Senaste nytt

Prissättning Plus/Go

Delayed

Medlem
OK, jag vet att prissättningen på flygbiljetter kan vara rätt märklig men har någon en rimlig förklaring till varför Go i exemplet nedan är närmare tusen kronor dyrare än Plus Saver.

plus.png


Resan är en hemresa från Prag till Sverige.
 

Wendestam

Medlem
Antagligen resebyråer som köpt upp massa "billiga" ekonomibiljetter till weekendresorna i höst. Plus är det säkert ingen som bokat...
Om du nu funderar på att boka, gå för "vanlig" Plus i stället för Plus Saver, då får du mer flexibilitet. Skiljer ju inte mycket i pengar.
 

Agö

Medlem
Antagligen resebyråer som köpt upp massa "billiga" ekonomibiljetter till weekendresorna i höst. Plus är det säkert ingen som bokat...
Om du nu funderar på att boka, gå för "vanlig" Plus i stället för Plus Saver, då får du mer flexibilitet. Skiljer ju inte mycket i pengar.
Precis, den rimliga förklaringen. Detta är vanligt tycker jag.
 

Delayed

Medlem
Jag köper teorierna om slutsålda billiga GO-biljetter. Det jag inte förstår är varför SAS inte justerar priserna när dessa situationer uppstår utan väljer att sälja Plus avsevärt billigare än GO. Kan det finnas några rationella grunder till detta eller handlar det bara om "slarv"?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Stefan62

Medlem
Det handlar väl om att få alla biljetter sålda bara det ligger inom omkostnadsramen!

Helt OT - man förvånas över prissättningen sommartid/semestertid med halvfulla SAS-flyg inom norden och priser på ca 6 500 SEK - vill man inte ha passagerare?
 

chazzie

Medlem
Jag känner igen ett liknande fenomen på resor till USA under juli-augusti, ofta kostar Plus samma som ekonomi eller till och med lite billigare, förmodligen av samma anledning, resebyråer som varit i farten.
 

Delayed

Medlem
Det handlar väl om att få alla biljetter sålda bara det ligger inom omkostnadsramen!
Fast antalet Plus respektive Go stolar är väl helt flexibelt till Prag, eller? I så fall verkar det konstigt att sälja Plus billigare då dessa platser rimligen kostar mer att producera. Kan lättar förstå detta om det handlar om långdistans med ett fast antal GO respektive Plus-platser.

Eller helt flexibelt och helt flexibelt men i "steg" om sex flexibelt i varje fall.
 

Jainzar

Medlem
Plus och Go är inte i det samma bokningsklass. I Europa Go Light och Go är i det samma bokningsklass och Plus Saver och Plus är i det samma klass. Så om där finns bara de högsta Y bokningsklasser kvar så är det normalt dyrare än det billigaste Y+ bokningklass A.
 
Toppen