Senaste nytt

Cathay Pacific First class: Auckland-Hong Kong

Dr. Miles

Expert
I vinter 2011 åkte jag till Nya Zeeland med familjen.
Vid utresa flög jag den kortaste vägen till Nya Zeeland med THAI i ekonomiklass (det var tufft...), men vid hemresa passade jag på att ta en lång detur då jag åkte hem ensam.
Efter mycket förskning och tricksande av olika flygbonusprogram fick jag boka en trevlig resa hem.

P1000747.jpg

Jag anlände till Auckland International Airport ca 2 timmar före avgång efter jag lämnade bilen tillbaka till hyrbilsfirman.

Det var Qantas som tog hand om Cathay Pacific check in i Auckland.
Qantas har ett separat rum för sina Busines class/First class passagerare samt oneworld statushavare.

P1000686.jpg

Det var andra gången för mig att flyga med Cathay Pacific mellan Auckland och Hong Kong. Men förra gången var det Hong Kong till Auckland och var i Business class.
Jag var mycket nöjd med Cathay Pacifics service och stol som användes på linjen.

En trevlig koreansk kvinna tog hand om min check in.
Hon tilltalade mitt efternamn rätt (vilket tyvärr inte händer så ofta) och frågade mig om jag hade trevlig visitelse i Nya Zeeland.

Hon frågade också mig om jag hade kinesiskt visum eftersom min slutdestination av denna biljett var Beijing.
Jag förklarade för henne att jag som med japanskt pass inte behövde något kinesiskt visum för visitelse inom 15 dagar.
Efter lite knappande på datorn fick hon bekräftat att så var det fallet.

Hon taggede min väska till Beijing och skrev ut två boardingkort. Ett för Auckland - Hong Kong och ett för Hong Kong - Beijing dagen efter.

Hon informerade mig om det finns en tulldisk i samma check in rummet och First/Business class passagerare får använda den. Så att man sedan slipper att stå i en tullkö före immigrationen.

P1000687.jpg
Tulldisken fanns på vänstra sidan av check-in rummet.

P1000690.jpg
Det var lite vemodigt att lämna Nya Zeeland. Hoppas jag kan åka dit igen snart.

Det var lite kö till gränskontrolen. Det fanns tyvärr ingen Fast Track på Auckland flygplats oavsett kabinklass eller flygprogramstatus.
En dam med europeisk bakgrund satt i disken och hälsade som alla andra kiwi gör i Nya Zeeland. "Hi there!".
Hon undrade om jag tyckte om Nya Zeeland och jag svarade "Självklart jag gör! Jag har inte sett något trevligare land annanstans. Det är synd att jag måste lämna kiwilandet nu, men jag vill gärna komma tillbaka."
Hon skrattade högt och sa "Varför flyttar du inte till Nya Zeeland? :)". Det är inte ofta man hör sådant från gränskontrollpersonal.


Efter säkerhetskontroll fick jag gå genom stor taxfree område.
Qantas Lounge fanns på övervåningen och de hade First class avdelning och Business class avdelning i loungen.
P1000692.jpg

En dam vid receptionen hälsade mig när jag tog fram mitt boardingkort och hänvisade mig till First class lounge till vänster.

Jag var lite svettig efter mycket springande på morgonen för att flytta grejer. Så en dusch före flygning var nödvändig både för mig och för andras bästa.
Jag frågade receptionen om jag kunde använda dusch och då fick jag två handdukar, en kit av rakhyvel och tandborste osv.
P1000695.jpg
Duschrummet i loungen var stort och fräsht. Bra tryck på vattnet var det också.
Liten minus för varmvatten vilket var lite för ljummet. Men kanske det berodde på säkerhetsåtgärd så att ingen skulle bränna sig i duschen.
Efter välbehövlig dusch och rakning kände jag mig mycket fräsh.
P1000696.jpg

Tillbaka till First class lounge avdelning. Det var få folk där. Fyra personer inklusiv mig.
Det var ljust, trevlig atomosfär. First class avdelning var kompakt men kändes ändå rymlig.
P1000703.jpg

Matutbudet var OK även om det inte var spektakurärt. Pajer, flingor, soppa, olika sorters bröd att tillgå.
Det fanns en hel del starkspriter för dem som vill bränna magen.
P1000701.jpg P1000700.jpg

Jag tog bara en kopp Earl Grey té och scones för att inte bli för mätt innan kommande First class flygning.

