxi skylt, varav det torde vara uppenbart för alla att här sätter man priset innan avresa.
Åker man till London, kapitalismens andra huvudstad är det också ordentligt uppstyrt. Endast black-cabs får köra in i spåret och plocka upp passagerare, samma sak ute på stan. Alla andra, s.k. private-hire eller mini-cabs får endast hämta förbokat och står då i garaget med sina bilar. Alla black-cabs kör på en reglerad taxameter. På gatan i London får endast Black-Cabs plocka upp passagerare.
T.o.m. i Warszawa finns det endast ett spår med en taxi-dispatcher som ser till att endast tillåtna bilar står i spåret. Övriga skojare försöker plocka upp kunder i ankomsthallen. Man kan försvara Stockholm här och säga att så går det minsann inte till hos oss, men egentligen är det ett befängt argument. Detta då eftersom inga "banditer" står och lockar i hallen förutsätter våra internationella gäster att bilarna som står i spåren är reglerade på något sätt.
Stockholmsstad politiker måste reda upp röran gällande taxi i Stockholm och framförallt Arlanda situationen.
Den absolut och enklaste lösningen är att alla taxibilar mellan Stockholm och Arlanda, oavsett växel eller fri-åkare skall ha fastpris vid ej förbokad resa, reglerat enligt lag. Må det vara 450 eller 600kronor. Folk blir inte lurade och resan samt upplevelsen blir värdig en stad som Stockholm. Självklart skall företag kunna förhandla fram rabatter, men då gäller det bokade resor.
Så igår när jag kommer hem till Arlanda efter tjänsteresa händer något bisarrt. Framför mig i snurran går tre kinesiska affärsmän. Ut kommer dom till kaoset med sju spår. En fri-åkare viftar till sig deras uppmärksamhet varav jag säger till dom på engelska; Do not take that car, he is expensive, och pekar mot dom tre stora firmorna som har fast pris och är pålitliga. Herrarna tackar och går vidare. Jag går mot mitten och 020 spåret.
Fri-åkaren lämnar då sin bil och går emot mig med hotfull ton. Han är aggressiv och börjar knuffa mig i bröstet med sitt pekfinger. Min höger sätter lugnt ner väskan och adrenalinet höjs. Näven knyter jag ifall att han går till anfall. Han börjar gapa och skrika på ett hotfullt sätt. Jag säger att du är fan inte klok och att jag ringer polisen. Mannen som ansvarar för taxi kaoset lyfter radion och nickar instämmande mot mig. Jag lyckas desarmera situationen med ord och går till min bil. Våra utländska gäster tittar dels förbryllat och med ett leende när dom hoppar in i sin bil. Tummen upp från dom som tack.
Visst är detta beklämmande? Hur tänker denna idiot som kör taxi? Hade det blivit slagsmål hade han förmodligen tappat sin licens. Personligen försöker jag undvika handgemäng då det bara blir trassligt efter, även om man agerar i försvar. Lägg till att jag inte är en liten man så han borde fattat denna dansen vinner han inte.
Skall vi starta en namnunderskrifts-insamling för att få till förändring? Så här kan det inte fortsätta och är inte värdigt en stad som Stockholm.
/Concorde
Länge har jag beklagat mig och varnat bekanta samt affärskontakter som besöker det civiliserade landet i norr om att endast bruka dom tre största taxi bolagen eller förboka. Annars finns det en god risk att man blir blåst av alla oseriösa taxichaufförer som får stå i dom tre första spåren vid Arlanda T5. Hör regelbundet historier om utländska besökare som betalar allt från 1000 till 5000SEK. Ibland säger chauffören att summan på taxametern är i Euro. Värsta jag hört är om en åkare som har ett jämförpris på 9999SEK! Han är tydligen stoppad från att köra in i Taxi fållan, men kan glatt lura folk som åker från stan.
