Senaste nytt

Bagagesystemet på Arlanda ur funktion

Jacob

Medlem
Hela bagagesystemet på Arlanda flygplats är tydligen ur funktion och både SAS och Swedavia uppmanar passagerare att åka mycket tidigt till Arlanda, framförallt om man har bagage att checka in.
Flygförseningar är troligtvis att vänta och enligt Swedavias hemsida kan problemen fortsätta även under torsdagen.
Enligt SAS är det bagagesystemen både i terminal 4 och terminal 5 som är ur funktion, hur nu båda kan gå sönder samtidigt.
 

Kristofer

Medlem
Alla minns vi väl LHR T5 :D

article-1006582-00BA791A00000578-323_468x349.jpg
 

agehall

Medlem
Tur jag bara har handbagage den här resan då.

Det är för övrigt alltid lika intressant hur tull och immegrationsofficerarna tittar på en när man åkt runt halva jorden för 4 nätter och bara har handbagage... :)
 
10:e juli förra året var det samma sak. Vanliga incheckningsdiskarna hade sjuuuukt långa köer då men i gulddisken var det ingen kö alls.
Kan det vara sommarjobbare som är i farten kanske?
 

Malu

Medlem
Jag hittade denna nyhet på www.arlanda.se;

"Under veckorna 27-34 uppgraderar vi bagageanläggningen i Terminal 4."

Verkar som att någon inte tänkt riktigt när man påbörjat "uppgraderingen", samt att det påverkat T5 också...
 

Jacob

Medlem
SAS informerar fortfarande om problem på sin hemsida:

Arlanda Airport
Bagagesystemet på Stockholm Arlanda Airport är just nu ur funktion. Vi rekommenderar dig som ska resa från Arlanda att komma till flygplatsen en timme tidigare än normalt.


Kan det vara så att de håller på att bygga ihop bagagesystemen i terminal 4 och terminal 5? Eftersom båda terminalerna uppenbarligen har problem och, som Malu skriver, att man gör någon slags uppgradering.
Det skulle ju göra både inrikes<>utrikes transfers både enklare och snabbare, nu när alla resor inom Schengen i princip klassas som inrikesresor och bagaget ändå skickas vidare utrikes>inrikes i de flesta fall.
 

SK9269

Medlem
Såg just på SAS facebooksida att problemet med bagagesystemet verkar vara åtgärdat nu.

Det är det INTE! Jag åker mellan Malmö (Lund) och Stockholm varje vecka och i fredags när jag skulle hem så var det manuell hantering av screening av bagage i en kö. Jag stod bara där en kort stund och när jag insåg att screenern gått sönder eller något av de diskussioner jag hörde och att det antagligen skulle bli lång väntan så tog jag med mitt bagage som handbagage istället.

Apropå det här ... är det någon som vet om det verkligen stämmer att EBG gör att man har rätt att ta med sig två handbagage istället för ett på SAS-resor? Åtminstone inrikes.

Jag har ett svagt minne av att jag fick det beskedet i ett samtal med en från personalen i SAS kabin på en flygning för något halvår sen eller så men enligt den här sidan http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Incheckat-bagage/ så verkar det inte finnas något belägg för det. Sen är det ändå så att personalen i gaten på SAS flygningar uppenbarligen ändå alltid tillåter alla att ta med sig hur mycket handbagage ändå. Jag har två väskor som båda ryms i bagagehyllan utan problem, en för datorn och en för kläder m.m., men brukar ändå alltid checka in den ena eftersom det skulle bli problem ifall alla tog med ALLT som handbagage, vilket det redan ofta blir ändå vid flera säten. Men eftersom det är så många som släpar med så mycket stora väskor, ofta betydligt större än de jag har, som handbagage så tänker jag också göra det tills de är färdiga med bagagehanteringssystemet på Arlanda trots att jag egentligen inte tycker om det eftersom man riskerar att inte få plats med sitt bagage där man sitter om man inte går på tidigt på planet. Jag tycker det är bra att SAS inte tar betalt för bagage som många av lågprisbolagen håller på med men på jsut den här punkten så vore en saftig avgift bra så att fler checkade in bagage istället för att ta med det som handbagage av rena bekvämlighetsskäl!
 

Roger J

Medlem
Apropå det här ... är det någon som vet om det verkligen stämmer att EBG gör att man har rätt att ta med sig två handbagage istället för ett på SAS-resor? Åtminstone inrikes.
Nej, det har inte med status att göra. Om du reser i Business Class har du rätt att ta med två handbagage. Det bygger på att färre passagerare delar på hatthyllorna i Business-delen av kabinen.
Du kan alltså aldrig få denna förmån på inrikes efterso det inte finns någon Business Class.
 
Toppen