Senaste nytt

Amerikanska Hawaii eller kinesiska Hawaii (Hainan)?

Gus

Medlem
Min fru, min dotter (1 år när vi reser) och jag har bokat en SAS award till San Francisco i mars nästa år. Vi hade tänkt att vara i SF-area en vecka och sedan åka till Hawaii i en vecka. Vi har besökt Hawaii en gång tidigare och ÄLSKADE stället! Men nu när vi kollar på hotell på Hawaii och SF, flyg till Hawaii samt när man räknar in mat med den eviga dricksen etc. så hamnar prislappen väldigt högt tycker vi.

Vi har istället börjat snegla på "kinesiska Hawaii": Hainan. Någon som besökt stället och kan ge ett utlåtande? Är det någorlunda jämförbart med amerikanska Hawaii? Det känns som att vi kan betala hälften så mycket för hotellen och ändå få dubbla standarden, hittar exempelvis Hilton med makalösa pooler för 800 kr natten. Tänker att vi i så fall kan ändra vår award till Shanghai istället och turista där i några dagar och sedan flyga vidare.
 

RickardG

Medlem
Hyr ett hus istället. Bra när man har små barn, mycket billigare boende och mat.nflyg till HNL med Hawaiian från Oakland brukar inte vara alltför blodigt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ulagun

Medlem
Efter att ha kollat priser m.m. var även vi inne på badsemester på Hainan för drygt två år sedan.
Blev dock avrådda, inte minst här på BC, så det fick vara.
Anledningen är att ön är Kinas främsta (enda?) semesterparadis. Således trångt och överbefolkat med glada semestrande kineser. Och vad vi fick klart för os så har de inte riktigt samma preferenser som oss.
Fick en liten försmak när vi var på Borakai i vintras. Fanns några stora kinesiska hotell vid stranden. Där var det högljutt, livat och glatt långt fram på småtimmarna. Trevligt för dem men kanske inte vad ni som barnfamilj ser fram emot.
 

Johanna

Medlem
Jag har varit i hainan och gillade inte det. Stränderna är inte så fina och det är Kina dvs dålig service och ganska otrevlig personal. Dom utgår ifrån att du ska lura dom så dom garderar upp vilket skapar en inte så trevlig stämning. Jag förstår att de gör det men jag gillar det inte.
 

Alf

Medlem
De båda ställena är inte ens jämförbara, vilket framgår av en del kommentarer här. Hawaii är det självklara valet, amerikansk standard och bekvämlighet och bra mat och en underbar natur. Inte heller några elaka insekter som kan orsaka skada på barnen. Jag håller med @RickardG, hyr ett hus då brukar kostnaden bli lägre. Finns utsökta affärer att handla bra och billig mat i för att laga själv om man känner för det. Jag hyrt hus några gånger i Kauila när barnen var små och det var suveränt. Kauila är en underbar plats en halvtimme med bil från Honululo och med underbar strand med knappt några människor på. Att ta med små barn till Kina är inte vad jag skulle rekommendera.
 
har vart på båda platserna (Maui, Oahu, Hainan x 2). Om ni älskade Hawaii och förväntar er något liknande på Hainan kommer ni bli grymt besvikna! Det är en helt annan upplevelse helt enkelt. Hainan var någorlunda charmigt vid mitt första besök i 2003, när jag var där för ett par år sedan var det överexploaterat. Med det sagt, om ni ändå ska spendera det mesta av tiden i hotell/vid hotellpolen kanske inte den omgivande miljön är så viktig?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Airbuspilot

Medlem
Hej,

Ni har redan bokat SFO?

Kan inget om biljetter och så men om ni har bokat till SFO så är Cabo San Lucas i Mexico ett alternativ.
Billigt om man hyr en lägenhet (googla) och väldigt bra. 3 tim från SFO.
Hainan, nej tack. Väldigt påträngande och kallt. Går inte att jämföra med Hawaii överhuvudtaget.
Flygen till Hainan är inte heller kul, tro mig. Hmm..... jag vet ;)


Mvh
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Svenska73

Medlem
Hoppa Hainan. Vi blev så avrådda att vi flög hela vägen till Bali från PEK istället. Om ni är ute efter strand och bad, titta på Cabo och Cancun också. Puerto Morelos söder om Cancun är jätte charmigt,
 

Johanna

Medlem
Inte Cancun, det är hemskt. Snacka om överexploaterat. Finns massor av andra orter i Mexico då som slår det.
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Toppen