Senaste nytt

Råd för bästa kreditkort

mattley

Medlem
Hej Alla,

Jag har läst runt lite på alla kreditkortstrådar och även kollat på diverse kortjämförelsesidor utan att hitta nått som passar.
Jag har idag Santander Mitt kort för självriskeliminering på hyrbilar men det går inte att sätta in egna pengar på kortet. Jag har även ett handelsbanken Allkort som jag har haft sen urminnes tider och har inte tänkt mycket på det. Det är smidigt att ha kortet kopplat till banken man använder och överföringar från andra konton är direkt. Frun har också handelsbanken vilket gör det smidigt att föra över pengar till hennes konto på direkten. Dock tycker jag att 1.5% valutapåslag för annan valuta än SEK är trams och nu med höjd årsavgift så tar det emot. Mitt santanderkort har bara en kredit på 20000kr vilket snabbt äts upp när man är på semester och betalar hotell, shopping osv. Enkla svaret är att höja krediten men jag är lite anti mot höga krediter och är mer bekväm när man har täckning på kortet direkt så man inte får några otrevliga överraskningar, tex dröjsmålsränta om man har slarvat/glömt betala räkningen.

Spend är väl kanske 150-200tkr om året.

Kriterierna är följande:

1. Låg eller ingen årsavgift
2. Inga avgifter för kontantuttag i Sverige och helst inte utomlands heller
3. Inga valutapåslag när man handlar i annan valuta än SEK
4. Möjlighet att sätta in egna pengar på kontot utöver krediten
5. Reseförsäkring med skydd för försenat bagage, avbeställningsskydd m.m

Coop mer mera ser bra ut, dock har vi inget Coop här och jag handlar bara på ICA/hemköp vilket betyder att jag inte kan utnyttja bonusen till fullo.

Sas har fördärvat 3 av de 4 senaste resorna med inställt flyg så det blir ingen sponsring där mer.

Tacksam för alla goda svar.
 
De flesta kreditkort har valutapåslag på 2%. Köper du för mindre än 17400 på kortet utomlands så äts det det upp av årsavgiften på Coop MMM. Angående bonus du nämner så det bara växla det till Nordic Choice om inte Eurobonus faller dig i smaken. Norwerigankortet med gratis årsavgift, ingen uttagsavgift och valutapåslag på 1.75. Coop eller Norweigan det är dessa jag skulle rekommendera till dig.
 

Marric

Medlem
Ett alternativ skulle vara ICA bankkort plus. Då fär du bonus till ICA oavsett var du handlar. 1,25% i valutapåslag men uppfyller andra kriterier. Tror de har rätt schyssta försäkringar. T ex ersättning redan vid 3 timmars försening. Kostar 324/år och väl värt om du har ICA som matbutik.
 
Ett alternativ skulle vara ICA bankkort plus. Då fär du bonus till ICA oavsett var du handlar. 1,25% i valutapåslag men uppfyller andra kriterier. Tror de har rätt schyssta försäkringar. T ex ersättning redan vid 3 timmars försening. Kostar 324/år och väl värt om du har ICA som matbutik.
Har för mig att jag läste att ICA helt tog bort bonusen på köp utanför ICA numera.
 

DrKlas

Medlem
Ditt enkla svar är det bästa svaret. Höj krediten på Santanderkortet och slarva inte med att betala räkningar. Även om du får betala ränta på pengar du tar ut så kompenseras det av att du slipper valutapåslag och avgifter.

Det finns inte och kommer nog aldrig att finnas ett kort som uppfyller alla dina kriterier. Minst två kort behövs och ditt Santanderkort är ett lämpligt val för kreditkortsdelen av det. Dessutom behövs ett bankkort. Det fanns ett mycket bra Santander Mitt kort med sparränta men det går tyvärr inte att ansöka om längre. Frågan är om det nu går att hitta något som är betydligt bättre än ditt Handelsbankenkort? Jag tror inte det men kika runt på andra nischbanker som Forex, Marginalen, och Ikano om du hittar något.
 

Dr. Miles

Expert
Man betalar väl inte ränta på uttagna pengar om man betalar fakturan i tid? Eller fattade jag något fel?
De flesta kreditkort (ej bankkort) i Sverige tar antingen uttagsavgiften (x% av summan men minimum xx SEK) eller ränta från den dagen du har tagit ut pengar till du har betalat summan för uttaget.
 

Juraj

Medlem
Ok, jag använde mig av Eurocard Corporate som tog varken uttagsavgift eller ränta. Jag visste om uttagsavgiften hos andra kort men inte om räntan från den dagen man tagit ut pengar.

Så om jag fattar det rätt, har Santanders Mitt kort uttagsräntan som man inte kan undvika då man inte kan sätta in pengar på kortets konto, eller hur? Vad brukar kosta mer i utlandet, valutaväxlingspåslaget eller uttagsräntan?
 

Dr. Miles

Expert
Toppen