Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

varva77

Medlem
Har åkt på ett par böter då jag har hyrt bil i Frankrike och Tyskland. Inga jättesummor och moraliskt är det inte inte mycket att orda om men är det någon som har erfarenhet vad som händer om dessa inte betalas?
Har även en från Tyskland från förra året (inte fått något ytterligare än) där det är helt omöjligt att veta hur/till vem man skall betala så den har jag struntat i tillsvidare. De franska är iof enbart på franska men betalningsuppgifter framgår i någorlunda tydligt...
AVIS och Hertz har tagit adminavgifter men det är ju enbart för att de gett myndigheterna mina uppgifter.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

bossefin

Medlem
Fick en p-bot i Schweiz för ett och ett halvt år sedan. Avis har skickat två kopior på krav från polisen i kantonen samt tagit ut Adm avgift men inte dragit själva bötesbeloppet. Precis som för @varva77 ovan så fanns inte tillräckligt med uppgifter för att kunna göra en utlandsbetalning. Ärlig som jag är (eller så var jag rädd för att inte bli insläppt i Schweiz pga obetalda böter) skickade jag ett mail till Polismyndigheten i fråga. Har inte fått någots svar...och har kommit in i Schweiz utan problem.
 

fmansson

Medlem
Inget jag är stolt över men för drygt 10 år sen i Tyskland så flashade det till när jag åkte förbi en fartkarmera. Vill minnas att jag kanske körde 10 km/h för fort.
Jag spärrade mitt kort när jag kom hem och på därmed så kunde Avis inte dra vare sig adminavgift eller bötesbelopp. Nån tysk delstatsmyndighet kontaktade mig via brev och jag skrev tillbaks att jag inget förstod då det var på tyska. Bad dem kommunicera på engelska. Hörde inget sen.

Har vid ett dussintal ggr därefter hyrt av Avis i Tyskland både på samma flygplats och annorstädes men inget som dragits retroaktivt.
 

In_Sweden

Medlem
F Precis som för @varva77 ovan så fanns inte tillräckligt med uppgifter för att kunna göra en utlandsbetalning.
Sedan inte så länge (kanske 3 månader eller så) så har åtminstone Nordea inte längre krav på mer än IBAN nummer för alla konton inom SEPA området, vilket i ett antal europeiska länder är det enda kontonumret man använder, även vid inrikes överföringar. Om det är ett sådant nummer du fått, så kan du göra en internationell överföring, utan BIC/Swift kod.
 

FFlash

Medlem
. Avis har skickat två kopior på krav från polisen i kantonen samt tagit ut Adm avgift men inte dragit själva bötesbeloppet. Precis som för @varva77 ovan så fanns inte tillräckligt med uppgifter för att kunna göra en utlandsbetalning.

Precis min erfarenhet i Tyskland kanske 3 gånger jag fått böter pga att helt omöjligt att förstå deras parkeringsskyltar och bestämmelser i vissa städer. Vågade inte lämna obetalt så jag överlåtade saken åt min tyska kollega som gjort betalningen osv. Billigt iaf, typ 10€ styck så spelar ingen stor roll, däremot adm avgiften hos hyrfirman ogillade jag.
 

FFlash

Medlem
Passar på att låna tråden till min case (hoppas det är OK i mitt fall) från helt nyligen i Sverige (räknas väl som Europa ;) ) då jag inte känner till systemet och fick parkeringskontrollavgift. Ville bestrida avgiften för jag hade lagt betalningen helt korrekt, men jag skippar den långa historian för firman som avgiften skall indebiteras ville inte alls lyssna utan de var helt korkade och ville vidhålla kontrollavgiften. Frågan är då om jag vågar lämna avgiften obetalt eller fungerar systemen mellan Finland och Sverige såpass bra (antar jag tyvärr...) att jag kommer att få problem och nån betalningsanmärking från inkassoföretag eller nåt annat mindre roligt?
 

jonten

Medlem
Passar på att låna tråden till min case (hoppas det är OK i mitt fall) från helt nyligen i Sverige (räknas väl som Europa ;) ) då jag inte känner till systemet och fick parkeringskontrollavgift. Ville bestrida avgiften för jag hade lagt betalningen helt korrekt, men jag skippar den långa historian för firman som avgiften skall indebiteras ville inte alls lyssna utan de var helt korkade och ville vidhålla kontrollavgiften. Frågan är då om jag vågar lämna avgiften obetalt eller fungerar systemen mellan Finland och Sverige såpass bra (antar jag tyvärr...) att jag kommer att få problem och nån betalningsanmärking från inkassoföretag eller nåt annat mindre roligt?
Om du inte betalar avgiften så har hyrbilsföretaget två val, betala den och fakturera dig eller skita i att fakturera dig. Så kontrollavgiften kommer aldrig komma till dig. Däremot så kan ju hyrbilsföretaget dra det på dittt kort. Om du skall bråka om boten så krävs det troligen en fullmakt ifrån hyrbilsföretaget
 

FFlash

Medlem
Om du inte betalar avgiften så har hyrbilsföretaget två val, betala den och fakturera dig eller skita i att fakturera dig. Så kontrollavgiften kommer aldrig komma till dig. Däremot så kan ju hyrbilsföretaget dra det på dittt kort. Om du skall bråka om boten så krävs det troligen en fullmakt ifrån hyrbilsföretaget

Ingen hyrbil i detta fall, jag hade egen bil som jag åkte och reg.numret samt landskoden står på kontrollavgiften, så jag antar att systemet fungerar iaf att tracka rätt så jag kommer få räkningen hem isåfall, men frågan var då att om jag skiter i fakturan. Jag undrar om de har nåt avtal med ett finskt inkassoföretag eller dylikt...
Det är ju "bara 400SEK" men det är principfråga då det blev 100% orättvis avgift
 

Elias

Medlem
Passar på att låna tråden till min case (hoppas det är OK i mitt fall) från helt nyligen i Sverige (räknas väl som Europa ;) ) då jag inte känner till systemet och fick parkeringskontrollavgift. Ville bestrida avgiften för jag hade lagt betalningen helt korrekt, men jag skippar den långa historian för firman som avgiften skall indebiteras ville inte alls lyssna utan de var helt korkade och ville vidhålla kontrollavgiften. Frågan är då om jag vågar lämna avgiften obetalt eller fungerar systemen mellan Finland och Sverige såpass bra (antar jag tyvärr...) att jag kommer att få problem och nån betalningsanmärking från inkassoföretag eller nåt annat mindre roligt?
Det händer ingenting, finns inga mellanstatliga avtal mellan dem nordiska länderna och driva in kommunala fordringar vilket en P-bot räknas till. Enda som händer är att du troligtvis får ett inkassokrav, vilket inte betyder någonting :)
 
Toppen