Senaste nytt

Nedgraderad från First till Business med Qatar

lillemannen

Medlem
Jag har noterat i min app att jag har blivit nedgraderad från First till Business med Qatar pga flygplansbyte från BKK till DOH. Den är bokade med AAdvantage miles. Är det lönt att försöka kontakta Qatar och få ändrat till dagen efter då det inte finns några lediga first award säten men 6 st att boka? I så fall vilket call center? Qatar?
 

Alf

Medlem
Du skall kontakta AA eftersom det är AAdvantage miles. Det du möjligvis kan göra i förebyggande syfte är att kontakta Qatar och försöka få dom att få fram och hålla ett säte åt dej som awardplats som då AA kan komma åt.
 

lillemannen

Medlem
Problem är väl att AA inte kommer kunna boka säte om det inte finns några adward. Satsar att ringa ner till Qatar till deras HK. Någon som har erfarenhet med deras kundservice?
 

NotRyan

Medlem
Problem är väl att AA inte kommer kunna boka säte om det inte finns några adward. Satsar att ringa ner till Qatar till deras HK. Någon som har erfarenhet med deras kundservice?
Det är möjligt att du kan få Qatar Airways att boka om dig till en annan av deras egna flighter (men dock inte säkert att dom gör det), var dock uppmärksam på att du måste kontakta American Airlines efter ändå för att få biljetten omskriven. Det kan inte Qatar Airways göra....
 

lillemannen

Medlem
Skall kolla upp lite alternativ då jag kan resa från HKG alt BKK under veckan.
Vad gäller vid en sådan här ombokning? Behöver jag lägga till nya miles då awardlistan är ändrat?
 

lillemannen

Medlem
Lite uppdatering

Ringde AAdvantage för ombokning fick som svar att man inte kunde ändra förrän man fick svar från Qatar!?
Provade lite senare fick denna gången svar att tidigare kollegan har skickat i väg till Qatar för request och svar inom en månad.
Ok. då vill jag boka en ny biljett. Det fanns enligt BA lediga first biljetter men hon sa nej finns inget.

Provade även att ringa ttill Qatar men man kunde inte ändra eller "boka" upp en ny Award plats vilket jag redan anade som nämnt i tråden.

Vad tycker ni jag skall göra? Inte så intresserad att åka 777jet mellan BBK-DOH i biz
 

jumbooze

Medlem
Ajajaj, jag skulle försöka med att ringa qatar och sen om de kan göra något så behöver du som sagt ribga American för att få biljetten utställd igen
 

lillemannen

Medlem
Provade med Qatar igen men verkar kört där. Man vill inte ändra en AAdvantage bokning vilket vi vet det är sällan något bolag gör.

Så mina alternativ är
Prova på nytt med AAdvantage (amerikanska nr)
Boka en ny Award om möjligt
Avvakta 1 månad vilket inte kommer resultera i något. (De bara köper tid)

Jag vill gärna få lite input.
Så tycker ni att jag skall försöka boka en ny award som jag ser på BA hemsida om jag nu lyckas och sedan avbokar den andra senare?
Jag blir inte riktigt klok vad det kostar mig med platinum status alternativ är att jag väntar tills jag blir Executive Platinum i juli och avbokar?

Denna delsträckan är en del i en större bokning för min Formula 1 vecka, visst jag kan åka business men knappast detta jag ville när jag planerade.
 
Hade liknande situation som Du. Råkade av en slump se att jag blivit nedgraderad från first till business på sträckan BKK-DOH.
En fråga här blir då i och med att jag inte har hört ett smack från AAdvantage/American, att om jag dyker upp på Bangkoks flygplats för att checka in och jag upptäcker då att jag skall få flyga i business, har rätt till ombokning till nästa A380-avgång i first eller att man får bita i det sura äpplet och skylla sig själv att man inte hade koll?

Hur som helst så kollade jag upp när nästa avgång med A380:n gick från Bangkok vilket såklart var dagen efter. Ringde till AAdvantage/American och sa att jag vill att dem bokar om mig på den avgången i first. Efter lite knapptryckande säger agenten att inga awardplatser finns tillgängligt.
Säger då vänligt men bestämt att eftersom AAdvantage/American inte har hört av sig med någon som helst information kring nedgraderingen och att jag betalat poäng för en resa i first så får de fixa det bäst de vill eller inte.
Hon säger att hon inte har möjlighet att göra något åt saken men då gör jag som med alla amerikanska bolag jag är i kontakt med när jag inte får någon hjälp och det är att få prata med hennes supervisor.
Blir kopplad och förklarar mitt problem för denna person. Personen säger då att han skall kontakta Qatar och se vad de kan göra, han ber om att få återkomma inom några dagar med besked.
Får ett samtal 3 dagar senare och vipps så har jag fått 2 platser i first på avgången som går dagen efter den ordinarie jag var bokad på.
 

agehall

Medlem
Prova på nytt med AAdvantage (amerikanska nr)
Har du testat att ringa det svenska nummret? AA i USA ser tex 0 säten hos EY medan de internationella kontoren ser massor av plats. Det kan alltså vara skillnad beroende på vart du ringer.

Avvakta 1 månad vilket inte kommer resultera i något. (De bara köper tid)
Säg inte det. Oneworld har en fungerande central desk som de kan skicka förfrågningar via. De har löst knepigare situationer än detta även om det inte alls är säkert att det ger något just i det här fallet.

Så tycker ni att jag skall försöka boka en ny award som jag ser på British Airways hemsida om jag nu lyckas och sedan avbokar den andra senare?
Om du har Avios, så visst. Om du ska boka med AAdvantage miles så borde du snarare söka på AA's sidor än via BA sidor - tillgängligheten måste inte stämma om du inte bokar med Avios!
 
Toppen