Senaste nytt

SAS codeshare samarbete med BMI upphör

Jacob

Medlem
Eftersom BMI köpts upp av IAG/British Airways och därmed kommer ingå i en konkurrerande allians har man nu tagit beslutet att avsluta codeshare samarbetet mellan SAS och BMI.

Först ut är linjen mellan Bergen och London där codeshare samarbetet upphör 23 maj. Codeshare samarbetet på övriga linjer upphör i samband med vintertidtabellen 2012, vilket borde innebära i slutet på oktober.

Passagerare som bokat en SAS biljett mellan Bergen och London efter 23 maj kan ombokas med SAS via Oslo eller Köpenhamn utan kostnad.
 

Europa

Medlem
Hur blir det lounger, SAS använder sig utav BMI Lounge i både Dublin och Edingburgh enligt SAS hemsida...?
 

Jacob

Medlem
Hur blir det lounger, SAS använder sig utav BMI Lounge i både Dublin och Edingburgh enligt SAS hemsida...?

Ett loungesamarbete kan ju fortsätta även fast man inte samarbetar i övrigt. Det finns många exempel i världen där flygbolag använder lounger som drivs av konkurrenter.
Frågan jag ställer mig annars är om BMIs lounger på de flesta flygplatser ens kommer få finnas kvar. I exempelvis Edinburgh har ju även BA en lounge. Om BA och BMI blir samma flygbolag känns det onödigt att båda har lounger på flygplatsen.

Största problemet i övrigt med att codeshare samarbetet upphör är att vi i Skandinavien förlorar bra förbindelser till exempelvis Skottland och Irland.
 

Europa

Medlem
Absolut det köper jag, men jag tänkte mest av egen intresse då jag ska flyga med SAS till Dublin i Juli och tänkte om man då kommer att ha tillgång till BMI Lounge eller någon annan eller helt enkelt blir lounge lös.
 

Dr. Miles

Expert
Absolut det köper jag, men jag tänkte mest av egen intresse då jag ska flyga med SAS till Dublin i Juli och tänkte om man då kommer att ha tillgång till BMI Lounge eller någon annan eller helt enkelt blir lounge lös.

Välkommen till BusinessClass.se, Europa!

Enligt tigigare e-mail från bmi, 2012-MAY-31 är det sista dagen som Star Alliance medlemmar kan utnyttja statusförmåner hos bmi och tvärtom.

Star Alliance Exit | Fly bmi
bmi: Star Alliance Exit skrev:
31 May 2012
  • Last day for earning status and destinations miles on Star Alliance airlines
  • Last day for booking Star Alliance airline reward flights using Diamond Club destinations miles
  • Last day for changing Star Alliance airline award bookings
  • Last day for Diamond Club members Star Alliance tier benefits

Mer info kan du läsa i den här tråden: http://www.businessclass.se/star-al...id-2012-may-31-aer-slutdatum-7.html#post44450
 

Jacob

Medlem
Enligt tigigare e-mail från bmi, 2012-MAY-31 är det sista dagen som Star Alliance medlemmar kan utnyttja statusförmåner hos bmi och tvärtom.
Frågan är om BMI kommer behålla några särskilda förmåner för de flygbolag som man har codeshare samarbete med, det kan de ju göra även fast de lämnar Star Alliance. Främst handlar det väl om SAS, Lufthansa och United Airlines.

Känns konstigt att ha ett codeshare samarbete fram till oktober utan varken poäng, lounge eller något annat.

Annars är man väl helt utan förmåner om man inte har BA status (och när nu eventuella One World statusar börjar gälla).

Absolut det köper jag, men jag tänkte mest av egen intresse då jag ska flyga med SAS till Dublin i Juli och tänkte om man då kommer att ha tillgång till BMI Lounge eller någon annan eller helt enkelt blir lounge lös.
Om det är SAS du flyger från Dublin (SAS egen flygning alltså) så kommer du fortsatt ha tillgång till lounge om du har guldkort eller reser i business class. Om BMI loungen försvinner sluter de avtal med någon annan lounge istället.
 

Europa

Medlem
Kommer att flyga SAS Business Class t/r ARN-DUB så det borde vara lugnt då med andra ord, har inget guldkort (än) :)
 

mry

Medlem
Det är ju en hel del LH som flyger på dub så det kommer antagligen finnas en *G lounge av något slag där. Jag åker från dublin 4/6 så kan nog skriva en rapport då hur det är om ni påminner mig.
 

Jacob

Medlem
Imorgon 27 juni upphör ytterligare delar av samarbetet mellan SAS och BMI. Då upphör SAS codeshare på BMI linjerna från London Heathrow till Manchester, Dublin och Belfast då dessa linjer formellt tas över av British Airways.

Eftersom SAS och British Airways inte längre har något interline samarbete (accepterar inte varandras biljetter och godkänner inte genomgående incheckning av bagage) måste alla existerande biljetter bokas om till SAS eller andra samarbetande flygbolag.

Dublin och Manchester bör väl inte vara några problem men frågan är hur man löser Belfast.
 
Toppen