Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Vax

Medlem
Precis satt mig på sk928 idag kan man inte klaga på boarding en. Upphämtad från Air France loungen, bakvägen genom säkerhetzonen, för att komma ut bakom boarding på flygplanssida n och manuellt boarding med papper och penna
 
  • Gilla
Reactions: Ebg

NotRyan

Medlem
Det påminner mig om den klassiska berättelsen från några år sedan här (tyvärr minns jag inte vem som stod för den) om boarding och status:

DYKWIA tränger sig fram för boarding, framhäver sin viktiga status som Pandion och att han minsann skall gå på först. Då hivar de tre andra första i kön upp varsina Pandion-kort.

#karma
Om jag inte helt missminner mig var det @TorbjornMieden som gjorde vår dag, jag har aldrig skrattat så mycket.... :D
 

Westerberg

Medlem
dcdc963ef8c3ab3cace73e7325ea8ee0.jpg


Totalt kaos på SK406 nu. De gjorde inte ens ett försök utan lät kaoset bryta ut och sen tog ett steg tillbaka...
 

olo

Medlem
Idag fick SK441 äran att avgå från gate 17, där det finns tre olika fållor och tv-skärmar ovanför varje för förklaring. Nu skulle det bli prioboarding!

Med ovanligt många pax (26st!) så skulle systemet verkligen testas. Passagerna är laddade. 5 pax i plus och en handfull med guldkort, gör att 2/5 redan står i fållan för "priority boarding". Ingen står i fållan för self-service, medan 2 pax står i General boarding. Halva planet hänger längs med väggarna eller sitter ner. Alla från fullsatta SK440 har till slut gått av och passagerarna är redo för ombordstigning. Boarding skulle börjat för 10 minuter sedan och det är nu 10 minuter till push-back. Skall vi klara att boarda 26 pax på 10 minuter?
Då kommer meddelandet: "Vi beklagar förseningen och är nu redo för boarding! Vi hälsar samtliga passagerare välkomna ombord."
Några fler går fram till fållorna 2 st till i prio-fållan, medan några går till den generella kön. Agenten börjar sedan boarda de som står i kön för "General boarding"!!
Hon ropar ut att vi även kan använda vändkorset och jag smiter under bandet och använder det. Fortfarande är det tjockt i prio-fållan som rör på sig.

Kaoset gjorde att vi lyfte några minuter sent. Att det tar 10 min att boarda 26 pax som snyggt väntar i gaten, innebär att det i samma tempo skulle ta 76 min att boarda 198 pax på en fullsatt A321. Knappast imponerande.

SAS/SGH: Jag förstår att det kan vara svårt för en person att själv skilja på folk och folk i peak på en fullsatt 738 där 5/6-delar åker Plus eller har *G. Fair enough. Men om ni inte ens kan genomföra en prio boarding när passagerarna redan är uppdelade i fållor, då är problemet något annat!

När börjar sommarvikarierna..?
 

David

Medlem
Sk449 gick också från 17 idag. Annonseringen var att alla var välkomna ombord och denna gång var self-service stängd och prio- samt general-köerna gick varannan..
 

megaman

Medlem
Sk034 ARN-UME
Det vanliga. Samlas en skock framför gate. Smala utrymmen med stolar rätt nära gaten. Ropad ut 2 gånger väldigt tydligt "Endast plus, guld, diamant välkomna först". Men hur ska jag agera här? Folk flyttar ju inte på sig och man vet ju inte vilka som har status. Tränger mig ändå förbi vissa - längst fram står en kille som verkligen barrikerat ingången. Seat 26B EBB ser jag. Boardingen öppnas och alla väller in. Verkligen jättedåligt SAS.
 
Glömde skriva här sist men var igenom Köpenhamn för några veckor sen (var strejksöndagen om jag minns rätt). Först pre-boarding in till fållan (D103 eller liknande). Sedan utrop om prioboarding som börjar om några minuter. Sedan boarding. En dam stod längst fram och jag såg lite boardingkort och guldkort som visades (sen behöver det inte säga något). Mannen innan mig visade kortet och fick frågan "do you have a bonus card?" följt av, "then please step aside, this is priority boarding only".

Snyggt skött med andra ord, två gånger i rad på kastrup det fungerat bra när det inte vart bussgate (men då förstår jag faktiskt att det är omöjligt att efterleva utan att ha dubbla bussar eller dylikt).
 
Köpenhamn-Stockholm med SAS i lördags, utrop, ingen kontroll, alla på en gång vilket ledde till kaos. Mycket dåligt hanterat av personal, eller rättare sagt, de gjorde ingenting som vanligt.

Visby-Stockholm i onsdags. Ett enda stort skämt, pinsamt dåligt. Näst intill slagsmål i kön/kaosen som uppstod.

Trevlig midsommar
 

tuesday

Medlem
Köpenhamn-Stockholm med SAS i lördags, utrop, ingen kontroll, alla på en gång vilket ledde till kaos. Mycket dåligt hanterat av personal, eller rättare sagt, de gjorde ingenting som vanligt.

Visby-Stockholm i onsdags. Ett enda stort skämt, pinsamt dåligt. Näst intill slagsmål i kön/kaosen som uppstod.

Trevlig midsommar
Har alltid haft samma prob till Visby. Standard numera. Glad midsommar!
 
Toppen