Senaste nytt

Hur har er kort-reseförsäkring fungerat i praktiken?

AndersSt

Medlem
Min son blev av med väskan på resa till Florens, jag hade betalt biljetten med mitt MC. Trygg Hansas försäkring gäller även för barn under 23 års ålder som är skrivna på samma adress. De ersatte inköp mot kvitto upp till 4000:-

Det första han köpte var en kavaj och två virkade slipsar för sammanlagt 2000:- vilket var det belopp som täcktes efter 12h, sedan handlade han för ytterligare 2000:- efter 48h. Väskan kom tillrätta först efter 8 dagar. Intressant hur unga tänker, han hade bara det han stod och gick i när väskan försvann.

Som tur var stod det bara "jacket" och "knitwear" på de första kvittona, så det fick bli jacka, mössa och vantar. Senare köpte han även lite underkläder, sockar, byxor, tröja och liknande.
 

Glenn123

Medlem
Någon som haft med infant och fått egen ersättning för hen vid försenat bagage? Så det blir 2 x försäkringsbelopp vill säga.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

olo

Medlem
DinersClub kortförsäkringen (jag tror att det var Folksam) betalade ut hela summan utan att bråka.
Jag använde Diners försäkring för ett år sedan. Då var det Trygg-hansa som hanterade ärendet. Drygt 3000:- utbetalades mot kvitton för diverse kläder och smink för båda oss som var borta. Snabbt, lätt och smidigt. Jag angav summan i EUR och en växlingskurs som de accepterade. Inte ett enda köp var gjort med Diners, då ingen av butikerna tog det.
På samma PIR utbetalade även Folksam 1000:- i schablon.

Svårigheten tyckte jag låg i att veta när de anser att väskan är framme, om det tar en halv dag för flygplatsen att köra ut den.
 

Kevinator

Medlem
Jag skrapade hyrbilen i Italien. I bilhyran (Hertz) ingick det som standard försäkring och självriskreduktion. Skadan täcktes av Hertz standardförsäkringen som alltid ingår i hyran men självrisken som jag var tvungen att betala belv ändå ganska dyr, 440 EUR. Hela självriskbeloppet täcktes dock av kortförsäkringen då jag betalade bilhyran med mitt Skandia VISA kreditkort. Totalt 0kr i utgift för min del, med andra ord.
 

Erik M

Medlem
Jag fick vänta några dygn på väskan på en långhelg i London i vintras. Såg i kortets försäkringsvillkor (Trygg-Hansa) att jag hade si och så många tusen de skulle ersätta nödvändiga inköp av kläder och hygienartiklar. Jag köpte just sådant, sparade kvittona. Trygg-Hansa krånglade jättemkt och betalade inte tillbaka allt.
 
Last edited:
Jag fick avbryta/ställa in en Londonresa pga akut sjukdom för några veckor sedan. Har kontaktat Amex/Solid (har Elite) och skickat in alla begärda handlingar. SKulle fått besked inom 5 dagar. Efter 10 dagar kontaktar jag dem igen och får ny begäran om att "svara på tre frågor". Alla dessa tre var redan besvarade för 10 dagar sedan längre upp i samma mejl! Blev tvärförbannad och ringde upp dem igen och bad och få tala med handläggaren. Detta var vid lunchtid och jag fick veta att hon gått för dagen. Så nu, ytterligare 3 dagar senare och efter att ha svarar på samma frågor IGEN så har jag inget besked från dem. Urkasst IMO och jag kommer att kontakta Amex och berätta vad jag tycker efter midsommar.
Så mitt betyg är än så länge en överkorsad bålgeting (av fem).
 

mtlmr

Medlem
Vilket kort? Vad krånglade de kring?

Jag fick vänta några dygn på väskan på en långhelg i London i vintras. Såg i kortets försäkringsvillkor (Trygg-Hansa) att jag hade si och så många tusen de skulle ersätta nödvändiga inköp av kläder och hygienartiklar. Jag köpte just sådant, sparade kvittona. Trygg-Hansa krånglade jättemkt och betalade inte tillbaka allt.
 
Toppen