Senaste nytt

Första frågan i SAS-loungen: "Reser ni i PLUS?"

ChabbeT

Medlem
Jag brukar få den frågan också. Jag ser det mer som om de vill fördela passagerarna in i vilken lounge man ska gå in i. Tror inte de menar något illa. Min dotter älskar för övrigt lekhörnan. Tack SAS
 

Matsson

Medlem
Har besökt ett otal lounger de senaste 15 åren ibland med 3 barn 13,11,6. Har alltid blivit korrekt bemött på såväl ARN som CPH ,har full förståelse för stressad personal som vill förvissa sig om att vi som vill in har tillträde.Med tanke på det antal Gold som cirkulerar är de som förväntar sig röd utrullad matta och personligt välkomnande lite fel ute enligt mig.
 

LarsCph

Medlem
Jeg har faktisk aldrig oplevet andet end positiv service fra lounge personalet. Både på familie rejser og når jeg rejser alene med arbejdet, men har dog ikke super meget erfaring med SAS. Til gengæld er jeg ved at bare spørge pænt blevet lukket ind 2 voksne og et barn i såvel København og London med et Oneworld Sapphire kort hvor vi rejste på redemption economy tickets.

Sidst jeg var i Glasgow via London med BA alene havde jeg Oneworld Emerald som giver adgang til BA First loungen. På vej hjem var det på en eller anden måde smuttet at få mit kort i bookingen så der skete der faktisk det at personalet ved loungen henviste mig til "it's the lounge upstairs, sir". På den ene måde et fint svar hvor man ikke føler sig stødt - men på den anden side heller ikke et svar som åbner for at man måske kan komme ind. De kunne jo spørge til min FF status. Det var helt problemfrit da jeg sagde at jeg havde Emerald kort så jeg mente nok at jeg havde adgang, så fik de indsat mit kortnr i bookingen og så kom jeg ind. Men det kræver jo så at jeg selv aktivt beder om det. Andre som ikke vidste det var måske bare gået ovenpå og havde misset champagne baren. Så egentlig syntes jeg det er OK at personalet spøger til FF status eller booking klasse. Det er jo det som sikrer at man kommer i den rigtige lounge

Det eneste jeg har oplevet "irriterende" var for 3 år siden hos AirFrance hvor vi fløj fra København til Mauritius via Paris på Premium Economy. Der har man Sky Priority status tilsvarende business i Kastrup ved check in osv. Ved check-in var der en som checkede billetter inden check-in og som kiggede først på os og så på biletten med "Sky Priority" tydeligt i højrnet - vedkommende siger til mig "men det er jo ikke business class" - og hvor det egentlig først er efter at jeg siger at Economy Premium også har adgang til prioritets checkin at vi får lov at passere til checkin.

Men jeg syntes jo faktisk at spørgsmålet "rejser ni i plus?" er OK. Det er jo bare at sige "ja det gør vi".
 

nrdbck

Medlem
Har besökt ett otal lounger de senaste 15 åren ibland med 3 barn 13,11,6. Har alltid blivit korrekt bemött på såväl ARN som CPH ,har full förståelse för stressad personal som vill förvissa sig om att vi som vill in har tillträde.Med tanke på det antal Gold som cirkulerar är de som förväntar sig röd utrullad matta och personligt välkomnande lite fel ute enligt mig.

Nej men det handlar väl om bemötandet? "Reser du i plus?" är enligt mig inte ett snyggt bemötande. Som trådstartaren säger
"Vad har hänt med välkommen och kan jag få scanna ditt boardingkort eller liknande?"
Men det är väl för mycket begärt i jantelandet.
 

Sahlen

Medlem
Nej men det handlar väl om bemötandet? "Reser du i plus?" är enligt mig inte ett snyggt bemötande. Som trådstartaren säger
"Vad har hänt med välkommen och kan jag få scanna ditt boardingkort eller liknande?"
Men det är väl för mycket begärt i jantelandet.
Exakt. Det borde inte vara så svårt att hålla ett konsekvent manus med rätt tonläge. Klart det ska kontrolleras, men det kan ju ske på ett positivt sätt.
 

sweflyer

Medlem
Jag minns när jag var 21 eller så och reste på betald C-biljett med Swiss. Var väl helt OK välklädd i kavaj och gick mot fast track security (Arlanda T5). Då ropar en vakt som står vid bulky items baggage-delen högt och tydligt ”Inte reser väl du i business”. ”Ehm, jo…” svarade jag. När han kollat mitt boardingkort fick jag passera. Minns att jag tyckte bemötandet var lite olustigt. Jag hade liksom betalat cash för min biljett. Har absolut aldrig haft liknande problem i Schweiz eller andra länder för den delen.
 

joemume

Medlem
SAS loungepersonal på ARN är otroligt proffsiga. Jag förstår inte problemet, är det självförtroendet som blev skadat för att de frågade vilken biljettklass som köpts? Om man har rätt att komma in i loungen är det ju en ickefråga - bara le och var hövlig så kommer du att se vilka mirakel som händer.
 
Toppen