Senaste nytt

Lowcosttravelgroup i konkurs - Möjligheter att få pengar tillbaka?

bberg

Medlem
Hej!
I torsdags 15 juli, gick bolaget Lowcosttravelgroup i konkurs. Hade sedan en tid tillbaka en hotellbokning genom en av deras siter, då deras pris var en tredjedel av vad övriga bokningssidor eller hotellet själva ville ha betalt.
När jag bokade så betalade jag en deposition (25% av totalbeloppet) med mitt Ikano Visa kreditkort. Efter kontakt idag med Ikano bank så hänvisade de mig till ERV som ställt ut deras reseförsäkring. ERV hade dock inget konkursskydd eller liknande som täckte situationer som denna.
Jag vet att enligt konsumentkreditlagen så bör det finnas möjligheter att få pengar tillbaka då köpet var gjort med kreditkort, är dock osäker på hur jag skall gå tillväga i praktiken.
Har någon annan varit i en liknande situation eller vet vad som gäller i det här fallet?
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Stefan62

Medlem
Du har betalat med ett kreditkort och "varan" har inte levererats!

Praxis brukar vara att kortbolaget återbetalar beloppet.
 

Morgan

Medlem
Konsument Europa skriver

Om du använt konto- eller kreditkort för att boka din resa finns möjligheten att genomföra en kortreklamation gentemot din bank för att få tillbaka pengar. Enligt Konsumentkreditlagen har konsumenter rätt att rikta samma krav på sin bank som mot sin motpart i kreditförhållanden.


Lowcosttravelgroup har slutat göra affärer - Konsument Europa

Stå på dig mot Ikano och uppdatera oss gärna hur det går!
 

Mike@GOT

Medlem
@Morgans svar låter vettigt. Kontakta Ikano och hänvisa till artikeln hos Konsument Europa så bör det lösa sig. Lycka till!
 

011430121

Medlem
Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!
Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?
 

Dr. Miles

Expert
Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!
Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?
När det gäller hotellbokning är det inte helt omöjligt att få 66% rabatt från rack rate på vissa hotell.
Men om det är avsevärt billgare än andra hotellbokningssajter då ringer varningklocka. Priserna brukar inte att skilja sååå mycket mellan hotellbokningssajterna.
 

Brandten

Medlem
Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!
Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?

Håller med helt och en tankeväckare för de flesta branscher (vi ser det även i IT-världen när kunderna klagar på timtaxan).
Om kunden inte är villig att betala det det kostar att faktiskt driva ett företag så går det på det här viset.
 

erc

Medlem
Jag har använt mig av lowcostholidays vid ett flertal tillfällen. Priserna har verkligen varit uppseendeväckande bra.
Nu har även jag en förskottsbetald bokning genom lowcostholidays. Två veckors all-inclusiveboende på Maldiverna för två par. Betalt med AmEx. Har följt instruktionerna och skickat iväg en fråga till hotellet om bokningens status. De KAN ha fått betalt och allt förblir i sin ordning. Om de inte har fått betalt blir det till att kontakta AmEx och sedan försöka lösa boendefrågan... Lagom kul såhär tre veckor innan avresa...
 

bberg

Medlem
Tack för era svar!
Har även jag kontaktat hotellet för att höra om reservationens status. Ska även hänvisa till Konsument europas artikel vid nästa kontakt med Ikano, återkommer med resultat!
Detta får väl ses som ett (varnande) exempel på hur det går när man bokar på o(ö)kända sidor. Det första fråga jag skulle ha ställt mig, hur kan de ge 66% rabatt? Och jag behöver bara betala 25 % av totalpriset!
Lycka till med att få pengarna tillbaka. En nyfiken, fråga hur mycket gäller det du vill ha återbetalt?

Ja, jag håller med om orimligheten i prissättningen men faktum är att jag tidigare bott på hotell genom samma resebyrå med liknande rabatt mot andra bokningsidor och bokningsvillkor som i den här bokningen.
I det här fallet rör det sig om ca 2K för 3 nätter som jag betalt hittils. Om jag inte skulle få tillbaka något så får jag se det som en dyrköpt läxa!
 
Toppen