Senaste nytt

Economy/Economy Premium på Thai

wallin

Medlem
Hej,

Skriver nu mitt första inlägg som färsk medlem på denna utmärkta sajt! Otroligt mycket läsvärt!

Jag har bestämt mig för att bli en lite mer "engagerad" flygare vad gäller val av flygbolag, flygklasser och framförallt bonusprogram. Jag har fått mycket bra "nybörjarinformation" från denna sajt, tack för det!

I juli ska jag och sambon åka till Vietnam. Har bokat biljett med Thai i de billigaste klasserna (V och W) för ca 6000:-/pers via Bangkok. I efterhand var det ett dumt val, eftersom de biljetterna inte generar några EB-poäng alls.

Jag tänkte därför eventuellt försöka uppgradera mina biljetter till U-klass (Economy premium). Skulle man köpa nya biljetter skulle biljetter med U-klass ARN-BKK och resten i ekonomi t/r ligga på ca 11000:-. U-biljetter hela vägen (med business BKK-HAN t/r) skulle gå på ca 13500:-. Vad jag förstår finns det en bra chans att Thai till och med har uppdaterat sina Premium stolar tills dess (iaf från Köpenhamn: Thai Airways - Seneste nyheder)

Nu till min fråga: vad är mest strategiskt, hur tjänar jag mest poäng och vad är mest prisvärt? Ska jag behålla mina riktigt billiga ekonomibiljetter och strunta i poängen. Uppgradera endast ARN-BKK t/r till U? Eller uppgradera till U hela vägen..

Tack på förhand!
 

wallin

Medlem
Enligt kontakt med Thai så ska resebyrån kunna ändra...men tror egentligen de är restricted..så är lite osäker...
 

Dr. Miles

Expert
I juli ska jag och sambon åka till Vietnam. Har bokat biljett med Thai i de billigaste klasserna (V och W) för ca 6000:-/pers via Bangkok. I efterhand var det ett dumt val, eftersom de biljetterna inte generar några EB-poäng alls.
Välkommen till BusinessClass.se, wallin!

Om det är 6.000 SEK inkl. skatter per person till Vietnam är det jättebra pris även som THAI V, W klass biljett.
THAIs billigaste ekonomiklass biljett (W klass) kostar ca 7.500 SEK inkl. skatter till Vietnam. Om din reseplan ingår stopover i Bangkok kostar ca 160 SEK(700 THB) extra per stopover.

Enligt biljettregler av THAI W klass, kan man inte ändra biljetten, inte ens till högre klass. Däremot kan man avboka för 1.500 SEK och kan köpa en ny biljett.
THAI Fare basis WX1MSEW skrev:
psgr p1 adt rules display
fare component 1 adt stohan tg wx1msew pu 1 s
fcl: wx1msew trf: 170 rule: se53 bk: w
ptc: adt-adult ftc: xex-regular excursion
pe.penalties

note -
all fees are not commissionable.

change
no show - not applicable

change reservation
bfr dep and aft dep
not permitted

reissueing - not permitted

rerouting - not permitted

cancellation/refund -
total unused ticket refundable at fee sek1500.
 

wallin

Medlem
Tack för svaret! Då måste jag ha fått något standardsvar från Thai! Får prova deras Premium-klass någon annan gång.
 

Bwan

Medlem
Helt bortkastade miles är det dock inte! Du kan kreditera till tex US Dividend Miles för 100% intjäning. Tror faktiskt Aegean också har 100% på THAIs billigaste biljetter. Då är du halvvägs till *G.
 

Ubbe

Medlem
Helt bortkastade miles är det dock inte! Du kan kreditera till tex US Dividend Miles för 100% intjäning. Tror faktiskt Aegean också har 100% på THAIs billigaste biljetter. Då är du halvvägs till *G.
Ingen intjäning på A3 på v eller w klass
 

Dr. Miles

Expert
Toppen