Denna befängda modell som finns på Arlanda är en skymf för Sverige och Stockholm. 7 spår i bredd med taxibilar där alla viftar och hojtar som om det vore en marknad i Marocko. Anledningen till denna bisarra och fullkomligt ologiska lösning stavas avreglering. När taxi marknaden avreglerades släppte man i princip allt, vilket gör att det är fri prissättning. För 20 år sedan hade det kanske funkat i snälla oskyldiga Sverige. Idag är det en högst naiv tanke. Så, man kom på det genialiska draget att alla bilar måste visa sitt jämförpris tydligt i fönstret. På svenska...
Åker man till New York, kapitalismens huvudstad får du verkligen jobba för att bli blåst. Detta för att 1. marknaden är reglerad på ett effektivt sätt. 2. det finns endast ett spår för taxi-cabs. 3. ikke reglerade taxi/friåkare får inte köra in i spåret. 4. Priset till Manhattan är reglerat. F.ö. enligt lag får endast Yellow-cabs plocka upp passagerare på gatan. Sen finns det andra förare i Lincoln Town Cars som gör det också, men dom har inte taxi skylt, varav det torde vara uppenbart för alla att här sätter man priset innan avresa.
Åker man till London, kapitalismens andra huvudstad är det också ordentligt uppstyrt. Endast black-cabs får köra in i spåret och plocka upp passagerare, samma sak ute på stan. Alla andra, s.k. private-hire eller mini-cabs får endast hämta förbokat och står då i garaget med sina bilar. Alla black-cabs kör på en reglerad taxameter. På gatan i London får endast Black-Cabs plocka upp passagerare.
T.o.m. i Warszawa finns det endast ett spår med en taxi-dispatcher som ser till att endast tillåtna bilar står i spåret. Övriga skojare försöker plocka upp kunder i ankomsthallen. Man kan försvara Stockholm här och säga att så går det minsann inte till hos oss, men egentligen är det ett befängt argument. Detta då eftersom inga "banditer" står och lockar i hallen förutsätter våra internationella gäster att bilarna som står i spåren är reglerade på något sätt.
Stockholmsstad politiker måste reda upp röran gällande taxi i Stockholm och framförallt Arlanda situationen.
Den absolut och enklaste lösningen är att alla taxibilar mellan Stockholm och Arlanda, oavsett växel eller fri-åkare skall ha fastpris vid ej förbokad resa, reglerat enligt lag. Må det vara 450 eller 600kronor. Folk blir inte lurade och resan samt upplevelsen blir värdig en stad som Stockholm. Självklart skall företag kunna förhandla fram rabatter, men då gäller det bokade resor.
Så igår när jag kommer hem till Arlanda efter tjänsteresa händer något bisarrt. Framför mig i snurran går tre kinesiska affärsmän. Ut kommer dom till kaoset med sju spår. En fri-åkare viftar till sig deras uppmärksamhet varav jag säger till dom på engelska; Do not take that car, he is expensive, och pekar mot dom tre stora firmorna som har fast pris och är pålitliga. Herrarna tackar och går vidare. Jag går mot mitten och 020 spåret.
Fri-åkaren lämnar då sin bil och går emot mig med hotfull ton. Han är aggressiv och börjar knuffa mig i bröstet med sitt pekfinger. Min höger sätter lugnt ner väskan och adrenalinet höjs. Näven knyter jag ifall att han går till anfall. Han börjar gapa och skrika på ett hotfullt sätt. Jag säger att du är fan inte klok och att jag ringer polisen. Mannen som ansvarar för taxi kaoset lyfter radion och nickar instämmande mot mig. Jag lyckas desarmera situationen med ord och går till min bil. Våra utländska gäster tittar dels förbryllat och med ett leende när dom hoppar in i sin bil. Tummen upp från dom som tack.
Visst är detta beklämmande? Hur tänker denna idiot som kör taxi? Hade det blivit slagsmål hade han förmodligen tappat sin licens. Personligen försöker jag undvika handgemäng då det bara blir trassligt efter, även om man agerar i försvar. Lägg till att jag inte är en liten man så han borde fattat denna dansen vinner han inte.
Skall vi starta en namnunderskrifts-insamling för att få till förändring? Så här kan det inte fortsätta och är inte värdigt en stad som Stockholm.
/Concorde