Senaste nytt

Hur är Moskvas (DME) flygplats uppbyggd?

Är det bara en enda stor terminal? Blir inte klok av mina sökningar på hur det fungerar om man ankommer med Star Alliance och ska vidare med t.ex OW. Blir alltså inte klok på om jag ska söka visum eller chansa på allt går vägen.

I mitt fall ska jag åka från DME klockan 20:25.
Jag har planerat att flyga från ARN till VIE dagen innan på kvällen, sen ta in på hotell där över natten.
Sedan flyga med Austrian dagen efter klockan 10:00 som ankommer 14:50 till DME. Då har jag således god marginal till mitt plan som avgår 20:25 och borde vara helt lugnt med visumfritt, eftersom jag lämnar Moskva bara 4-5 timmar efter ankomst.

På hemvägen ankommer jag DME 19:25 och Lufthansa har avgång 07.05 eller 09.00 dagen därpå.
Det är här jag blir oklar på om jag måste ha visum eller om jag kan spendera natten på flygplatsen? Kommer såklart bli jobbiga timmar men absolut möjligt med lite filmer på paddan men undrar om det ens är tillåtet utan visum när det är så pass lång tid som 12 timmar.

Är verkligen urkass på visumfrågor i Ryssland och google hjälper mig inte heller sådär superbra.
Någon som varit mycket i Ryssland och kan bekräfta lite vad som verkligen gäller? :)
 
Last edited:

Alexander P

Medlem
Hittade detta från swedenabroad.com : "Notera att visum behövs även i transit om du måste byta flygplats, eller om du byter mellan terminalerna (dock ej mellan terminal D-E) på flygplatsen Sjeremetjevo"
 

Thornado

Medlem
BA Humbug på FlyerTalk skrev en guide om byte i Moskva Domodedovo (DME) efter han/hon flög med just samma fare som du köpte.

http://www.flyertalk.com/forum/26865984-post35.htm

För att underlätta för andra; det verkar ha trillat bort ett l i slutet av URLen ovan. Rätt URL är
FlyerTalk Forums - View Single Post - QR: DME-TYO 522e rt business

Edit: Konstigt nog så när jag först bara klistrade in rätt URL så ändrades länken så att den pekade till samma som den i @Dr. Miles post. Det var först efter att jag explicit valde att infoga en länk som det blev rätt.
 

SNIFF

Medlem
Notera att vissa incheck-diskar endast har öppet några timmar innan avgång. Så du inte står där med väskor och måste vänta nio timmar...
 
Toppen