Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

palmen

Moderator
Lite OT, men jag fick avslag på plusgradebudet till EWR i natt (flyger i morgon). I eftermiddags fick jag dock SMS om möjligheten att uppgradera på Arlanda i morgon. Jag har två funderingar om det. De nämner att man ska gå till service center efter passkontrollen (first come first served). Vi hade ändå tänkt vara ute tidigt i morgon, men det är ju lite trist att passera passkontrollen för tidigt (istället för att sitta i loungen). Vet någon om det fungerar att uppgradera i loungen eller i servicecentret i A-piren? Fundering två är vilka nivåer som gäller. Är det de gamla nivåerna för poänguppgradering på avresedagen som gäller?
Du kan alltid gå tillbaka till loungen igen om du vill.
 

palmen

Moderator
Hade för mig att det finns en väg tillbaka via transferdisken, men jag har inte provat det förut :)
Man kan alltid gå ut via ordinarie utgång, är en dörr precis vid servicecentret där man kan uppgradera. Man kommer ner till ordinarie passkontroll då som om man ankommit. Det finns eventuellt en annan väg också som nämnts tidigare, vet dock inte var den är.
 

Leenus

Ny medlem
Har lagt ett bud SAS Go till Business på en resa till USA. Vill även lägga ett bud på SAS Plus men verkar som om det inte går nu. SAS vanliga support satt och gissade när jag frågade och var inte alls till så stor hjälp.
Måste man lägga buden samtidigt för att det ska fungera?
Om jag tar bort mitt bud som jag lagt finns det risk att det lägsta budets pris kommer ha höjts då när jag lägger nya bud?
 

SNIFF

Medlem
SAS vanliga support satt och gissade när jag frågade och var inte alls till så stor hjälp.

Man får maila dem så de kan prata med plusgrade-avdelningen som typ verkar har koll.

Måste man lägga buden samtidigt för att det ska fungera?
Om jag tar bort mitt bud som jag lagt finns det risk att det lägsta budets pris kommer ha höjts då när jag lägger nya bud?
Ska man lägga ett plus-bud måste man lägga det innan business-budet, om jag minns rätt. Sedan finns det nog möjlighet att priserna går upp också. :<
 
D

Deleted member 4140

Guest
De verkar vilja ha 3800kr som minimum för PLUS->C på Arn-HKG i början av september..
 

Lukas S

Medlem
De verkar vilja ha 3800kr som minimum för PLUS->C på Arn-HKG i början av september..

Verkar som om alla minimibud med kronor höjts?

Jag har inne uppgraderingsrequests på flera USA-resor i höst, Plus=>C, för runt 3000 kr och märkte nu att minimibudet på alla resor blivit 3800 kr helt plötsligt. Så om jag ändrar måste jag ta 3800 kr eller högre. (För att få en rimlig chans i "mätaren" måste man lägga 5 000 kr, dvs 10 000 kr tur och retur. Riktigt skämtpris från en dyr Plus-biljett. Då kan man lika gärna boka en business från början ju.) Poänggränserna ligger däremot kvar, dvs från ca 20 000 poäng och uppåt. 25 000 poäng verkar likställas med runt 4500 kr, och då lägger jag hellre 25K poäng.

Jag misstänker alltså att det inte handlar om bokningar, utan bara att de bestämt sig för att nya minimigränsen för cash är 3800 kr Plus=>C.
 
Har resa till SFO bokat i september/oktober. Eco dit, plus hem. Kostar 1800 kr respektive 5800 kr att uppgradera plus / business dit. Hem kostar 3800 kr plus->business.
 
Verkar som om alla minimibud med kronor höjts?

Jag har inne uppgraderingsrequests på flera USA-resor i höst, Plus=>C, för runt 3000 kr och märkte nu att minimibudet på alla resor blivit 3800 kr helt plötsligt. Så om jag ändrar måste jag ta 3800 kr eller högre. (För att få en rimlig chans i "mätaren" måste man lägga 5 000 kr, dvs 10 000 kr tur och retur. Riktigt skämtpris från en dyr Plus-biljett. Då kan man lika gärna boka en business från början ju.) Poänggränserna ligger däremot kvar, dvs från ca 20 000 poäng och uppåt. 25 000 poäng verkar likställas med runt 4500 kr, och då lägger jag hellre 25K poäng.

Jag misstänker alltså att det inte handlar om bokningar, utan bara att de bestämt sig för att nya minimigränsen för cash är 3800 kr Plus=>C.

Jag har läst någonstans, hittar det dock inte nu, att prisnivåerna ska basera sig på någon form av average bid, dvs ett medelatal av de bud som inkommit över tid på liknande flighter. Således är det vi resenärer som tvingar upp priserna med allt högre bud. :(
 
Toppen