Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

LarsM

Medlem
Lurigt med SK446, just på lördagar flygs den av svensk besättning med en 737a. På vardagarna är det ATR och söndagarna en dansk Airbus...
 

olo

Medlem
Den skulle ha flugits av en 737, så det luktar strejk. Allt annat CPH-GOT var fullbokat, och de vill inte erbjuda ombokning till annat bolag då vi inte blir mer än 24h sena (lustig policy?). Vi blev erbjudna ombokning till 08 imorgon, men känns inte så lockande. Blir nog tåg istället.
HUACA! Se till att få prata med en annan person. De borde kunna lösa det, framförallt om ni inte har lämnat Italien än. Väl på CPH finns inte så många alternativ.
 

Winquman

Medlem
HUACA! Se till att få prata med en annan person. De borde kunna lösa det, framförallt om ni inte har lämnat Italien än. Väl på CPH finns inte så många alternativ.
Jag hann bara försöka två varv, en omgång med servicedesken på plats och en omgång per telefon. Servicedesken ville boka om oss till LH, men fick nej av SAS när de ringde och ville ha okej på det. Sen var vi tvungna att ge upp och hinna med vårt flyg till CPH :(
 

RobHK

Medlem
Jag håller med att det är osmakligt att som välbetald pilot gå ut i strejk för att kräva 3.5% mer i plånboken. De andra kraven för de nyanställda osv kan man väl ha lite mer förståelse för, men de måste ju samtidigt leva i den verkliga världen och inse att det är en bransch i förändring och ersättningar har gått ner världen över.

Själv jobbar jag på bank, jag undrar hur mycket sympati vi skulle få om vi går ut i strejk och kräver bättre löneförhöjningar, lönerna för de nya har gått ner ganska mycket de senaste åren och människor får sparken osv, så vi lever också i en annan verklighet nu för tiden. Folk hade ju stått och kastat tomater på oss om vi bankanställda gick ut i strejk och krävde 3.5% mer osv.
 

Gweilo_2

Medlem
Tragiskt agerande av pilotfacket, dom skulle testa ett white collar jobb inom svensk industri och se hur mycket lönespåslag dom får....och just när SAS börjar få näsan över vattnet. Men vad vet jag, jag är ju bara lojal kund
 

Snörök

Medlem
Hej! Jag var bokad på dagens SK577 till Paris för lite fotboll. Igår kväll när det blev klart med strejk bokade EBG-kundservice om mig till Turkish via Istanbul. OK fine tänkte jag. När jag skulle checka in imorse vid 6 så blev jag nekad eftersom SAS glömt att bekräfta biljetterna (inte bara för mig utan för flera resenärer) och flighten var fullbokad. Där stod man. Gigantisk kö till SAS Service men jag lyckades komma förbi tack vara mina Turkish biljetter. (Egen lucka). Efter en halvtimme framför den snälla damen i kassan som kämpade för att sy ihop min resa lyckades vi hyfsat. ARN-TLL-FRA-BRU (Sovpaus)-CDG. Tyvärr fick jag inte samma bokningsklass men det kanske man kan få någon kompensation för senare. Framme tidigt imorgon bitti istället för klockan 17 idag. Så nu blir det match på Måndag.
 

KalleSus

Medlem
Om flygnummer börjar på SK8 så är till 99% Oslo baserad personal

Så var det tidigare. Men systemet börjar bli uppluckrat. En slumpvis vald dag (onsdag 8/6) visar att
av 16 direktflyg den dagen utfördes 12 av norsk maskin (SK481, 843, 847, 483, 849, 489, 867, 491, 885, 493, 883, 897)
Övriga 4 flögs av svensk besättning (SK485, 495, 499, 1483)
Men tyvärr kan man inte dra slutsatsen att alla 8xx-nummer är med norsk maskin. Det beror på veckodag också. I går fredag flögs t.ex. SK867 och 885 av svensk maskin.
Men kontentan av detta är ändå att 8xx oftast innebär norskt och 4xx kan vara antingen eller.
När jag skriver norsk/svensk maskin menar jag förstås inte registreringen, utan maskinens hemmabas.
 

011430121

Medlem
Så var det tidigare. Men systemet börjar bli uppluckrat. En slumpvis vald dag (onsdag 8/6) visar att
av 16 direktflyg den dagen utfördes 12 av norsk maskin (SK481, 843, 847, 483, 849, 489, 867, 491, 885, 493, 883, 897)
Övriga 4 flögs av svensk besättning (SK485, 495, 499, 1483)
Men tyvärr kan man inte dra slutsatsen att alla 8xx-nummer är med norsk maskin. Det beror på veckodag också. I går fredag flögs t.ex. SK867 och 885 av svensk maskin.
Men kontentan av detta är ändå att 8xx oftast innebär norskt och 4xx kan vara antingen eller.
När jag skriver norsk/svensk maskin menar jag förstås inte registreringen, utan maskinens hemmabas.
Jag vet det, det gäller även ARN-CPH där 14XX var Svensk och 4XX var Dansk, men det gäller inte längre heller till 100%
 
Toppen