Senaste nytt

Skyways startar flyglinje Norrköping-Köpenhamn

twiggs

Medlem
Till råga på allt så kommer linjen slingas KSD–NRK–CPH, uruselt för paxen till KSD och betydligt mindre platser att välja och vraka bland.

:(
 

Unicornone

Medlem
Visst spyddes det galla över Skyways och deras F50... Cimber sågs väl snarast som befriare när de kom och höjde standarden.. Men visst alternativet SF340 i grannbyn är ju inte roligare precis.
 

Alf

Medlem
Visst spyddes det galla över Skyways och deras F50... Cimber sågs väl snarast som befriare när de kom och höjde standarden.. Men visst alternativet SF340 i grannbyn är ju inte roligare precis.

Om grannbyn kunde samordna sej med NRK eller tvärtom kanske vi kunde få tillbaka våra fyra frekvenser om dagen som vi en gång i tiden hade med SAS. Om man flyger varannan tur till NRK resp LPI och ordnar markrransporten ifall bilen står på fel flygplats så borde båda städerna kunna få en bättre flygstandard än F50 eller SF340 eller den riktiga rysaren Jetstrem 32. Det tar ju inte mer än 30 min mellan städerna och det slår ju tåget till ARN.
 

Bern

Medlem
Till råga på allt så kommer linjen slingas KSD–NRK–CPH, uruselt för paxen till KSD och betydligt mindre platser att välja och vraka bland.

:(

Avgångs/Ankomsttiderna KSD-CPH var inte någon höjdare som det var men nu blev det än värre! Med mellanlandning i Norrköping blir det nog droppen för många passagerare. Trafiken mellan Karlstad och Köpenhamn har gått upp och ned genom åren (höhö...) med perioder utan linjetrafik. Jag gissar att det är dags snart igen för en paus... :(
 

twiggs

Medlem
Om grannbyn kunde samordna sej med NRK eller tvärtom kanske vi kunde få tillbaka våra fyra frekvenser om dagen som vi en gång i tiden hade med SAS. Om man flyger varannan tur till NRK resp LPI och ordnar markrransporten ifall bilen står på fel flygplats så borde båda städerna kunna få en bättre flygstandard än F50 eller SF340 eller den riktiga rysaren Jetstrem 32. Det tar ju inte mer än 30 min mellan städerna och det slår ju tåget till ARN.

Men ni hade ju era fyra turer till CPH (utöver två dagliga till MUC och en daglig till HEL) med små fina jetplan och ordentlig C-klass men det gick ju inte runt.
 

Alf

Medlem
Men ni hade ju era fyra turer till CPH (utöver två dagliga till MUC och en daglig till HEL) med små fina jetplan och ordentlig C-klass men det gick ju inte runt.
HEL finns kvar med bolag som samarbetar med Finnair och den lär gå bra som matarlinje till Asientrafiken.
Satsningen på MUC var nog något av storhetsvannsinne när LPI fick KLM till AMS.
Ja varför de fyra turerna med Cimber inte gick bra vet jag inte, det var ju sämre konjuktur just då. Någon ordentlig C klass fanns det ju inte, det var samma stolar och utrymme i hela planet vad jag minns och det var vin eller öl till alla.
Vad jag försöker säga är att om vi delade trafiken med LPI så borde vi kunna få underlag till dessa fyra turer igen. Vi har bara 50 km mellan flygplatserna och körtiden är 30 min. vilket inte är någon tid att tala om. Istället satsar LPI nu på en egen morrontur vid ung samma tid som avgången från NRK. Vi pumpar in 35 Mkr per flygplats i skattepengar därför vi har dubbla flygplatsadministrationer. Denna kostnad går reducera med många miljoner och vi kan få ett bättre utbud vid en samverkan, vilket också flygplatsutredningen föreslagit.
 

twiggs

Medlem
Ja varför de fyra turerna med Cimber inte gick bra vet jag inte, det var ju sämre konjuktur just då. Någon ordentlig C klass fanns det ju inte, det var samma stolar och utrymme i hela planet vad jag minns och det var vin eller öl till alla.
Vad jag försöker säga är att om vi delade trafiken med LPI så borde vi kunna få underlag till dessa fyra turer igen. Vi har bara 50 km mellan flygplatserna och körtiden är 30 min. vilket inte är någon tid att tala om. Istället satsar LPI nu på en egen morrontur vid ung samma tid som avgången från NRK. Vi pumpar in 35 Mkr per flygplats i skattepengar därför vi har dubbla flygplatsadministrationer. Denna kostnad går reducera med många miljoner och vi kan få ett bättre utbud vid en samverkan, vilket också flygplatsutredningen föreslagit.

Ordentlig C-klass fanns det visst. Avdelad kabin, bricka med smörrebröd på porslin samt full bar serverad i glas till det på en linje som tar drygt 55 minuter skulle jag kalla C-klass i europeiska mått mätt.

Jag tror också på att man hade kunnat använda små flygplatser runt om i Sverige på ett bättre och effektivare sätt, för att snabbt kunna ta sig ut till kontinenten, men som du säger så är viljan till samarbete liten. Det ligger nog rätt mycket prestige i att ha en helt egen linje till CPH. Men då kommer givetvis frågan, ska vi välja LPI eller NRK? Personligen är jag för LPI eftersom NRK ligger närmare ARN och NYO och dessutom i rätt riktning för i vilken de flesta flyglinjer går. Å andra sidan har NRK kapacitet att ta emot större flygplan. Och ingen av kommunerna är beredda att säga: "Stäng vår flygplats, vi sätter oss gärna på bussen/bilen för att ta oss till grannorten"! Det ligger en del stolthet i frågan kan jag anta.
 
Toppen