Senaste nytt

Jag blir tokig på numreringen av Stockholms tunnelbanelinjer

Juraj

Medlem
Det är nog bara på businessclass.se där man inte blir rädd att ställa en sådan fråga...

Jag märkte nyss några saker som förvirrar mig. På den gröna linjen i Stockholm finns det tre numrerade linjer: T17, T18 och T19. Kollar man SLs hemsida (Tidtabeller, kartor och annan reseinformation - SL - SL och linjekartan (https://sl.se/ficktid/karta/vinter/SL_Spårtrafik.pdf) så stor det att T18 åker ifrån Farsta strand till Alvik. Fast i verkligheten åker T18 från Farsta strand till Hässelby strand vilken man ser det först när man använder sök funktionen (se bifogad bild). Åt motsatt håll, från Hässelby strand åker ingen T18, utan T19 till Hagsätra. Varför är det så? Varför står det inte på SLs hemsida i listan med linjer eller på linjekartan?

För att göra det ännu mer komplext, så har vissa tåg på den gröna linjen Vällingby som slutstation. Hur hänger det ihop med T17, T18, T19 och linjekartan?
 

Attachments

  • Clipboard01.jpg
    Clipboard01.jpg
    104,4 KB · Visningar: 361

Abbs

Medlem
I rusningstrafik finns det väl extra insatta tåg som ej går hela vägen? T.ex vanligt med tåg mot Telefonplan från Mörby Centrum, trots att Telefonplan ej är slutstation på röda linjen.
 

agehall

Medlem
För att göra det ännu mer komplext, så har vissa tåg på den gröna linjen Vällingby som slutstation. Hur hänger det ihop med T17, T18, T19 och linjekartan?
Vissa tåg vänder långt före Vällingby. SL verkar vilja göra det hela så komplicerat som möjligt, och det har de lyckats bra med tycker jag.
 

Juraj

Medlem
Ok, extratåg i rusningstrafik förklarar Vällingby som inte finns markerad på kartan som slutstation.
Men det förklarar inte att hemsidan nämner linje T18 som Farsta strand - Alvik, medan i verkligheten är linjen Farsta strand - Hässelby strand. Och att Hässelby strand är slutstation för T18, men första station för T19.
 

anjak

Medlem
Ok, extratåg i rusningstrafik förklarar Vällingby som inte finns markerad på kartan som slutstation.
Men det förklarar inte att hemsidan nämner linje T18 som Farsta strand - Alvik, medan i verkligheten är linjen Farsta strand - Hässelby strand. Och att Hässelby strand är slutstation för T18, men första station för T19.
Man ska nog inte lägga för mycket tid på att titta på numreringen av linjerna utan koncentrera sig på mellan vilka stationer man vill åka. Känns mer som teoretiska nummer än faktiska linjer.
 

Juraj

Medlem
Det är ju SL som använder linjenumren både på hemsidan och i deras utrop på stationerna. Så jag tycker det borde vara logiskt och konsekvent, vilket det inte är nu. Alternativet är att sluta använda dem helt och hållet.
 

Nemo

Medlem
Linje 17 går till/från Skarpnäck
Linje 18 går till/från Farsta Strand
Linje 19 går till/från Hagsätra
Sedan är västra ändhållplatsen flexibel, men det är iallafall ingen förgrening. Så om du ska västerut, bry dig inte om numreringen, kolla istället på vart just ditt tåg åker. Om du ska söderut efter Gullmarsplan, kolla vilken linje du åker.

Historiskt gick Linje 18 gick till Hässelby Strand, Linje 19 till Vällingby och Linje 17 till Alvik. Sedan fanns extralinjerna 27, 28, 29 som gick en kortare sträcka i sydlig riktning.
 

Juraj

Medlem
För min del ställer det inte till när jag ska bestämma mig hur jag ska åka. Det är bara så att jag försöker förstå logiken hur SL tänkte när man gav namnen/numren till linjerna. Om det inte är logiskt och konsekvent så kommer det nog inte störa resenärerna som använder systemet ofta, men det kan förvirra turister. Och det stör ju nördar som är intresserade av sådana smådetaljer (läs: det stör mig :)).
 

Kricka

Medlem
För att störa planen ytterligare så finns det ju även linje 19 Åkeshov - Skarpnäck (dock
bara under rusningstid).
 

tågnörd

Medlem
Ett visst arv från spårvagnstiden finns nog kvar också. Linjerna 13 och 14 gick till Mälarhöjden och Fruängen och linje 19 gick till Örby, tex.
 
Toppen