Senaste nytt

Privatflyget, ett fullvärdigt alternativ till kommersiella flygningar i framtiden?

Palazzi

Medlem
Det finns säkert fler än jag här på forumet som har ett intresse för att flyga, även på privat basis.

Med modern teknik och en mer intensiv konkurrenssituation (när flera länder ger sig in i flygbranschen) pressas priser ner och flygplanens räckvidd förlängs.

Ser vi en utveckling där vanligt folk, inom en snar framtid, kommer kunna ta sitt eget flygplan till kontinenten?

De senaste åren har det poppat upp många intressanta alternativ i flera prisklasser.

I prisspannet -1 miljon SEK har vi nyutvecklade gyrokoptern Cavalon:

cavalon_2.jpeg
(Cavalon Day - YouTube)

Cavalon har en räckvidd som täcker de flesta destinationer i Norden, och lägre bensinförbrukning än en normal bil. Finns även i en 3-sitsig konfiguration.....som dock ännu inte tillåts av svenska flygregleringar. Priset för en fullutrustad Cavalon är ca 700.000 SEK.

Under 3 miljoner SEK finns nyligen utvecklade Pipistrel Aircraft Panthera från Slovenien:

20120416-IMGP2666.jpg 14.jpg
(Pipistrel Aircraft Panthera live auf der AERO 2012 in Full HD - YouTube)

Pipistrel är ett fyrsitsigt flygplan med en helt unik aerodynamisk konstruktion och är endast byggd i lättviktsmaterial. Planet ska drivas av en hybridmotor som ska pressa ner bränslekonsumptionen rejält. Planet åtnjöt rejäl uppmärksamhet under flygmässan i Fredrichshafen för ett par veckor sedan....bla av Larry Ellison som redan lagt in en beställning! Planet har en räckvidd på över 1.000miles vilket räcker långt ut i Europa. Marschhastigheten är ca 380km/h och priset 2.5milj.

Under 10 miljoner hittar vi Cirrus Vision SF50, den första riktiga "familje-jeten":

Cirrus Vision.jpeg Cirrus-Vision-SJ50-3.jpeg
(Announcement - YouTube)

Cirrus Vision har tagit många år att utveckla och blev inte klar för produktion förrän 18:e April i år. Planet är det första Jet-planet i sin storlek och prisklass. 7 platser finns i planet även om 2 sägs vara avsedda endast för barn. 1.500miles kommer den på full tank vilket kostar ca 5.200SEK med dagens pris på JET A. Topphastigheten är satt till 550km/h och priset 8milj SEK.

Slutligen har vi nya Hondajet. Kanske den största revolutionen för business-jet under de senaste årtiondena:

HA-420-HondaJet-PrivateFly-AA6639.jpeg The-Very-Efficient-HondaJet-4.jpeg
(Honda Jet FAA First Flight - YouTube)

Priset för denna skönhet är givetvis inte i paritet med de tidigare varianterna (ca 30miljoner SEK), men ändå betydligt billigare än andra affärsflygplan på marknaden. Räckvidden är 1600miles med fullt bagage och alla 8 platser fyllda.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: WBX
Det finns Zipcar i USA/UK som finns hemma i form av bilpool eller Sunfleet. Du hyr en bil efter dina behov, allt inkluderat. Vore det bra att kunna hyra ett flygplan på samma eller liknande vilkor. Det går idag mer eller mindre hos flygklubbar men någon helt omtänkt koncept har jag inte hört om än.
 

Palazzi

Medlem
Det finns Zipcar i USA/UK som finns hemma i form av bilpool eller Sunfleet. Du hyr en bil efter dina behov, allt inkluderat. Vore det bra att kunna hyra ett flygplan på samma eller liknande vilkor. Det går idag mer eller mindre hos flygklubbar men någon helt omtänkt koncept har jag inte hört om än.

Något för businessclass.se?:D

De där gotländska grabbarna som startar Rauk Air har väl en liknande idé. De köpte in ett flygplan som stationeras på Bunge, Gotland. Sedan köper man ett medlemsskap för familjen på 5.000kr på årsbasis och får då bara betala 700kr T/R för BMA- Bunge. De vill väl flyga till flera ö-destinationer i Östersjön också....
 

Kristofer

Medlem
Det finns Zipcar i USA/UK som finns hemma i form av bilpool eller Sunfleet. Du hyr en bil efter dina behov, allt inkluderat. Vore det bra att kunna hyra ett flygplan på samma eller liknande vilkor. Det går idag mer eller mindre hos flygklubbar men någon helt omtänkt koncept har jag inte hört om än.

Det är ganska exakt så flygklubbar fungerar. :)
 
HondaJet
Priset för denna skönhet är givetvis inte i paritet med de tidigare varianterna (ca 30miljoner SEK), men ändå betydligt billigare än andra affärsflygplan på marknaden. Räckvidden räcker för att korsa atlanten med fullt bagage och alla 8 platser fyllda.

Jag tror du störtar någonstans mellan Island och Grönland om du testar ;)
 
Ska vi arrangera en BC flygning till Gotland i sommar? Vi flyger över och käkar lunch i Visby. Sen tar vi ett varv runt ön innan vi flyger hem?
Finns ju ett antal piloter bara i denna tråd...
 

Agö

Medlem
Ska vi arrangera en BC flygning till Gotland i sommar? Vi flyger över och käkar lunch i Visby. Sen tar vi ett varv runt ön innan vi flyger hem?
Finns ju ett antal piloter bara i denna tråd...

Exakt detta gjorde jag i helgen! Vi lyfte från Bromma, studsade på Skavsta och hade sedan en mycket minnesvärd flygning på 4000 ft till Visby. Inte blev det sämre av att vi blev "inblåsta" på Gotland på grund av för kraftig vind på Bromma och kunde avnjuta maten på 50 kvadrat. Otroligt trevligt, jag hoppas hinna med ett reportage!
 

Palazzi

Medlem
Jag tror du störtar någonstans mellan Island och Grönland om du testar ;)

Jag kommer inte ens så långt tydligen. Läste nyheten på en amerikansk sidan....så antog att det rörde sig om miles, men det var referenser i km:p Så jag störtar nog lagom vid Färöarna....
 
Last edited:
Toppen