Senaste nytt

Finnair öppnar Helsingfors-Chongqing i maj 2012

Dr. Miles

Expert
Finnair öppnar Helsingfors-Chongqing (CKG), Kina rutt fr o m maj 2012.

Finnairs nyhetsbrev skrev:
Finnair först till Chongqing från Europa

I maj nästa år öppnar Finnair sin elfte destination i Asien: Chongqing. Kinas största och snabbast växande stad. "Stor Chongqing" har 32 miljoner invånare. Finnair blir det första bolaget som flyger nonstop från Europa. Det blir fyra avgångar per vecka från Helsingfors. Flygtiden är åtta och en halv timma. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen säger att Kina är en nyckelmarknad för bolagets Europa/Asienstrategi:
–Västra Kina är ett viktigt tillväxtområde och den nya linjen kommer att stärka vår marknadsandel ytterligare på den växande asiatiska marknaden. I dagsläget flyger Finnair 26 nonstop i veckan till Peking, Shanghai och Hong Kong via Helsingfors med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Norrköping och Köpenhamn.
Chongqing har idag en blomstrande affärsverksamhet speciellt inom fordonsindustri, elektronik och kemi. Stadens flygplats, som ska kunna hantera 45 miljoner passagerare om fyra år, har idag förbindelser till 80 destinationer i Kina och Asien.

Källa: Finnair e-nytt
 

Dr. Miles

Expert
Lufthansa har Nanjing (NKG) och Shenyang (SHE)[inställt], KLM har Chengdu (CTU), Hangzhou (HGH) och Xiamen (XMN) utöver Beijing, Shanghai och Guangzhou.

Jag personligen tycker att SAS kunde trafikera mellan Bangkok och Shenzhen (SZX) istället att parkera planet i Bangkok.
Det borde finnas underlag för både resenär och frakt.
 

Roger J

Medlem
Här skulle de ha en SZX-resenär i alla fall...
Planet står väl i BKK för någon typ av service? Men behövs det verkligen varje dag?
 

Jacob

Medlem
Lite kul att (i sammanhanget) lilla Finnair öppnar en linje till en stad som de flesta skandinaver aldrig hört talas om.

Nåja, Chongqing är ju inte direkt den pluttigaste av städer med 35 miljoner invånare i "Stor Chongqing". Volvo har även en stor fabrik i staden.
Vi får hoppas linjen går bra...
 

Fredrik

Medlem
Planet står väl i BKK för någon typ av service? Men behövs det verkligen varje dag?

Det står snarare i BKK därför att SAS inte har någon lämplig intra-asiatisk tur att ta. Tidtabellsmässigt är det svårt att få till ett kort stopp i Bangkok om man inte vill ha en eftermiddagsavgång och det tror jag inte är så populärt. Det finns nog en anledning till att så många avgångar västerut från Asien går på natten.
 

Jacob

Medlem
Planet står väl i BKK för någon typ av service? Men behövs det verkligen varje dag?
Efter att alla passagerare från Skandinavien gått av vid 14-tiden städas planet och parkeras därefter en bit från terminalen tills det körs tillbaka till terminalen en liten stund innan midnatt. Inget mer än så.

Fram till bara några år sedan fortsatte planet till Singapore och sedan tillbaka igen till Bangkok på kvällen, men antar att det inte var lönsamt. Planet står ju i Bangkok i drygt 9 timmar så finns absolut tid att köra vidare det någon annan destination i sydöstra Asien.
Exempelvis Lufthansa kör ju Bangkok-Kuala Lumpur eller Bangkok-Ho Chi Minh City medan Air France kör Bangkok-Phnom Penh eller Bangkok-Ho Chi Minh City, för att nämna två exempel.
 

Gnopps

Medlem
Kul med Chongqing, lokalbefolkningen måste bli glad! I Helsingfors ser man mycket asiater både i staden och på flygplatser, min gissning är att det är transitresenärer österifrån. Så bara bra nyheter från Finnair! Har aldrig själv sålt en resa till CKG vad jag kan minnas.
 
Fram till bara några år sedan fortsatte planet till Singapore och sedan tillbaka igen till Bangkok på kvällen, men antar att det inte var lönsamt. Planet står ju i Bangkok i drygt 9 timmar så finns absolut tid att köra vidare det någon annan destination i sydöstra Asien.
Exempelvis Lufthansa kör ju Bangkok-Kuala Lumpur eller Bangkok-Ho Chi Minh City medan Air France kör Bangkok-Phnom Penh eller Bangkok-Ho Chi Minh City, för att nämna två exempel.

CPH-BKK-HKT skulle nog passa målgruppen under stor del av året :D
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan tänka mig att det inte finns så många affärsresenär mellan CPH-BKK, så tror jag att CPH-BKK-SZX(Shenzhen) skulle hjälpa omsättning i Business class kabinen.


BKK-HKG är nästan som BKK-SZX, så använder jag den som mallen.
BKK->SZX 2:55 h
SZX->BKK 2:45 h


Tidtabellen kan se ut så här.

SK973
CPH 22:50 BKK 14:45+1
/1:00 h layover/
BKK 15:45 SZX 19:40

/2:00 h turnaround/

SZX 21:40 BKK 23:25
/1:00 h layover/
SK 972
BKK 00:25 CPH 06:35

---
Kabinpersonals rotation ska se ut så här:

dag 1
CPH-BKK (landar dag 2)

dag 2
vila

dag 3
BKK-SZX-BKK

dag 4 vila

dag 5
BKK-CPH
 
Toppen