Senaste nytt

Val av bonuskort Star Alliance....

starlight

Medlem
gcmap.com är bra på sådant. Skriv in "ARN-IST,IST-DUR,DUR-CPT,CPT-DUR,DUR-IST,IST-GOT" respektive "GOT-FRA,FRA-SIN,SIN-ADL,ADL-SIN,SIN-MUC,MUC-GOT" så får du en fin grafisk presentation också.

(Parantes för programmeringsintresserade. Uppgiften att omvandla listan med anhalter till rätt format kändes verkligen som en programmeringsuppgift på vita tavlan på en jobbintervju. Här är min lösning i Python:
Kod:
>>> s = "Got-Fra-Sin-Adl-Sin-Muc-Got"

>>> stops = [x.upper() for x in s.split("-")]
>>> ",".join("%s-%s" % (stops[i], stops[i+1]) for i in range(len(stops)-1))
)
 

starlight

Medlem
(sen visade det ju sig att det gick att mata in det första formatet rakt av. Så har man programmerat helt i onödan. Livet, alltså)
 

Alken

Medlem
Jag har skrivit lite i M&M eller Eurobonus-tråden men har fortfarande väldigt svårt att bestämma mig så tänkte pröva att be om råd på mitt specifika flygmönster:

* Flyger runt 6-8st long-haul jobbresor per år i Business. Destinationerna varierar men Lufthansa har nog alltid funnits som alternativ. SAS ibland. I år är det t ex Brasilien, Indien och Sydafrika som är givna att åka LH - och övriga USA som jag till stor del kan välja SAS eller Lufthansa på beroende på vilket program jag vill satsa på.
* Bokningsklass för ovan beror på pris och tillgänglighet. Ibland blir den Z, ibland C/D/J. Brukar styra så att jag får minst 150% iallafall.
* Jag har redan räknat på ovan, och får det till minst 150,000 miles eller Baspoäng Eurobonus om jag går all in på ett program (ingen större skillnad alltså). Därutöver kommer alla extrapoäng från kampanjer/bilhyror/kreditkort etc.
* Jag är redan EBD (intjäningsperiod i princip kalenderår)
* Utöver ovan flyger jag en del economy i Sverige och Europa - men den intjäningen ser jag som försumbar. Däremot kommer jag att kreditera den till Eurobonus minst tills jag nått SEN (om jag byter)

Huvudmålet med poängen/miles är bonusresor med familjen (fru och barn). Ibland med bara frun och gärna First, annars mer barnvänliga kabiner. Någon gång kommer vi kanske vilja åka till någon stad (tänk SAS-desination), men i nästan alla fall kommer vi vilja åka Star Alliance till något badvänligt.
Jag är snål - så att skatter och avgifter blir dyrare hos miles and more än hos Eurobonus är helt klart en faktor som talar för Eurobonus.

Det jag fått ihop i mitt grubblande hittills är
* Större tillgänglighet på awardresor med miles and more
* Upgrade vouchers hos M&M är inte värt särskilt mycket eftersom jag sällan/aldrig betalar själv för mina biljetter (man kan ju/väl inte uppgradera bonusresor?)
* Amex 2-4-1 slår Companion award eftersom båda bara gäller för 1 medresenär
* Visst finns en chans på sikt, men jag kommer förmodligen inte nå HON
* Milage bargains kan vara trevligt, men eftersom skatter/avgifter är så dyra blir det sannolikt ganska få spontanresor (dvs relativt liten nytta av bargins)

Läser igenom min egen argumentation och inser att det nog lutar åt att stanna i Eurobonus ändå. Vad säger ni?
 

Alken

Medlem
Någonstans mellan 250-350k skulle jag tro. Övervägde att skaffa Elite-kortet till nästa år men jag är som sagt snål... :)
Har AMEX Premium+Mastercard Premium idag.
 

flygfanten

Medlem
Någonstans mellan 250-350k skulle jag tro. Övervägde att skaffa Elite-kortet till nästa år men jag är som sagt snål... :)
Har AMEX Premium+Mastercard Premium idag.

Du tjänar väl snabbt in de 3000 kr Elite-kortet ger i merkostnad med 2x 2-4-1-vouchers? Är ni fyra i familjen/kan åka som dubbelduo passar det som handen i handsken. Du kan nog också få de 18 000 extrapoängen även om du är befintlig kund om du frågar någon här i forumet för en referral. Du får därutöver 20 eurobonuspoäng per 100 kr på AMEX Elite vs 15 för premium. Tror du maximerar dina poäng bäst med Eurobonus iom dessa vouchers.

Endast Mastercard Premium vid spend i utländsk valuta ger mer (25 poäng/100kr).
 
Last edited:

Rodnt

Medlem
Gäller 2-4-1 även för barn? 2-11 år eller vad det brukar vara. Dom har ju redan ca 50 % rabatt så 50 % på det är kanske inte värt så mycket men helt klart något att fundera på.

I dagsläget är vi nog för snåla/fattiga för att ha råd att åka på två långresor per år med Star Alliance. Har dessutom flypremium 200+ så vouchers på billiga Sas-flighter känns onödigt.

Så just nu är det nog 3000kr för 18k engångspoäng och 5p/100kr. Tveksamt om det är värt det.
 
Toppen