Jag lämnade loungen en halvtimme före plannerad avgångstid.
På väg till gaten såg jag en Air Pacifics Boeing B747. Det var länge sedan när jag såg den sist. Helt otroligt att det finns så stort kundunderlag mellan Fiji och Nya Zeeland.

Air Pacific(Fijis flygbolag) Boeing B747
P1000705.jpg

Emirates Airbus A380 från Sydney och Emirates Boeing B777 från Melbourne kom nästan samtidigt till terminalen. A380 är verkligen maffigt.
P1000706.jpg

Boardingen hade redan börjat när jag kom till gaten. Det var en lång kö för ekonomiklass passagerare.
Vid gate fanns det separat kö för Business/First class passagerare samt oneworld statushavare. Men det var ändå lång kö in i byrggan för det inte fanns två separata ingångar för Business/First och Economy.
P1000707.jpg

Väl inne i flygplanet blev jag välkomnad av tre flygvärdinnor. Äldsta flygvärdinnan(Pursern) visade mig min sittplats 3K.
Hon tilltalade mig med namn och presenterade sig. Hon sa att det var bara 2 personer i
First class på denna flygning och det var hon som skulle ta hand om mig.
P1000715.jpg

Innan jag satte mig gjorde jag en miss. Jag letade efter hattfyllan för att lägga min väska. Det fanns ingen sådan i Cathay Pacifics First class på en Boeing B747!
Pursern visade mig en gömd garderob vid skärmen. Dock min väska fick inte plats där, så placerades jag väskan under ottoman.

Hon frågade mig om jag ville ha en champagne före flygning. Jag tackade ja och fick ett glas Amour De Deutz Brut 2002.
Jag är ingen vin/champagnekännare, men denna champagne smakade fruktig och mindre bitter.
P1000711.jpg

Jag såg en Qantas Boeing B737 från mitt fönster. Qantas har direktflyg till Brisbane, Cairns, Melbourne och Sydney från Auckland. Alla flyg förutom en flight till Sydney är opererade av B737.
P1000710.jpg

Några minuter efter planerad avgångstid stängdes dörren och en kabinpersonal ropade "Boarding completed".

Auckland-Hong Kong
Flight CX108 med Cathay Pacific
Avgång: 14:40
Ankomst: 20:45
Flygplan: Boeing B747
Klass: First Class
Sittplats: 03K

Trevlig sittplats med massa utrymme både för mig och för mina saker.
För första gången i min resande fick mina grejer varsin plats.

P1000718.jpg

Det var halvmolnigt runt Auckland, så fick jag tyvärr ingen bra vy av Auckland från himmlen.

Efter säkerhetsbälteskylt var släckt kom en annan yngre flygvärdinna i 30 års åldern till mig och delade ut en meny.
Hon sa att jag kunde beställa när jag ville, men det kan ta upp till 30 minuter för att förbereda måltiden.
Jag tackade henne och sa att jag skulle beställa lunchen senare.

Menyn var:
Lunch

Caviar and Balik
Caviar and Balik salmon "Tsar Nicolaj"

International Favourites
Celeriac cream soup

Caesar salad with croutons

Roasted rack of lamb with spinach and pinenut in crepinette, fondant potatoes, peas, beans and carrots
or
Braised red wine beef agnolotti with jus, broccolini and tomato concasse

Chinese Favourites
Double boiled pork soup with kaza and dried small red beans

Cold plate - mushrooms with mixed capsicums

Steamed orange roughy with wood fungus and preserved vegetable
or .
Sweet and sour prawns, sevred with steamed jasmine rice, stir-fried pak choy and carrots

Cheese and Dessert
Gouda with Fenugreek, Kapiti Aged Cheddar, Kapiti Kirima Double Cream
Camembert, Kaimai Creamy Blue

Fresh berries with cream

Warm croissant and butter pudding with vanilla ice cream

Sweet red bean soup

Tea and Coffee

Pralines

P1000722.jpg
Meny för dagens flight​
P1000725.jpg
Vinlista​

Jag började höra melodyn av "I'm feeling good" när jag satte mig i First class stolen och tog lite champagne.

Birds flying high, you know how I feel
Sun in the sky, you know how I feel
Breeze drifting on by, you know how I feel

It's a new dawn
It's a new day
It's a new life
For me..
And I'm feeling good

Yes, I’m feeling good! :cool:

P1000720.jpg
Tar der verkligen 22 timmar 35 minuter till Hong Kong? Inte så bra reklam för urmakare om den visar fel tid...
Jag klagar inte för jag sitter i First class, men det låter mycket längre än nödvändigt.

