Senaste nytt

Skillnaden mellan 2:a klass och 1:a klass på SJs regionaltåg?

rvarttinen

Medlem
Undrar vad en egentliga skillnaden är att sitta i 1:a klass jämfört med 2:a klass på de s.k. "dubbeldäckarna"?

SJ:s kundtjänst hävdar att komforten är bättre, men jag ser ingen större skillnad. Jag som missat något?

Nu är det ingen större grej för mig i och med att jag pendlar på en kort sträcka; Sthlm C - Södertälje Syd, men lite nyfiken är jag. Med 1:a klass månadsbiljett blir intjäningen något snabbare ... men, svår att motivera?
 
Jag pendlar själv Stockholm-Västerås i 2:a klass vilket jag tycker är en bra produkt. Skillnaden som jag har märkt är extra komfort i form av en tystare kupé (mest beroende på det klientel som väljer att åka 1.a klass). Ren hårdvara skiljer absolut ingenting. De gånger det är riktigt fullt ombord brukar det finnas sittplats kvar i 1:a klass.
Jag tycker för egen del att på dubbeldäckarna är 1.a inte värt den extra kostnaden.
 

Jonas C

Medlem
Skillnaden är obefintlig. Du får tillgång till wifi som sällan fungerar, och en polett till kaffemaskinen som spottar ut lervatten. Enda riktiga fördelen är att du har tillgång till loungen i Sthlm både vid avresa och ankomst, så om du ska köpa ett månadskort är ju bara det värt den extra hundralappen.

Men visst som ovanstående säger, den enda riktiga fördelen är att man har större chans till en sittplats på fulla morgontåg.
 

Agö

Medlem
Har dubbeldäckarna utrustats med serveringsvagn? Tidigare fick man kaffepoletter i 1:a klass.
 

Perra

Medlem
1:a klass är en trappa upp så du får lite bättre utsikt ;) sen ingår alltid internet. 1:a klass avdelningen avdelad vid mitten med en glasdörr, minskar ljudnivån lite, 2:a klass helt öppet. Säte samt konfigurationen tror jag den är densamma. Var ett tag sen jag åkte tåg så kommer inte riktigt ihåg
 

rvarttinen

Medlem
Jag pendlar själv Stockholm-Västerås i 2:a klass vilket jag tycker är en bra produkt. Skillnaden som jag har märkt är extra komfort i form av en tystare kupé (mest beroende på det klientel som väljer att åka 1.a klass). Ren hårdvara skiljer absolut ingenting. De gånger det är riktigt fullt ombord brukar det finnas sittplats kvar i 1:a klass.
Jag tycker för egen del att på dubbeldäckarna är 1.a inte värt den extra kostnaden.

Tack för upplysningen! Detta var betydligt mer informativt än det som SJ.s kundtjänst presterade.
 

rvarttinen

Medlem
Skillnaden är obefintlig. Du får tillgång till wifi som sällan fungerar, och en polett till kaffemaskinen som spottar ut lervatten. Enda riktiga fördelen är att du har tillgång till loungen i Sthlm både vid avresa och ankomst, så om du ska köpa ett månadskort är ju bara det värt den extra hundralappen.

Men visst som ovanstående säger, den enda riktiga fördelen är att man har större chans till en sittplats på fulla morgontåg.

Ja, om jag - av någon anledning - missar 07:59 så kan jag i så fall vänta i loungen till avgången 08:33....
 

Palazzi

Medlem
Jag pendlar själv Stockholm-Västerås i 2:a klass vilket jag tycker är en bra produkt. Skillnaden som jag har märkt är extra komfort i form av en tystare kupé (mest beroende på det klientel som väljer att åka 1.a klass). Ren hårdvara skiljer absolut ingenting. De gånger det är riktigt fullt ombord brukar det finnas sittplats kvar i 1:a klass.
Jag tycker för egen del att på dubbeldäckarna är 1.a inte värt den extra kostnaden.

Tänkte precis på samma sak.. att det ofta finns platser kvar i första klass när det är fullt i 2:a.

Jag brukade också pendla Västerås- Stockholm för några år sedan, och det var sällan jag överhuvudtaget fick en sittplats i 2:a klass..
Jag fattar inte hur SJ tänker när de sätter in reginatåg med endast 3 vagnar på en sträcka som alltid är överfull. Det är inte så roligt att betala 144kr enkel för att stå 55min, ihopklämd mellan dörren till toaletten, och en barnvagn...
 
Toppen