Senaste nytt

Flyga första klass med partner och barn i ekonomi?

Johanna

Medlem
Gissar att det är fler än jag som läst det här inlägget och den här artikeln från Daily mail. Jag tycker det inte är så enkelt som att säga att det är hemskt. Det är inte självklart att man ska betala för sin partner. Jag tycker det beror på situationen. Men om man har med sig barn så är det väl ett gemensamt ansvar även på resan?

Flying First Class... with the Spouse and Kids in Coach

Increasing number of husbands fly first class while their wives sit economy | Daily Mail Online
 

taxvalp

Medlem
Man undrar hur resten av förhållandet ser ut när mannen sitter längst fram och hustrun (med barn) sitter i ekonomiklass. Känns väldigt främmande åtminstone för mig och förmodligen de flesta andra skandinaver.

Häromdagen reste jag och hustrun på olika biljetter i Go GOT-ARN och jag blev bumpad till Plus på grund av överbokning (men inte hon trots samma status och platser kvar därframme). Jag mådde genuint dåligt tills jag lyckades byta bort min plats i Plus ("du får en gratis polarrulle om du tar min plats!") och fick min tilltänkta plats bredvid hustrun i stället.
 

Alf

Medlem
Att resa i första klass själv och sätta barn och hustru i ekonomi måste jag säga är magstark. Den kvinna eller man som accepterar detta måste vara hårt kuvad. Jag skulle inte ens tänka tanken och då tillhör jag den äldre generationen. Jag fick vid ett tillfälle erbjudande om uppgradering på AA från ORD till ARN på den tiden dom flög på Sverige. Vi hade först fått uppgradering från ekonomi till business och när vi satt i flygplanet fick jag en förfrågan om jag ville uppgrader till First. Jag tackade ja till detta om hela familjen blev uppgraderad. Tyvärr gick inte detta eftersom det inte fanns mat lastad till samtliga. Jag tackade därför nej till uppgraderingen och en annan passagerare i business som åkte ensam fick erbjudandet.
Har jag min partner med på resan åker vi så klart i samma klass och tillsammans.
 

nissefalk

Medlem
Min fru vill inte flyga i Business eller Första, vi har haft flera långflygningar där jag varit i First eller Business och hon i Ekonomi, ser inget konstigt alls i detta, alla är ju olika, hade en lång flygning Dubai-Dallas med Emirates då jag hade en hel rad i Business för mig själv, kunde uppgradera henne ombord med poäng men hon ville inte....tror inte min fru är normen här dock.....(hon är från Indien)

Vi har en resa i December där hon är bokad i Ekonomi och jag i Business, helt ok då hon inte känner värdet att flyga i Business.

De gånger jag bokat British Airways Visa 2 for 1 så har hon varit "tvungen" att flyga First och hittills har hon aldrig klagat på BA First.....
 

Morgan

Medlem
Jag tolkar ett av exemplen som att den ena åker på affärsresa och ska jobba och köper biljett som betalas genom företaget medan partnern åker för parets privata pengar och ska bara på semester. I sak är väl det rätt rimligt? Sen hade jag haft svårt att göra det personligen, men har ännu svårare att döma dem som gör det...
 

Johanna

Medlem
Jag tolkar det också så i de flesta fall utom i något med barn inblandat. Men dom vill inte ens uppgradera partnern med poäng. Alla relationer är olika men som jag skrev så tycker jag det är en sak om man är två vuxna. Jag vet inte hur jag skulle reagera i ett sådant förhållande.

Tror också vi är flera som sett familjer flyga tillsammans där mamman har fullt upp med att hålla reda på barnen och se till så dom får allt medan pappan jobbar, tittar på film eller läser. Så visst skiljer sig kulturerna. Då kanske det inte spelar någon roll vilken klass man åker om man ändå inte agerar som ett team.
 

Vasastanbo

Ny medlem
Det är samma som om mannen stannar på ett 5-Stjärnigt hotell i New York medan hustrun endast har råd med ett 2-stjärnigt hotell och bor där under resan.
Åker man på en affärsresa och vill att hustrun följer med löser man det på rätt sätt. Jag kan inte ens tänka mig att jag sitter i ekonomi med barnet medan min man sitter i business oavsett vad det är för resa, det är en väldigt förnedrande behandling. Så funkar det inte i min familj som tur.
 

nissefalk

Medlem
Det är samma som om mannen stannar på ett 5-Stjärnigt hotell i New York medan hustrun endast har råd med ett 2-stjärnigt hotell och bor där under resan.

Njae , i mitt fall så har fru varit med på mina affärs resor flera gånger och då har hon ju alltid bott på mitt rum, lite konstig jämförelse
 

nissefalk

Medlem
Är det bara det du reagerar på i mitt inlägg?jag har skrivit min åsikt om artikeln och ej om din privata situation.

Ja egentligen, tycker inte det är en relevant jämförelse att jämföra var på ett plan man sitter mot att bo på olika hotell beroende på hotel kvalitet/pris, i övrigt så är ju din åsikt helt ok, som jag nämnde alla är olika, tyckte nog att reaktionerna i artikeln som länkades till var väldigt starka, inget som jag själv skulle reagera på, dvs, om en partner flög i Ekonomi och den andra i Business eller First.
 
Toppen