P1000727.jpg
Pursern kom och delade ut pyjamas från Shanghai Tan och necessär kit.
Brunna pyjamas var sköna och har kinesisk touch av design.

Jag gick till toalett för att byta om till pyjamas.
Flygvärdinnan sa att jag får använda högra toan och damen på 1K får använda vänstra toan. Alltså jag fick egen toa. Det är första gången i min flygkarriär. :)

P1000730.jpg
Rymlig toa med två fönster.

Unga flygvärdinnan gjorde iordning av mitt bord och la duk över det. Allt serverades ifrån galley och inte från någon vagn.
Hon frågade om vad jag ville dricka till maten. Jag beställde ett glass tonic water(nej, inte Gin&Tonic) med is.

P1000732.jpg
Första talriken var Rysk kaviar med lax. Jag gillade kombination av crème fraiche och hackad lök till laxen.

P1000735.jpg
Soppan var krämig och god.
Jag beställde Jasminté till maten. Ja, jag dricker té till maten. Ingen vin eller champagne.
(Man kan tycka vilken slöseri att åka i First class utan att dricka dem, eller hur? :eek:)

P1000737.jpg
Caesar salad. Osten var lite för stark för mig. (jag är inte förtjust i ost)

P1000738.jpg
Jag valde lamm till huvudrätt. Lite för söt sås för min smak men köttet var mört och gott.
Det var ett självklart val för avgång från Nya Zeeland. :)


P1000740.jpg
När jag blev lagom mätt av maten, kom flygvärdinnan till mig och frågade om jag ville ha ost före dessert.
Jag tackade nej till osten och bad henne att ta med dessert.
Desserten var butter pudding med vaniljglass.
Puddingen var återhållsamt söt vilket passade bra till glassen.

Efter måltiden beställde jag mitt obligatoriska oolongté.
Jag gillade att de serverade té med en kanna.

Strax utanför Stora barriärreven kom turbulensen. Det varade nästan en kvart.
Flygvärdinnan tog bort min tékopp från bordet och sa att hon skulle återkomma när turbulensen var över.


Det blev dags att lägga mig. Jag vaknade kl. 5 på morgonen den dagen, så lite vila skadade inte.
När jag reste mig från stolen kom en flygvärdinna och frågade mig om jag ville vila.
Jag tackade ja och hon gjorde ordning medan jag besökte toa.

Stolen(sängen) blev helt flat och var bred vid axlar och vid midjan.
Jag la mig i sängen och drog duntäcket över mig, sedan satte jag noise-cancelling headphones på.
Duntäcket var mjukt och värmt. Men för värmt! Jag vaknade några gånger och svettades.
Men samtidigt det var lite för kyligt att sova utan täcket. I-landsproblem...

Stolen:

Cathay Pacifics First class stolen är en av de bästa i flygindustrin.
Stolen tar en rejäl plats och det märks.
T ex British Airways klämmer in 14 First class stolar på nosen av en Boeing B747 medans Cathay Pacific har bara 9 First class stolar på samma yta.
P1000716.jpg

Inredning är stilsam men elegant utan krimskrams.
P1000714.jpg

Att ha ottoman var mycket trevligt. Speciellt vid uppstigning/landning då kan man vila fötterna.
P1000708.jpg

17 tums widescreen skärm med Cathay Pacifics AVOD system Studio CX.
P1000719.jpg


Jag vaknade efter 3 timmar. En flygvärdinna kom direkt och frågade mig om jag ville ha något.
Trots att jag åt en fullständig måltid bara tre timmar innan, kände jag mig lite hungrig ändå.
Jag beställde Roast duck nudelsoppa till mellanmål och en kopp Puh-er té.

Smakade helt OK och det fanns inget spår av korriander. Jag hatar korriander! 不要香菜啦!
P1000742.jpg

Andra måltiden före laning hade jag tre val. Biff, Kungpo kyckling eller risotto.
Eftersom jag skulle möta min vän i Hong Kong och äta middag(kinamat) tillsammns, så Kungpo kyckling ströks från valet. Jag hade ett nästan traumatiska minne om risotto från SAS långflyg, så valet blev biff.

Köttet var lika mört som lammkött vid lunchen.
P1000745.jpg

Flygplanet började inflygning mot Hong Kong. Jag hoppades att kunna se Hong Kong/Kowloon, men det var tyvärr mulet och jag såg ingenting förutom molnet.
Planet landade några minuter före tidtabell.

