Senaste nytt

Är Arlanda T4 alltid dåligt? Eller tack gode gud att jag reser inrikes så sällan

jsn

Medlem
Flyger nästan aldrig inrikes, och de få gånger jag passerat ARN T4 har varit lördagsförmiddagar, men i fredags skulle jag flyga ARN-GOT tidig eftermiddag.
Kommer till ARN T4 strax efter 13 och tycker att det är mycket folk där, men inte jättetrångt. Hissen upp till SAS Loungen och kliver in. Här uppstår min första förvåning, det är lika trångt som ombord på ett japanskt pendeltåg i rusningstid, det är varmt som i en finsk våt-bastu, och syrehalten ligger på samma nivå som i en underjordisk svavelgruva. Iofs var en del av stolarna "tagna" av folk som hängt en kavaj över ryggen och sedan laddar mobilen utan att vara i synlig närhet.
När det är dags att gå mot gate så vill jag passera en toalett, men det är lång kö i i loungen så jag tänker att jag tar en toalett ner i avgångshallen. Big Mistake. Köerna från den "stora" toaletten sträckte sig långt ut i hallen, och det var lång kö vid de fåtalet toaletter som finns i den del av av hallen som vätter mot T3 resp T5.
När jag sedan landade på söndagen såg jag samma långa köer vid toaletterna.
Är ARN T4 alltid så här hemsk, eller hade jag bara otur? Även om det var fredag så har jag svårt att tro att den riktiga rusningen hade kommit igång när jag kom dit...
 

flum

Medlem
Hahaha, svaret måste bli: nästan alltid. Jag har slutat att gå dit. Har jag tid går jag till T5 annars sätter jag mig vid gate.
 

maswan

Medlem
Ja. Sen förmiddag eller sen kväll brukar det vara OK med folkmängd (utbudet i loungen sen kväll är däremot barskrapat). Men annars elände och misär både i och utanför lounge i T4.
 

mha321

Medlem
Jag läste frågan som att den gäller hela T4, och inte bara loungen.

Men jag skulle hävda att svaret är detsamma. Ja, T4 är alltid riktigt dålig i rusningstid. Traskade själv runt och letade toalett före avgång igår och hittade inte med kort kö förrän i 4:e försöket när jag gått runt i princip hela terminalen. Som exempel.

Loungen är ett kapitel för sig. Finns ofta mer platser vid gate, men hela terminalen känns kraftigt underdimensionerad just i rusningstid. Men kommer man utanför rusningstid kan den vara OK.
 

sweflyer

Medlem
det är lika trångt som ombord på ett japanskt pendeltåg i rusningstid, det är varmt som i en finsk våt-bastu
Fördelen är att man får lite internationell touch trots att det är en inrikesterminal. "Känslan av att åka tåg i japan i rusningstrafik och sitta i äkta finsk ångbastu utan att lämna Sverige" :D
 

LP

Medlem
Köerna till säkerhetskontrollen ( vanliga ) upp för trappan på T4 är på måndagmorgon ut på gatan.
I den s.k. loungen borde dom installera syrgasmasker för när 200 pers delar på en yta som max kan ta 50 personer då är det rent
otrevligt. Sitter hellre i Skycity och går in till gate "just in time" än att vistas inne i 4:an mer än absolut nödvändigt.
 

LMR

Medlem
T4 är ingen höjdare. Tyvärr är det en nödvändig passage för flera här på forumet. Fler affärer, färre sittplatser, färre toaletter samt en lounge man ibland bara går in men vänder ut direkt. Samt den eländiga trappan med inte alltför trevlig säkerhetskontroll. Fast track är lite bättre beroende varifrån man kommer.
 

DanielKif

Medlem
Var också där inne idag vid 07:30 och vände efter stående svept en espresso. Var lugnare vid gate.
Edit: serverades endast gröt och kakor.
 
Toppen