Senaste nytt

SAS Business Lounge Helsingfors - några tankar

090034208

Medlem
Hej!

Lite tankar kring Star Alliance Loungen i Helsingfors

SAS skall tydligen sluta att flyga på HEL. Blue1 har dragit in alla sina Europa rutter (förutom sommardestinationerna) och satsar endast på Intra-skandinaviska samt inrikes rutter. Har man en flight med Blue1 i premium klassen intraskandinavien så har man ej lounge access, endast vid Europa rutter.

Austrian har dragit in sin linje på HEL samt Spanair vet vi ju alla hur det gick för!

Enda *A bolag som flyger på HEL är LH, LOT, TK samt TAP(som landar o startar nattetid, ingen lounge tillgång)

EBG har ju förstås loungetillgång. Men man kan ju konstatera att utbudet på HEL att flyga *A har försämrats rejält

Så, vad tror ni händer med SAS Business Loungen, kommer vi att se en förändring och isåfall hur eller fortsätter den som tidigare?

Skulle det inte nu vara läge före Swiss att öppna till Zurich, det hoppas jag iallafall på
 

Dr. Miles

Expert
Jag kommer ihåg att SWISS(LX) föregångare Swissair(SR) hade ett program Qualiflyer och då var Finnair partner med Swissair.
Jag undrar om SWISS skulle ändå använda Finnairs lounge om de öppnar Zurich-Helsinki.
 

Jacob

Medlem
Väldigt bra fråga och tanke faktiskt.

Jag skulle kunna tänka mig att SAS överlåter loungen till Blue1 som får driva den i egen regi. Visserligen är inte utbudet av Star Alliance flygningar på långa vägar så bra som det kunde vara, men en del flyg finns det ändå.

Med tanke på alla pendlarpassagerare till Köpenhamn/Stockholm/Oslo gissar jag att man skulle tappa ett viktigt fotfäste om loungen läggs ner och Finnair och Norwegian blir ännu starkare alternativ.
 

Roger J

Medlem
Helt klart ovanligt att ett flygbolag driver en lounge på en flygplats de inte trafikerar. Håller med, något lär hända. Antingen att Blue 1 tar över driften eller att man lägger ut driften på en tredjepartsaktör.
 

Jacob

Medlem
Helt klart ovanligt att ett flygbolag driver en lounge på en flygplats de inte trafikerar.
Funderade just på om det finns några andra exempel i världen. Det enda exemplet jag kan komma på direkt är Noumea (Nya Kaledonien, Söderhavet) där det finns en Air France lounge trots att inte Air France flyger till Noumea.

Några fler exempel finns det säkert, men det är allt bra ovanligt.
 

Gnopps

Medlem
Bra poäng, har inte själv tänkt på den. Jag tror den fortsätter i SAS regi. SAS har ju ett inmatat märke med sin "SAS Business Lounge". Antar att om Blue1 tar över måste de lägga X pengar till konsulter som hittar på ett namn å innehåll till den.
 

FFlash

Medlem
Gammalt tråd, men iaf...

Finns det nån booth på SAS lounge i Helsingfors där man kan köra skype möte?

Stackars jag som förlorat 2 dagar för boka om möten och flygen pga SAS pilotstrejk grrrr är så **ligt arg på dem nu.
 

E.K

Medlem
Nej. Jag har inget minne av att något eget litet rum finns när jag besökte loungen förra sommaren.

Däremot så är det inte så mycket folk i SAS loungen, så om man sätter sig i något avlägset hörn borde man inte störa någon.
 

Jensik

Medlem
Gammalt tråd, men iaf...

Finns det nån booth på SAS lounge i Helsingfors där man kan köra skype möte?

Stackars jag som förlorat 2 dagar för boka om möten och flygen pga SAS pilotstrejk grrrr är så **ligt arg på dem nu.

Tyvärr finns det inte några telefonrum i HEL-loungen.
 
Toppen