Senaste nytt

Uppgradera bonusresa?

Firetee

Medlem
Hej!

Jag har en resa bokad 7 september med SAS CPH-EWR i Business, med retur 22 september i ekonomi.

Har kollat vilka awards som finns på Uniteds hemsida, men hittar bara följande (eller likvärdig) för ditresan i Business (hittar inget i First):
(CPH) to (FRA) 7:05 am - 8:45 am (1h 40m) SK 639 | Airbus A320
(FRA) to (EWR - Liberty) 11:20 am - 2:10 pm (8h 50m) UA 961 | Boeing 777-200
Eller via CDG med 14 timmars stopover...

samt bara Business på vägen hem också:
(EWR - Liberty) to (VIE) 5:50 pm - 8:25 am (8h 35m) OS 90 | Boeing 767-300
(VIE) to (CPH) 3:15 pm - 4:55 pm (1h 40m) OS 303 | Embraer ERJ-195

Vad hade ni gjort? Bokat om hem eller ditresan? Planen är att i alla fall om Lufthansa får något ledigt i First 14 dagar innan så därför kan det va intressant att ha resan till Frankfurt "fixad"?
 

SNIFF

Medlem
En SAS-award i Business på utresan och Ekonomi på hemresan blir väl ~80000 eller 100000 poäng beroende på platstillgång.
Kom ihåg att du kan inte ändra en påbörjad bonusresa! Den 22:a september är 15 dagar in i resan så du kommer aldrig hitta LH F-resor då dessa enkom släppts 14 dagar innan (avresan).

Jag tror du kan ändra fram till den 6: sept. Någon får rätta mig om jag har fel.

Det kan ju vara kul att åka Austrian Business, verkar finnas både ut och hem. alt. Air Canada, det kostar då 110.000. Verkar inte finnas businessplatser alls på LH just nu, de där datumen. Kom ihåg att söka på NYC för att få så många flygplatser som möjligt i New York. Är du lite spexig kan du åka till någon annan flygplats och sedan kortare inrikes till NYC.

Om du verkligen vill ha F-möjlighet på båda ben skulle jag inte ha en resa som är 15 dagar.
 

Firetee

Medlem
En SAS-award i Business på utresan och Ekonomi på hemresan blir väl ~80000 eller 100000 poäng beroende på platstillgång.
Kom ihåg att du kan inte ändra en påbörjad bonusresa! Den 22:a september är 15 dagar in i resan så du kommer aldrig hitta LH F-resor då dessa enkom släppts 14 dagar innan (avresan).

Jag tror du kan ändra fram till den 6: sept. Någon får rätta mig om jag har fel.

Det kan ju vara kul att åka Austrian Business, verkar finnas både ut och hem. alt. Air Canada, det kostar då 110.000. Verkar inte finnas businessplatser alls på LH just nu, de där datumen. Kom ihåg att söka på NYC för att få så många flygplatser som möjligt i New York. Är du lite spexig kan du åka till någon annan flygplats och sedan kortare inrikes till NYC.

Om du verkligen vill ha F-möjlighet på båda ben skulle jag inte ha en resa som är 15 dagar.

Tack för svaret - ja 80 000 blev det. Lite synd att det är 15 dagar ja men tyvärr blev det så.

Är det värt att åka en sådan rutt? Hur hittar man någon rimlig rutt med inrikes i USA? Bara att pröva sig fram? :)
 

SNIFF

Medlem
Om du tar in ett F-ben på en sådan här bokning så kommer det kosta dig 150000 EB-poäng istället. Oavsett om du bara flyger F ena vägen.
Du kan ju hitta flygningar med United i F. På hemresan. De har platstillgång längre än 14 dagar. Så hoppas du på att du hittar något med LH lite närmare inpå.

Rimlig rutt inom USA kan vara, IAD(washington DC), ORD(chicago), MIA(Miami) kanske och sedan inrikes med United eller så. Man kanske inte vill ha längre än nödvändigt med United, om man flyger inrikes.
 

Firetee

Medlem
@Firetee : Har du kommit längre i detta ärende? :)
Tack för frågan - det närmar sig :) Har hittat lite resor via frankfurt-bryssel-washington men inte bokat än (som du säger är det ju bäst att boka First class på dit och hem och sedan hoppas på att Lufthansa släpper något på vägen dit. Att råka sitta med First class åt ena hållet är ju ingen höjdare poängmässigt)

Har några frågor till såklart :)
1) Brukar United släppa nya First class tickets då och då eller hur ser det ut?
2) Hur stor chans är det att få någon biljett FRA-IAD/NYC/ORD eller liknande om man är redo 14 dagar innan? Är det väldigt goda odds?
3) Om man flyger Lufthansa First class till USA och man ankommer dagen innan flyget till FRA, får man tillgång till FCT både på kvällen och morgonen? Finns det några begränsningar?

Det slog mig för övrigt när jag letade igenom gamla trådarna för bokningar - det hade varit lättare om trådarna var uppdelade efter Star Alliance osv..Dagens ilandsproblem kanske :)

Massa frågor blev det... :)

Nej, men upp till 24h innan avgång kan du boka om resan till den nya klassen och då till en poängkostnad som är lägre än minimumbudet för plusgrade. En liten avgift tillkommer. Problemet är ofta hemresan för resor som är längre än 13 dagar.
Jag tänkte egentligen bara boka det nya och avboka det gamla - har man tillräckligt med poäng borde det väl vara lugnt? Fast nackdelen är väl att det är de nyare poängen som äts upp, att man får spara de gamla? Vad är det för avgift som tillkommer om man gör enligt din metod? :)
 
Toppen