Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

mylabel

Medlem
Sitter på arlanda i nästan 10 timmar nu i väntan på flyget ikväll, fick hjälp att boka om av en personal precis mitt i kö :D ... Det verkar som att SAS gärna ombokar till alla flygbolag förutom Norwegian. Det var några som fick åka med Ryan :p
 

Yoghurt

Medlem
Skulle ha flugit med SK725 från Helsingfors till Stockholm igår (söndag) och sedan vidare till Umeå med SK026.

Första biten till Arlanda skulle flygas som vanligt (operated by cityjet), men för att undvika att bli strandsatt på Arlanda på en söndag kväll ringde jag SAS-support i lördags kväll. Tack vare tips från forumet här ringde jag den amerikanska supporten och kom då fram nästan omedelbart. Inför samtalet hade jag kollat upp ett alternativ på måndag med Finnair till Bromma med AY989 och sedan med BRAs/Malmö Aviations TF268 till Umeå. När mannen i supporten väl hittat flygen försökte han boka om oss, men enligt honom gick det inte eftersom vårt flyg ställts in mer än 24 timmar i förväg. Således kunde han endast boka om oss till andra SAS-flyg, eller möjligtvis till andra Star Alliance-partners..

Frågade då honom vad jag skulle göra och fick till svar att antingen flyga första sträckan ändå för att sedan försöka lösa situationen på Arlanda, skjuta upp min resa eller avboka den. Valde då att avboka resan för att ta tåg till Vasa och färja till Umeå istället.

Har någon annan drabbats av liknande besked? Hade mannen rätt eller borde det ha gått att boka om?
 

DeWi

Medlem
Vad händer i följande scenario?

Flyg ARN-CPH-BLQ. CPH-BLQ går medan ARN-CPH ställs in. Jag tar tåget till CPH för att där hoppa på sista benet. I normala fall bokas samtliga ben av om man inte dyker upp på det första, men vad händer i detta fall när det är SAS som ställer in avgången, p.g.a. strejk? Behöver jag göra något aktivt för att säkerställa att jag kommer med på andra benet?

Skulle kännas sådär att dyka upp på CPH efter en fem timmars tågresa och inse att man inte kommer vidare...
Bokade precis om min resa imorgon eftermiddag ursprungligen ARN-CPH-BLQ till ARN-CPH-BLQ med LH.
Fick vänta mindre än 1 minut och sedan direkt ombokad dock från SAS Plus till LH economy men landar 3 timmar tidigare
 

erc

Medlem
Det kan väl lika väl vara för att SAS tror att strejken är över då. Känns mkt osannolikt att de låter norska piloter flyga "svensk" trafik.

Som tidigare nämnts i den här tråden ombokade jag ett gäng tonåringar på väg till Malta. Deras ursprungliga rutt ARN-MLA på söndag morgon ställdes in och jag fick till en ombokning med rutten ARN-FRA-MLA där första segmentet var med SAS. Kändes inte bra. Idag ringde jag och ombokade igen till ARN-BLL-FRA-MLA där första segmentet är med Cityjet och de andra med Lufthansa. Strax efter genomförd ombokning kommer meddelandet om att SK635 i morgon den 14 juni mycket riktigt ställs in. Puh!
 

Fredro

Medlem
Tror ni man kan ändra delar av sin bokning? Ska på fredag flyga GOT-ARN-CPH-VIE i plus och man borde kunna byta till GOT-CPH?
 

JNH

Medlem
Olyckligtvis flyger inte Lufthansa LLA-ARN.
I och med morgondagens Sk001 blev inställt så blev det en tur med norsken...
 
Toppen