Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

erikssontim

Ny medlem
Av egen erfarenhet så har jag via Kronofogden fått reda på att alla böter som polisen i Sverige utfärdar drivs in via respektive länders kronofogdemyndighet inom EU om skulden överstiger 250:-.
När jag har förklarat för medborgare från öststatsländerna, Bulgarien, Rumänien så brukar de flesta faktiskt komma in till polisen i Sverige och betala eftersom deras indrivare i hemlandet oftast inte är lika vänliga. Dessutom så brukar dem även kräva ett litet påslag i egen ficka som "tack för besväret" har en del berättat, vilket troligtvis inte är så trevligt..
 

nili

Medlem
Har fått adminavgift några gånger från Avis och Hertz. Men det har aldrig dykt upp några böter. I samtliga fall gällde det Frankrike. Fick aldrig reda på vad förfrågningarna gällde trots att jag frågade hyrbilsföretagen. Dom säger bara att myndigheterna frågat vem som körde bilen vid en viss tidpunkt. Misstänker nästan att det kan vara ett enkelt sätt för hyrbilsföretagen att tjäna lite extra.....
 

Flying Finn

Medlem
Västia är privat, så betala inte utan skicka en bestridan till dem. Det räcker med att skriva något i stil med att betalningsansvar saknas eftersom giltlig biljett fanns vid tillfället.

Bara som tips så en motsvarande situation i Finland löses genom att bestrida påminnelsen från Q-Park, Parkkipate eller vem så nu än försöker driva in pengar med en kontrollavgift på privat mark. Du ska aldrig betala direkt en sådan privat kontrollavgift. Protestera kontrollavgiften när du får en påminnelse per post, ange att du inte kan bekräfta vem som har kört bilen vid den tidpunkten och ange att du har inget med den insinuerade felparkeringen att göra. :) De har ju inga bevis på att just du har kört bilen X. Bevisningsplikten i ett tvistemål är ju hos den som vill driva en åtalan för kontraktsbrott (d.v.s. ni hade ett kontrakt om parkering som började då den förmodade felparkeraren läste tavlan på p-platsen).

En privat aktör försökte en gång begära en kontrollavgift för att jag hade parkerat på min egna p-plats på gården... Vilket geni. :rolleyes: Naturligtvis hade jag inget med saken att göra. Däremot fixade jag att det avtalet om p-bevakning på privat mark avslutades.
 

erc

Medlem
Upplevde en riktigt obehaglig konsekvens härom året. Flyger till Tyskland. Hyr en bil där. Passerar utan min kännedom en fartkamera. Flyger hem. Flyttar. Tyska myndigheter begär uppgifter från Hertz och i förlängningen Skatteverket. Det skickas inbetalningsavi på en småsumma. Brevet når mig aldrig. Tyska myndigheter kontaktar Skatteverket/Krononfogemyndigheten varvid jag får ett brev från Kronofogden där det framgår att jag 1) Ska betala en småsumma 2) Har numera en betalningsanmärkning. Efter en LÅNG process togs anmärkningen bort - men det var en kafkaliknande situation.

Så - se till att adressen ni anger i hyresavtalet är den ni får post till efter hyran.
 
Upplevde en riktigt obehaglig konsekvens härom året. Flyger till Tyskland. Hyr en bil där. Passerar utan min kännedom en fartkamera. Flyger hem. Flyttar. Tyska myndigheter begär uppgifter från Hertz och i förlängningen Skatteverket. Det skickas inbetalningsavi på en småsumma. Brevet når mig aldrig. Tyska myndigheter kontaktar Skatteverket/Krononfogemyndigheten varvid jag får ett brev från Kronofogden där det framgår att jag 1) Ska betala en småsumma 2) Har numera en betalningsanmärkning. Efter en LÅNG process togs anmärkningen bort - men det var en kafkaliknande situation.

Så - se till att adressen ni anger i hyresavtalet är den ni får post till efter hyran.
Hade du bestridit fordran när du fick brev från Kronofogden så hade du sluppit betalningsanmärkning. Det kan vara bra att veta till nästa gång.
 
  • Gilla
Reactions: erc

erc

Medlem
Varför var det inte så enkelt? Jag kan inte tänka mig att tyska myndigheter står över det svenska rättsväsendet i Sverige?
Jag fick anmärkningen registrerad. Då finns det tydligen en tidsgräns för handläggarna när de kan editera mitt objekt. Vid händelsen var jag, såklart, ute på resa varvid tiden hade gått "för länge".

Mitt tips: Se till att adressen biluthyraren har är rätt. Betala på stört.
 
Toppen