Färväl Cathay Pacific First class. På återseende!
P1000748.jpg


Sammanfattning:

Resan med Cathay Pacific Fist Class var verkligen en upplevelse. Hårdprodukt erbjuder bekväm stol och bra avskildhet. Personalen var artiga och proffsiga. Servering var elegant utförd utan att vara för mycket.

Skilnad från Singapore Airlines, låter Cathay Pacific kabinpersonal passagerarna vara i fred men ändå uppmärksam och professionel service.
Det kanske berodde på att det fanns bara två passagerare i First class men de kom direkt så fort jag drack upp mitt té och frågade mig om påfyllnig.

Det var min första longhaul First class upplevelse, så det är klart man kan inte jämföra servicenivå med andra shorthaul, mediumhaul First class. Men när man räknar bort det ändå levererade Cathay Pacific superb First class produkt och service.

Om någon skulle vilja flyga till Asien i First class, rekommenderar jag Cathay Pacific värmt!


Bokning av biljetten:

Jag använde American Airlines AAdvantage miles. Auckland-Hong Kong-Beijing i First class kostade 45.000 miles + 60 USD per enkelresa, vilket är ett fantastiskt bra värde!


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Man kan köpa upp till 40.000 AAdvantage miles per år men det kommer ibland olika Buy miles bonus kampanj, då kan bonusen överskrida 40.000 miles per år gränsen.

Mer information om köp av AAdvantage miles kan ni läsa i den här tråden.
http://www.businessclass.se/oneworld/205-american-aadvantage-buy-miles-kampanj-trad-4.html#post42232
 
Last edited:

Bringman

Medlem
Tack AHO för ett mycket inspirerande reportage!
Kan tänka mig att hemresan blev mycket trevligare trots omvägen :)
 

Jonas C

Medlem
Grym report AHO! Dock lite överraskad varför du inte valde att publicera den som reportage på förstasidan? Cathay tycks verkligen leverera en F produkt i världsklass, ser inga konstigheter med att vara återhållsam med alkoholen. Fast du kunde ju åtminstone ha slunkit in ett och annat glas Champagne till ;)

Blir det några fler F reports från din del nu när du har shoppat loss en massa US Airways Miles? :D
 

Dr. Miles

Expert
Fantastiskt reportage, med bra bilder! :)
Tack AHO för ett mycket inspirerande reportage!
Kan tänka mig att hemresan blev mycket trevligare trots omvägen :)
Grym report AHO!
Tack för era kommentar.

Dock lite överraskad varför du inte valde att publicera den som reportage på förstasidan? Cathay tycks verkligen leverera en F produkt i världsklass, ser inga konstigheter med att vara återhållsam med alkoholen. Fast du kunde ju åtminstone ha slunkit in ett och annat glas Champagne till ;)
Mitt språkburk är inte tillfredställande nivå som andra redaktörers reportage. Därför valde jag att publicera min trip report här i Reserapporter-forum. Här känns det lite mer casual. ;)
När det gäller alkoholkonsumption är jag inte nykterist, men jag tål inte alkohol speciellt mycket. Därför väljer jag att inte dricka förutom pre-flight Champagne och kanske lite Gin&Tonic(med mycket lite Gin i...).

Blir det några fler F reports från din del nu när du har shoppat loss en massa US Airways Miles? :D
Jag har en hel del bmi miles som jag något sätt bränna så att inte förvandras till mindre användbar adios. :p
 

henrik l

Medlem
Tack för ett inspirerande reportage.Själv går jag och räknar ned till min resa MXP-HKG i CX F. Mindre än två månader nu:D
 
var det verkligen 22 timmar till hongkong ?
oavsett klass och ännu mindre i ekonomi måste det vara seeegt att sitta i 22 timmar..

Tack för ett mycket bra reportage
 

Stefan62

Medlem
Mycket bra reportage/reserapport - man blir inspirerad till något liknande!

(AHO: "Språkbruket" är inget att hänga upp sig på!)
 

bL0m

Medlem
AHO riktigt grymma bilder och riktigt bra reportage!

Offtopic: Kan du berätta vad det är för djur på din profilbild?
 

Lukas2

Medlem
Trevligt repotage och fina bilder. Produkten ser inte så dum ut alls. Skulle absolut kunna tänka mig och testa det. :) Gillar CX, och då har jag bara åkt med dem i ekonomi.
 
Toppen