Senaste nytt

ID-Kontroll på SAS Ungdomsbiljetter?!

Måste väl vara inloggad för att kunna boka ungdom nu för tiden?
Man måste vara inloggad men man kan välja "Annan resenär" när man fyller i passageraruppgifterna i bokningen. Där kan man dessutom lägga in Eurobonus-nummer för den passageraren. Vet dock inte om den reagerar om man fyller i födelsedatum som implicerar att man har fyllt 26 år.
 
A

Aurora

Guest
Måste väl vara inloggad för att kunna boka ungdom nu för tiden?

Ikke på wideroe.no.

Hur är det med tågbiljetter och flygbiljetter egentligen? Att man åkt utan giltigt resebevis (exvis ett med fel namn) kan man ju få betala straffavgift för, men så länge man inte uppvisat falsk legitimation föreligger väl inte risk för fängelse?

That I do not know. I Norge virker det som det beror en del på hvor overlagt det er. Om du åpenbart har planlagt ting, så er du mer strafferettslig "ansvarlig" (??) enn om du gjør noe uheldigvis. Men når man kjøper en billett så trykker du på "jeg godtar vilkår". Dermed har du jo inngått en kontrakt med flyselskapet du selv står ansvarlig for å gjennomføre.
 

mha321

Medlem
Hur är det med tågbiljetter och flygbiljetter egentligen? Att man åkt utan giltigt resebevis (exvis ett med fel namn) kan man ju få betala straffavgift för, men så länge man inte uppvisat falsk legitimation föreligger väl inte risk för fängelse?

Lär väl definitivt ses som bedrägeri om inte annat. Men en enstaka biljett eller två lär inte vara så speciellt grovt bedrägeri. Men det borde kunna resultera i både straffavgift till bolaget och böter.

Men tveksamt om det kommer i närheten av de straffskalor som ger fängelse. Åtminstone så länge det är inom Schengen.
 

SK989

Medlem
För ja, vad blir det... 18 år sedan när jag precis fyllt 26 bestämde jag mig för att ändå prova att köpa en ungdomsbiljett - jag uppgav mitt namn men sa att mitt födelseår var ett annat (jag gjorde mig ett år yngre). Det var en biljett med SAS codeshare från Arlanda till Mariehamn, flygningen utfördes av Air Botnia. Jag köpte biljetten kontant på SAS biljettkontor på Stureplan (där Telia har kontor idag). Det gick utmärkt. Jag checkade in i automat (en riktig nymodighet då) och av någon anledning sa boardingkortet C-klass (vilket inte var bokningsklass) så jag använde mig av loungen. Ingen frågade efter ID nån gång.

Jag var så sniken så jag skickade in biljetten för efterregistrering av Eurobonus och det fick jag också, för ekonomiklass. Skulle inte våga idag att vare sig köpa en ungdomsbiljett eller försöka få eurobonuspoäng för en fejkbiljett...
 
Precis detsamma hände mig i tisdags förmiddags på samma sträcka.

Jag förstår inte riktigt vitsen måste jag säga:
Om jag måste måste boka inloggad till mitt EB-konto...där jag måste uppge mitt födelsedatum... varför inte bygga in ID-kontroll där och då? Och sen helt enkelt stoppa möjligheten att boka ungdomsbiljett till annan än sig själv (om det nu går—inte provat).

Som det uppenbarligen börjats med nu känns hemskt ineffektivt och stoppande.

Vi får se vad som händer i eftermiddag på motsatt sträcka...
 

agehall

Medlem
Om jag måste måste boka inloggad till mitt EuroBonus-konto...där jag måste uppge mitt födelsedatum... varför inte bygga in ID-kontroll där och då? Och sen helt enkelt stoppa möjligheten att boka ungdomsbiljett till annan än sig själv (om det nu går—inte provat).
Väldigt enkelt - det finns ingen garanti för att det ska ske en ID-kontroll innan du reser på biljetten, så även om du bokar i ditt namn så kan jag ta biljetten och resa i många fall. Genom att förlägga ID-kontrollen till gate så undviker man detta.
 
I SAS appen kan jag som Eurobonus medlem bara boka ungdomsbiljett till mig och ingen annan. Går jsg dock in på SAS.se kan jag boka åt andra utan problem. De kan ju blocka om de är så men frågan är om de har kompetensen att göra de på vanliga hemsidan.
 

Abbs

Medlem
Bokar ofta ungdomsbiljetter åt mig och andra. Att kanske behöva visa ID är ingen fara jämfört med den faktiska rabatten man får.
 
Toppen