Jag har skrivit lite i M&M eller Eurobonus-tråden men har fortfarande väldigt svårt att bestämma mig så tänkte pröva att be om råd på mitt specifika flygmönster:
* Flyger runt 6-8st long-haul jobbresor per år i Business. Destinationerna varierar men Lufthansa har nog alltid funnits som alternativ. SAS ibland. I år är det t ex Brasilien, Indien och Sydafrika som är givna att åka LH - och övriga USA som jag till stor del kan välja SAS eller Lufthansa på beroende på vilket program jag vill satsa på.
* Bokningsklass för ovan beror på pris och tillgänglighet. Ibland blir den Z, ibland C/D/J. Brukar styra så att jag får minst 150% iallafall.
* Jag har redan räknat på ovan, och får det till minst 150,000 miles eller Baspoäng Eurobonus om jag går all in på ett program (ingen större skillnad alltså). Därutöver kommer alla extrapoäng från kampanjer/bilhyror/kreditkort etc.
* Jag är redan EBD (intjäningsperiod i princip kalenderår)
* Utöver ovan flyger jag en del economy i Sverige och Europa - men den intjäningen ser jag som försumbar. Däremot kommer jag att kreditera den till Eurobonus minst tills jag nått SEN (om jag byter)
Huvudmålet med poängen/miles är bonusresor med familjen (fru och barn). Ibland med bara frun och gärna First, annars mer barnvänliga kabiner. Någon gång kommer vi kanske vilja åka till någon stad (tänk SAS-desination), men i nästan alla fall kommer vi vilja åka Star Alliance till något badvänligt.
Jag är snål - så att skatter och avgifter blir dyrare hos miles and more än hos Eurobonus är helt klart en faktor som talar för Eurobonus.
Det jag fått ihop i mitt grubblande hittills är
* Större tillgänglighet på awardresor med miles and more
* Upgrade vouchers hos M&M är inte värt särskilt mycket eftersom jag sällan/aldrig betalar själv för mina biljetter (man kan ju/väl inte uppgradera bonusresor?)
* Amex 2-4-1 slår Companion award eftersom båda bara gäller för 1 medresenär
* Visst finns en chans på sikt, men jag kommer förmodligen inte nå HON
* Milage bargains kan vara trevligt, men eftersom skatter/avgifter är så dyra blir det sannolikt ganska få spontanresor (dvs relativt liten nytta av bargins)
Läser igenom min egen argumentation och inser att det nog lutar åt att stanna i Eurobonus ändå. Vad säger ni?