Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Jacob

Medlem
Lufthansa har nu släppt en pressrelease om storsatsningen på Berlin och de 49 nya destinationerna som startar sommaren 2012. Ganska kul att läsa.

Samtidigt som den nya flygplatsen Berlin-Brandenburg “Willy Brandt” (BER) invigs i juni 2012, inviger även Lufthansa sin nya förbindelse mellan Stockholm och Berlin. För första gången kommer Lufthansa att knyta samman de två huvudstäderna med ett non-stop flyg två gånger dagligen. "Öppnandet av Berlins nya flygplats nästa år skapar en ny tillväxtdynamik och nya möjligheter på marknaden", säger Carsten Spohr, vd, Lufthansa Passenger Airlines. "Vi tror på Berlin och har beslutat att delta starkt i den framtida kapacitetsutvecklingen av Berlin-Brandenburgs flygplats”.

"Att lägga till Sverige i det nya Berlin-nätverket är också ett tecken på vår tilltro till den svenska marknaden. Hittills har 2011 var mycket framgångsrikt för oss och vi såg en ökning av passagerare med över 15 procent på våra avgångar till och från Stockholm. Speciellt våra flyg till USA och Sydamerika med Airbus A380 har varit populära bland våra svenska kunder", säger Harro Julius Petersen, General Manager för Skandinavien, Finland & Baltikum på Lufthansa."Vi ser en enorm potential i svenska resenärer och Berlin som resmål, både i affärssyfte och privat, något senaste marknadsanalyserna även indikerar",

"Vi kommer att erbjuda ett nytt priskoncept som gör Lufthansas erbjudande till Berlin otroligt attraktivt. Stockholm – Berlin från 499 kronor ”all inclusive” blir det nya erbjudandet. De nya priserna för enkelresor inkluderar baggage, servering ombord samt möjligheten att samla miles i Europas största lojalitetsprogram Miles & More. Ombord finns möjlighet att resa i Business- eller Ekonomiklass allt efter behov, säger Harro.

Lufthansas passagerare kan kombinera alla biljettpriser i det nya konceptet för både enkel- och tur och retur-resor på europeiska rutter vid bokningar med Lufthansa Group Airlines samt partners till Star Alliance.

35 flygplan flyger till och från Berlin

Med en modern Airbus-flotta, en kraftig expansion av antal avgångar, skapandet av flera hundra jobb i Berlin och investeringar på mer än 60 miljoner EUR kommer Lufthansakoncernen ytterligare öka sin närvaro i den tyska huvudstaden. För närvarande tillgodoräknar sig Lufthansa Group och dess partnerbolag en fjärdedel av de 21 miljoner passagerare som flyger till och från Berlins flygplatser. För att avsevärt öka denna andel kommer koncernen att allokera 35 flygplan för avgångar till och från Berlin, med start sommaren 2012. På den nya flygplatsen Berlin-Brandenburg International (BER) kommer Lufthansa ha en Airbus-flotta om 15 flygplan från A320-familjen vilket ger totalt 23 Airbus-plan (A321, A320, A319) som flyger till och från Berlin. Dessa blir i tillägg till de redan befintliga avgångarna från Lufthansas partners Germanwings, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines och BMI.

Berlins nya nätverk - 49 destinationer i Europa, Mellanöstern och Nordamerika

Den nya tidtabellen, som börjar gälla i samband med öppnandet av den nya flygplatsen, planeras omfatta 49 destinationer i Europa, Mellanöstern och Nordamerika. Detta innebär en fördubbling av det befintliga flygerbjudandet. 38 av dessa destinationer i Europa och Mellanöstern kommer att erbjuda Lufthansas non stop-avgångar, nästan fem gånger så många non-stop-flyg som Lufthansa erbjuder i dagsläget. Europas största och mest attraktiva städer kommer snart ett steg närmare Berlin, i form av flyg med hög frekvens och avgångar både morgon och kväll. Nya destinationer, som inte tidigare erbjudits från Berlin av något flygbolag, inkluderar; Valencia, Bologna och Birmingham. Antalet avgångar och ankomster i Berlin kommer att öka till över tusen i veckan från och med sommartidtabellen 2012 vilket är en ökning med 35 procent. Lufthansas tidtabell har utformats för att möta kundernas behov för resor från Berlin-Brandenburg med ideala avgångstider.

Flygplatsens utformning - Sju broar och tre öar

Den nya Berlin-Brandenburg (BER) flygplatsen kommer att bli en "flygplats med korta vägar" för Lufthansas passagerare. Lufthansa kommer exklusivt erbjuda sina kunder en egen "ö" med tolv incheckningsdiskar i huvudhallen. Vid perioder med högt tryck kan området utökas med upp till tio ytterligare incheckningsdiskar. Detta som en service för kunder som inte väljer att checka in online.

Över 1500 kvadratmeter Lounge

Lufthansas Business/Senator Lounge - inklusive en VIP-avdelning – på 1585 kvadratmeter respektive 150 kvadratmeter, kommer att vara betydligt större än den befintliga loungen på flygplatsen Berlin-Tegel. Check-in området för passagerare i förstaklass, Senators och HON Circle-medlemmar kommer att bli större och bekvämare än det befintliga. I framtiden kan dessa kunder njuta av bekvämligheter i en 100 kvadratmeter lobby med fyra incheckningsdiskar för att bidraga till den privata atmosfären.

Varför Berlin?

Med mer än 8,2 miljoner besökare under 2010 är Berlin en av Europas mest populära resmål, samt den tredje största staden i världen för kongresser och utställningar. Berlin kan beskrivas som superlativens stad, som aldrig sinar på nya upplevelser. Dess mångfald, motsatser och de oändliga möjligheterna lockar besökare från hela världen. Staden sätter trender: med den alternativa scenen, gallerier, gourmetrestauranger, musik och mode. Med sitt legendariska nattliv, de attraktiva och annorlunda shoppingmöjligheterna, men också den unika historiska bakgrunden kring sammanslagningen av Öst- och Västeuropa, är staden mer populär än någonsin. Berlin har en ökning av besökare som för närvarande växer snabbare än antalet i Paris, London och även New York.

För att inspirera ännu fler europeiska gäster, samarbetar Lufthansa med många institutioner inom konst, kultur, mode samt mat och dryck. Berlin är bland de mest dynamiska ekonomiska regionerna i Europa. Huvudstadsregionen erbjuder företag och investerare idealiska förhållanden såsom en ultramodern struktur för telekommunikation, ett stort antal kvalificerade potentiella medarbetare, samt utmärkta förutsättningar inom forskning och utveckling.
 

sungtae

Medlem
Frågan är vad LH har för långsiktig plan med BER? Den är ju nybyggd och jag utgår att den är anpassad efter dagens krav på en storflygplats. FRA är ju äldre och har väl en del kapacitetsproblem.

Nordamerika nämns, flytta nån av avgångarna till USA där det är fler än en om dagen från FRA kanske, exempelvis ORD, NYC?
 

Gnopps

Medlem
Det blir en spännande utveckling för Oneworld med nya Berlin-hubben. Lufthansa gör verkligen sitt med sin expandering från Berlin och Düsseldorf likaså.
 

doc

Medlem
Satt precis också och läste artikeln. Visst, jag är med på dagstur den 3:e. Kan se det som ett studiebesök inför resa i september med 35 minuters byte där.
 

henrik l

Medlem
Kommer att testa den 16/6 på en tur GOT-BER-CGN-PMO. Med tanke på strulet som brukar vara med nyöppnade flygplaster, så ska det bli spännande och se hur tyskarna klarar av infasningen.
 
Toppen