Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.

fcx

Medlem
Borde inte första inlägget uppdateras med info om att det tillämpas fasta avgifter för bränsletillägg på partnerflyg?

Dessutom, hur fungerar denna regel egentligen:
Om det inte finns en direktflight inom en zon eller mellan två zoner, är det ok att göra transit i en annan som, vilket kan leda till att award resan blir dyrare.

Det är ju uppenbarligen tillåtet att åka via en tredje zon, även om det finns flyg direkt mellan avgångs- och destinationszonen. Att det kan bli dyrare, syftar det på skatter eller på poäng? Att det kan bli mer poäng borde ju bryta mot regeln om att tredje zonen inte får vara dyrare än den första?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MartinH

Medlem
Bra, men vi som har lärt oss nu hur det funkar får nog ta på oss att förklara för dom som önskar och har frågor om det i framtiden.
Utmärkt förslag, men som du själv skrivit idag så är allt inte så enkelt, reglerna följs inte alltid. Och då kan det var lite kontraproduktivt att komma med absoluta påståenden.
Noterar att inte operatörerna i Tallinn själva har koll på zonerna och reglerna när dom föreslår byte i BKK hem från SYD när ditresan gick via ICN

Så var det klart och då vet vi att till zonen Pacific så måste man byta i samma zon, den så kallade tredje zonen, på ditvägen som hemvägen och att bara ett byte tillåts i tredje zonen.

Här hänvisar du till 2 olika regler, varav den ena vi alla verkar vara överens om att den gäller (flera byten i tredje zon), medans när det gäller den andra reglen (måste vara samma tredje zon på ut o-hemresa) så har det funkat att "bryta" mot den innan, vilket även din post ovan verkar indikera.
Då detta till 95% handlar om bc'are som vill åka till Australien/Oceanien så tycker jag att det kan vara en bra idé att låta vara o en att försöka jobba fram sin optimala rutt o hoppas på att den går igenom, men med brasklappen att det KAN, men faktisk inte alltid kommer funka pga regeln.
 

KrilleB

Ny medlem
Hej
Jag har fått en AMEX 2-4-1 voucher och har tänkt boka en resa i C till Jamica för familjen i februari.
Jag har tänkt boka med routingen dit.... GOT-ZRH-MIA och sen till köpa till sträckan med American airlines från MIA til MBJ.
Hem......MBJ-YYZ-CPH-GOT.
Men Talinn accepterade inte denna routing
Vad kan det bero på?
Tacksam för svar!
 

Dr. Miles

Expert
Hej
Jag har fått en AMEX 2-4-1 voucher och har tänkt boka en resa i C till Jamica för familjen i februari.
Jag har tänkt boka med routingen dit.... GOT-ZRH-MIA och sen till köpa till sträckan med American airlines från MIA til MBJ.
Hem......MBJ-YYZ-CPH-GOT.
Men Talinn accepterade inte denna routing
Vad kan det bero på?
Tacksam för svar!
Jag ser inte heller någon konstighet i din routing.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Däremot är du medveten att Jamaica tillhör Sydamerika&Karibien zon? Din resa kostar som Europa-Sydamerika&Karibien, inte som Europa-Nordamerika.

SAS points charts - SAS
 

Dr. Miles

Expert
Är det verkligen tillåtet med open-jaw mellan två orter som inte ligger i samma zon?
Ja, enligt medlemsvillkoren.

SAS skrev:
3. USING POINTS

3.7 Unless otherwise stated by SAS: For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket. The rules for EuroBonus award tickets are described below.
For EuroBonus award tickets and offers the following applies:
- Special rules regarding the minimum duration of a stopover may apply.
- Maximum ticket validity and advance booking is 330 calendar days.
- If the departure and return destination are not the same, the number of points is calculated on the destination in the point table that requires most points.
- Points cannot be transferred back after an activity has commenced, and a return trip cannot be rebooked or refunded.
- Tickets and offers can be cancelled up to one (1) business day before they should have been used and valid points transferred back to the paying members EuroBonus account.
- Rebooking of tickets and offers are, provided the points are still valid, allowed up to one (1) business day before the offer in question must be used (expired points cannot be reused).
- If less than one (1) business day before the EuroBonus trip, or arrival at the hotel, the points are not transferred back to the paying member’s EuroBonus account in case of cancellation.
- If a member or other person using the member’s points falls ill less than one (1) business day before a EuroBonus trip, a doctor’s certificate is required for rebooking or for a new ticket/voucher to be issued. This applies provided the points are valid. Expired points cannot be reused. In case of changes or if new documents are required SAS EuroBonus must be contacted.
Membership conditions in EuroBonus - SAS
 
Hej
Jag har fått en AMEX 2-4-1 voucher och har tänkt boka en resa i C till Jamica för familjen i februari.
Jag har tänkt boka med routingen dit.... GOT-ZRH-MIA och sen till köpa till sträckan med American airlines från MIA til MBJ.
Hem......MBJ-YYZ-CPH-GOT.
Men Talinn accepterade inte denna routing
Vad kan det bero på?
Tacksam för svar!
Try a new operator?
 

KrilleB

Ny medlem
Tack för svaren!
Jag har tolkat medlemsvillkoren på samma sätt så att open jaw var tillämpligt på vår bokning
och är även medveten om att det två skilda zoner.
Funkar inte detta får jag göra som Cristoffer försår - byta operatör!
Tack
//Krille
 

Gus

Medlem
Dessutom, hur fungerar denna regel egentligen:
Om det inte finns en direktflight inom en zon eller mellan två zoner, är det ok att göra transit i en annan som, vilket kan leda till att award resan blir dyrare.

Det är ju uppenbarligen tillåtet att åka via en tredje zon, även om det finns flyg direkt mellan avgångs- och destinationszonen. Att det kan bli dyrare, syftar det på skatter eller på poäng? Att det kan bli mer poäng borde ju bryta mot regeln om att tredje zonen inte får vara dyrare än den första?
Denna regeln funderar jag också över! Den förstår jag typ ingenting av! :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen