Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Agö

Medlem
Precis, och det förhärskande här har varit arbetsgivarpartens propaganda, så det behövs verkligen något som väger emot. Var och en får ju bedöma själv vad var och en skall tro på....
Jag har dock i alla inlägg varit tydlig med att det är "enligt SAS", "om man ska tro SAS" osv. Det är viktigt för diskussionen - propaganda från båda sidor är standard i alla konflikter och i synnerhet i konflikter som denna som drabbar så många.
 
Jag har dock i alla inlägg varit tydlig med att det är "enligt SAS", "om man ska tro SAS" osv. Det är viktigt för diskussionen - propaganda från båda sidor är standard i alla konflikter och i synnerhet i konflikter som denna som drabbar så många.
Precis, och det är väldigt viktigt att förstå vem som är avsändaren av informationen. Jag har just nu problem att bedöma denna information vi får här. Ett tag lät det som en SPF-representant, nu låter det som en enskild pilot.
 

Smithy

Medlem
Intressant, du hävdar att du inte "räknat närmare" på det, väcker nyfikenhet och då undrar jag:

1. hur mycket lägre är genomsnittslönen enligt din beräkning?
2. Kan du helt utesluta att uppgiften om 78.000 kr stämmer?

Bedömer du, med de siffror jag redovisat för dig, att en genomsnittslön över en karriär blir 78000?
 

ChabbeT

Medlem
Bedömer du, med de siffror jag redovisat för dig, att en genomsnittslön över en karriär blir 78000?
Det är en skillnad mellan genomsnittslönen över en karriär och de facto genomsnittet av alla som arbetar just nu som piloter.

Ta min bransch där det figurerar olika siffror. En läkare sägs ha mellan 60000-80000 i genomsnittslön. Våra AT läkare går in på 27 om det vill sig illa.

Tillägg: Ber om ursäkt medellönen var 58665 (2015)
 

Smithy

Medlem
Precis, och det är väldigt viktigt att förstå vem som är avsändaren av informationen. Jag har just nu problem att bedöma denna information vi får här. Ett tag lät det som en SPF-representant, nu låter det som en enskild pilot.

Jag är här i egenskap av enskild SAS-pilot, jag är medlem i SPF och får genom det en viss insyn i föreningens arbete för mina villkor.
 

varva77

Medlem
Smithy tack för att du tar dig tid att skriva, intressant att höra piloternas synvinkel.

Jag förstår att flygbranschen är under enorm förändring, men är inte det något ni mer eller mindre får acceptera? Jag jobbar själv inom finans, där många äldre kollegor har drömlöner, löner som inte längre går att få efter finanskrisen. Det känns väldigt konstigt att sitta brevid kollegor som är 10 år äldre, man utför i princip ett likvärdigt jobb men han tjänar 120k i månaden och man själv tjänar 60. Bonusar på 1-2 årslöner är nu helt borta, nu är man lyckligt lottad om man får 1-2 månadslöner. Hur hade du känt om vi gått ut i strejk? Ditt bank-kort slutar fungera, internetbanken lägger ner, du kan inte betala dina räkningar, ditt företag SAS får problem, då de inte kan sköta sina betalningar osv osv. Jag vet svaret på den frågan - banksvinen som tjänar så bra och bara suger ut samhället, ska de strejka nu också - nä fyfan!

Jag har analyserat SAS som bolag, finansiellt, om oljepriset inte rasat senaste två åren hade SAS idag varit konkurs-mässigt. Hur ställer du er strejk i förhållande till det? Om ni får igenom era villkor och oljepriset rusar närmaste 12 månaderna och SAS går i konkurs, hur känns er strejk då? Någonstans bland dessa frågor och att ni faktiskt har fortfarande löner som man lever väldigt bekvämt på, gör nog att sympatin ifrån oss resenärer ligger på extremt låg nivå. Inte alls att vi hatar er, men det känns som man bör lösa detta utan strejk.

Mycket bra och relevanta frågor.
 
Det är en skillnad mellan genomsnittslönen över en karriär och de facto genomsnittet av alla som arbetar just nu som piloter.

Ta min bransch där det figurerar olika siffror. En läkare sägs ha mellan 60000-80000 i genomsnittslön. Våra AT läkare går in på 27 om det vill sig illa.

Och detta är nog en del av problemet. Jag kan förstå att de yngre piloterna som precis börjat i yrket känner viss bitterhet mot "överläkarna" i branschen som tjänar väldigt bra. Problemet är att branschen transformerats under deras karriär i högre grad än andra yrken. Kan också se en liten obehaglig ton i SAS ledning numera ("bean-counter alert") men jag hoppas ändå att man kan höja blicken lite nu och se till att SAS som entitet finns kvar om 5 år
 

Smithy

Medlem
Smithy tack för att du tar dig tid att skriva, intressant att höra piloternas synvinkel.

Jag förstår att flygbranschen är under enorm förändring, men är inte det något ni mer eller mindre får acceptera? Jag jobbar själv inom finans, där många äldre kollegor har drömlöner, löner som inte längre går att få efter finanskrisen. Det känns väldigt konstigt att sitta brevid kollegor som är 10 år äldre, man utför i princip ett likvärdigt jobb men han tjänar 120k i månaden och man själv tjänar 60. Bonusar på 1-2 årslöner är nu helt borta, nu är man lyckligt lottad om man får 1-2 månadslöner. Hur hade du känt om vi gått ut i strejk? Ditt bank-kort slutar fungera, internetbanken lägger ner, du kan inte betala dina räkningar, ditt företag SAS får problem, då de inte kan sköta sina betalningar osv osv. Jag vet svaret på den frågan - banksvinen som tjänar så bra och bara suger ut samhället, ska de strejka nu också - nä fyfan!

Jag har analyserat SAS som bolag, finansiellt, om oljepriset inte rasat senaste två åren hade SAS idag varit konkurs-mässigt. Hur ställer du er strejk i förhållande till det? Om ni får igenom era villkor och oljepriset rusar närmaste 12 månaderna och SAS går i konkurs, hur känns er strejk då? Någonstans bland dessa frågor och att ni faktiskt har fortfarande löner som man lever väldigt bekvämt på, gör nog att sympatin ifrån oss resenärer ligger på extremt låg nivå. Inte alls att vi hatar er, men det känns som man bör lösa detta utan strejk.

Du stoppar orden i munnen på mig, det är inte rättvist. Du vet liksom inte vad jag hade tyckt om ni hade strejkat. Men jag kan tala om för dig att jag tycker du har all rätt i världen att använda dig av de medel som står till buds för att få upp din ersättningsnivå till en som är i linje med andra banker och finansinstitut. Inklusive strejk. Jag hade tyckt det var jobbigt men också insett att din arbetsgivare bär ett ansvar.

Om SAS går i konkurs närmsta 12 månaderna eller någon annan gång i framtiden, så kommer jag rannsaka mig själv och mina värderingar och fråga mig om det var vårat fel.
 
Toppen