Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

swede77

Medlem
34 år, konsult inom säkerhet, fokus olja/gas, gruvdrift. F.n baserad i stockholm. Har tidigare flugit mycket i Mellanöstern/Gulfen och Afrika när jag var baserad i DXB. För tillfället beror resandet på uppdragen men en riktlinje är 1 tjänsteresa per månad och 1 privatresa per månad för närvarande.

Flyger helst Star alliance eller med EK, QR. SK EBG, QR Silver, EK silver.

Skulle gärna status-matcha in mig på oneworld eller skyteam! Tips mottages gärna!
 

Jacob

Medlem
Lustigt att så många jobbar i olje/gasbranschen, jag har ju själv varit i branschen i flera år.
Det finns ytterligare minst två medlemmar på BusinessClass.se (vad jag vet) som jobbar i samma bransch.
 
Lustigt att så många jobbar i olje/gasbranschen, jag har ju själv varit i branschen i flera år.
Det finns ytterligare minst två medlemmar på BusinessClass.se (vad jag vet) som jobbar i samma bransch.

Det är väl den enda branschen som inte påverkas negativt av de höga bränslekostnaderna? :)
 

Dr. Miles

Expert
Lustigt att så många jobbar i olje/gasbranschen, jag har ju själv varit i branschen i flera år.
Det finns ytterligare minst två medlemmar på BusinessClass.se (vad jag vet) som jobbar i samma bransch.

Det är inte så många branscher som kan erbjuda sina anställda Business class på affärsresor...
 
Vem är du och vad jobbar du med?

Kille på 28år vid namn Daniel. Jobbar som IT tekniker (Linux för de som är intresserade) och installerar och felsöker kreditkort-system. Min utgångspunkt är ARN och slutdestinationen är oftast CPH men även OSL, LLA, MMX, GOT, FRA, MUC, LUX, SFT. Skulle önska att det var både fler destinationer och längre avstånd men men. Jag flyger således endast SAS, förutom till LUX (HQ) då det ej finns SK flyg dit.

Började mitt resande i november 2005 då jag som gröngöling på företaget svarade lite på skämt "ja" på chefens fråga till alla klockan 15:00 på torsdagen: "Är det någon som kan tänka sig att åka till München imorgon?" Inte trodde jag att det var en seriös förfrågan, och ännu mindre att de skulle skicka ner mig :) Har hittills gjort 34 flygningar varav 30 med SAS och har till och med oktober på mig att ta de sista 10 för EBG.

Edit: Tack till den som flyttade denna postering :)
 
Last edited:

henrik l

Medlem
49 år, docent i företagsekonomi på västsvensk högskola. Har haft resepusslande som intresse sedan sena tonår då jag försökte bli en duktig längdåkare och åkte kors och tvärs över landet på läger och tävlingar. Att försöka att få till bra resor började jag med redan lumpen 81-82 i Östersund och när jag skulle hem till Skaraborg och åka längdtävlingar över helgen på vintern. Så i stället för att ta chartern med göteborgarna på fredag kväll, lyckades jag fixa att få flyga reguljärt till Jönköping,via ARN på fredag lunch. Har bott i Malmö och Skövde sedan 2001 och jobbade fram till 2009 på Umeå univ mellan 25-100%. Så under "avundsjukeåren" mot SAS jagade jag bra filghter till CPH, eller Ängelholm för att få poäng, eftersom det gasnka ofta blev "fyra ben".

Numera försöker jag ordna min tillvaro så jag kan få 3-4 longhaul per år genom att bl a undervisa och ha samarbeten med universitet i syd-ostasien, främst Hong Kong och Bangkok och sedan fylla på med privatresor för upprätthålla min nyvunna status i BAEC gold. Är sedan hösten 2008 ett hängivet BA-fan. Så ni kan ju gissa vem som jublade 2010 när dom öppnade linjen GOT-LHR igen. Tycker att Sydostasien med Kina är ett av de mest spännande områdena i världen med tanke på den utveckling som sker och har skett där. Mitt mål att en gång i livet få flyga riktig first-class, som en gång verkade vara ouppnåeligt uppnådde jag redan för fyra veckor sedan när jag fick min historiska uppgradering från BA World traveller (economy) till First mellan LHR-BKK. SÅ nu jagas 2-4-1 vouchern med BA Visa,jag har ju inte varit i Concorde room ännu...

