Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

lillemannen

Medlem
En gång? Kör en sökning på google och kom sen och tala om för det här forumet att dansk kabin endast vildstrejkat en gång. Just det, det är ju inte vild strejk, det är spontant fackmöte! Låt oss helt enkelt kalla det för vad det är. Sen tillkommer ju förstås de danska bagagelastarnas nycker...

I Sverige kräver vi nu ett avtal i nivå med det nypåskrivna norska (orimligt?) vilket SAS inte kan sträcka sig till (rimligt?). Det ligger en bra bit under de gemensamma norsk/svenska inledande kraven.

Istället kommer de med samma skambud de kommit med i veckors tid utan att röra sig en millimeter men kan nu luta sig tillbaka och peka på piloternas omedgörlighet.

Det jobbar ca 6-700 svenskar på Kastrup men vi som jobbar i Danmark räknas väl inte. Vad beträffande krav eller inte så bryr jag mig inte, det skulle aldrig behöva gå så här långt. Men det är ju den präktige svensken på Arlanda så då är det synd om dom. Men när en dansk bagagelastaren som är till 90% svensk får denna inte uttrycka sitt missnöje enligt dig. Jag avslutar här då jag inte är blå/gul färgad i Skåne.
 

Thornado

Medlem
Det borde inte vara lagligt att ha tramsiga åsikter om folks rätt att enligt gällande arbetslagstiftning gå ut i konflikt för att uppnå önskat resultat.

Oavsett vad man tycker om den aktuella konflikten så är det ju dock faktiskt just detta som man har rätt att ha (och som är en viktig grundsten) i en demokrati (åsikter, tramsiga eller ej, om gällande lagstiftning). Däremot så har man givetvis ingen rätt att förbjuda eller på annat sätt försöka hindra andra personer från att nyttja de rätter de har enligt gällande lagstiftning, oavsett om man håller med om den eller inte.
 

rob74

Medlem
Blev fast i Stockholm inatt. Kom fram på SAS Hotline nu och fick våra biljetter till Östersund ombokade till kl 15 lördag. Alla tre flighter imorgon utförs av tredje part, så de berörs inte av strejken.
 

Storsteffe

Medlem
Inte helt oväntat visade det sig sedan att SAS tagit bort den separata kön för guldmedlemmar i servicecentret vid incheckningen på T4 och istället infört en enda kö, lika för alla.
Ja så var det vid snökaos för några år sedan också, dessutom så hänvisade man alla som bokat via resebyrå till dessa(kl. 23) för ombokning och hotell. Bra för mig men många vart helt galna.
 

jimZon

Medlem
SK527 till LHR i morgon, söndag står fortfarande som "on time" när man söker på den på SAS hemsida. Finns den en chans att den kommer att gå?
 

Agö

Medlem
En gång? Kör en sökning på google och kom sen och tala om för det här forumet att dansk kabin endast vildstrejkat en gång. Just det, det är ju inte vild strejk, det är spontant fackmöte! Låt oss helt enkelt kalla det för vad det är. Sen tillkommer ju förstås de danska bagagelastarnas nycker...

I Sverige kräver vi nu ett avtal i nivå med det nypåskrivna norska (orimligt?) vilket SAS inte kan sträcka sig till (rimligt?). Det ligger en bra bit under de gemensamma norsk/svenska inledande kraven.

Istället kommer de med samma skambud de kommit med i veckors tid utan att röra sig en millimeter men kan nu luta sig tillbaka och peka på piloternas omedgörlighet.
Tror knappast att SAS lutar sig tillbaka. Icke tillfredsställande resultat lät det igår på Gustafson som svävade markant på direkt fråga om "utflaggning" av personal (har aldrig hört honom sväva så mkt). Jag tror inte för en sekund på att Gustafson inte skulle utnyttja detta till att faktiskt göra slag i saken.
 

Smithy

Medlem
Oavsett vad man tycker om den aktuella konflikten så är det ju dock faktiskt just detta som man har rätt att ha (och som är en viktig grundsten) i en demokrati (åsikter, tramsiga eller ej, om gällande lagstiftning). Däremot så har man givetvis ingen rätt att förbjuda eller på annat sätt försöka hindra andra personer från att nyttja de rätter de har enligt gällande lagstiftning, oavsett om man håller med om den eller inte.

Ironi gör sig inte väl i text men jag menade naturligtvis inte allvar.

Vi ska inte skynda att ropa efter inskränkningar i våra demokratiska rättigheter (åsiktsfrihet eller strejkrätt), och speciellt inte för endast en viss grupp människor. Det vore ju absurt.
 

Henke

Medlem
En fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, har en resa bokat sv SWISS men där första leget är med SK till ZRH. Jag ringde Swiss och frågade om mitt flyg kommer att bli inställt, bokar ni om mig då? Då svarade agenten att det är SK som måste boka om mig.

Stämmer detta??
 

Stefan62

Medlem
Kan man på något sätt se om en flight ARN - OSL flygs av ett norskregistrerat plan som utgår från OSL och vänder på ARN - jag menar att om det flygs OSL-ARN-OSL så kanske man kan utgå från att det är norsk besättning i cockpit?
 
Toppen