Senaste nytt

Vad göra med 250 000 SPG Starpoints

khybner

Medlem
Jag sitter med ca 250k SPG Starpoints och tänkte köra över dem till mitt BAEC-konto innan 5/7 då man får 35% bonus på toppen av de 5 000 extra per 20 000 man får av SPG. Det ger lite drygt 400 000 Avios.

Men eftersom jag redan sitter på väldigt mycket Avios så funderar jag på att kanske konvertera till M&M eller Krisflyer för att kunna komma åt lite förstaklassbiljetter på SQ eller LH/LX.

Jag har poäng på SAS EB också men då är jag ju begränsad av 14-dagarsregeln på LH samt kommer inte åt förstaklass på Swiss.

Nu till min fråga:

Jag har inget konto på vare sig M&M eller Krisflyer och kan inte reglerna/tricksen överhuvud taget. Om jag öppnar ett konto och sedan för över mina Starpoints finns det några fallgropar för att komma åt förstaklassbiljetter på LH och LX via M&M eller på SQ via Krisflyer?

Tacksam för tips från er som har mer erfarenhet av dessa två program.
 

khybner

Medlem
Inser nu att jag kanske borde lagt inlägget i ett annat forum - moderator får gärna flytta vid behov.
 

henrik l

Medlem
Sitter själv snart med 160 k, främst genom att ha köpt max under 6-7 år, plus ett maximerande av deras svit-erbjudande som ger 3000 p per stay. Fördelen är ju att man kan konvertera till de flesta program, så poängen kan ju användas till att toppa upp, eller så kan man man använda dem som bas för bonusresor. Jag är inne på båda strategier. Jag har använt för att toppa upp miles and more. Jag är FTL och när jag kollar lite mot Asien i F brukar det alltid finnas något med 2-3 månaders framförhållning. Jag kommer även att använda dem som bulk för att komma åt Emirates F via Japan Airlines, och som du är inne på Singapore Airlines suites. Har öppnat konton på båda ställen nyss och kommer så småningom att trycka över milen. Så mitt råd är att du använder poängen där det normalt kanske inte är så lätt att komma åt en F, så jag håller med #Jonas C, SQ suite i första hand och sedan vad du känner för.

Det jag dock tror att man ska vara väldigt observant på, är vad som kommer att hända när SPG går ihop med Marriott. Enlig John Ollila på Loyalty Lobby lär inget hända under -16, men vad som händer under -17 är skrivet i stjärnorna. Möjligtvis kommer en del förhandsinfo under hösten. Men det finns ju alltid en risk att ha för mycket liggandes hos hotellen om man vill konvertera poängen. Själv fick jag bittert erfara det när Club Carlson typ halverade värdet på poäng som konverterades till miles för några år sedan.
 

jumbooze

Medlem
Du kan också söka på flyertalk efter folks erfarenheter vid överföringar till olika program då det verkar variera kraftigt mellan automatiska processer till månatliga batchprocesser. Så det kan vara bra att ha koll på vad man kan förvänta sig...
 

nota bene

Medlem
Jag tycker att SPG poäng är ganska användbara för award stays i 'dyra' städer, speciellt om det råkar vara högsäsong eller något event. Går ofta att få en natt för typ 12000 poäng i NYC som annars kostar $600 cash.

Men visst, överföringar till flygprogram är faktiskt ovanligt bra värde hos SPG jämfört med andra program.

Vad gäller M&M se @palmen kommentar som är korrekt. Alltså är nog KrisFlyer eller Asiana ett bättre val.
 
Toppen