Jag läser Jacobs rapporter om erfarenheter i första klass med intresse. CX first class står på agendan, genom en kombination av AA-poäng och anomalier uttagstabeller. Även en first-flight med Emirates mellan HKG-BKK är jag frestad av.

En del av min strategi för att i framtiden hålla uppe frekvensen på first-flighter är att shoppa poäng på bl a SPG. Visst det kostar en del, men jag ser det som ett sparande och jämfört att att själv hosta upp vad det kostar med en business eller first longhaul får man ett starkt rabatterat pris, om man nu tycker att flyga first är en del av "la doce vita". Dom europeiska bolagen, i synnerhet SAS, har perversa priser för att köpa poäng jämfört med transatlanterna.

Sedan tycker jag också att det skulle vara skitkul om vi kunde ordna liveträffar för forumets medlemmar ngn dag per år. LHR vore ju en bra träffpunkt. Maka/make/sambo etc tycker säkert att det kunde vara kul med en week-end London,medan den andra halvan ägnar fredagkvällen och lördagen åt att snacka routing, IATA bokningar, statusmatchningar, anomalier i intjäning och uttag av poäng, mileageruns mm mm...
 

Gnopps

Medlem
Mitt mål att en gång i livet få flyga riktig first-class, som en gång verkade vara ouppnåeligt uppnådde jag redan för fyra veckor sedan när jag fick min historiska uppgradering från BA World traveller (economy) till First mellan LHR-BKK. SÅ nu jagas 2-4-1 vouchern med BA Visa,jag har ju inte varit i Concorde room ännu...
En uppgradering över tre klasser? Wow!
 

GOTATH

Medlem
23 år. Pluggar till sjökapten på Chalmers.

Det var då jag bodde ett år i Frankrike som jag fick intresset att hitta intressanta vägar att ta sig från A till B på. Gick med i FB i slutet av 2005 och är sedan 2010 Silvermedlem. Är även medlem i EB(sedan 2007) och Aegean Miles and Bonus(sedan 2011). Bonusprogram på land- och sjösidan är Sj Prio Grå och Hellenic Seaways BonusMiles. Mitt riktiga intresse för flygning väcktes när jag sent en kväll 2009 hittade Tripreports på Airliners; då var jag fast! Kan fortfarande ha lite svårt att ta kort på allt då det sitter någon helt okänd person bredvid som kollar snett på en..=)) Har än så länge inte sprungit på någon annan FT-are, A-netare eller Businessclass-are, men det vore kul! Har tänkt att börja skriva tripreports då tiden finns...

Vanligaste destinationen för mig är Aten dit jag flyger ca 4 gånger per år. Går tyvärr(?) inga direktflyg från GOT så det blir byte nånstans i Europa. Väljer bolag efter vad jag känner för =) Även New York och Washington besöks titt som tätt.

Det blir oftast billiga economy-biljetter, men ibland uppgraderar jag (eller flygbolaget) mig till "framför-skynket-klass", något som alltid uppskattas!

Short-haul är Austrian C-klass favoriten följt av AF. Long-haul har jag svårt att bestämma mig mellan LH och AF.

Senaste resan var GOT-BUD-ATH med MA i business got-bud och ATH-AMS-GOT i Y med KL.
Den enda planerade resan är GOT-CPH-ATH med SK och ATH-VIE-GOT med OS i augusti.

Såg lite möjligheter att status-matcha. Om man gör det, förlorar man den statusen man hade då? Dvs om jag matchar mitt FBS mot OW, förlorar jag då FBS?
 
Toppen