Senaste nytt

Security check, jag stör mig på standard

Unicornone

Medlem
Eller snarast bristen på standard

Sedan dessa förhatliga (ur ett perspektiv , bra ur ett annat) säkerhetskontroller infördes efter 9/11 har man ju hunnit flyga några gånger. I går i MMX så får jag frågan om jag har några vätskor med mig.

Var på ett ruttet humör efter att ha fått några dagars skit från en kund "som alltid har rätt" men jag var inte otrevlig eller dryg mot damen i kontrollen när hon frågade.
Jag svarade " nej inte utöver 30 ml schampoo och lika mycket parfym ".
Ny fråga har du necessär? "ja jag har dem i en fin genomskinlig necessär"
Nu en kommendering -Ta fram den i barsk ton
Jag vet att hon har rätt att se den men hennes ton får mig att bli lite obstinat så jag säger " innehållet är väl inom tillåtna gränser"
Damen: Jag har lagen på min sida! Du ska visa mig den!
Jag kör mitt race ett varv till så hon blir alldeles röd i ansiktet och upprepar sin fras igen varpå jag faller till föga och halvhögt säger att hon är den första som begärt detta på alla flygningar jag gjort sedan kontrollerna infördes.
Då kör hon med "föröker du göra en lagöverträdelse? Jag har lagen på min sida, hon halvskriker...
Jag tar ju fram min lilla necessär och säger varsågod fru paragrafryttare.. Trodde hon skulle slå omkull när hön blir ännu rödare och blank i pannan... Hon tiger dock om det och säger åt mig att ta av mig bältet..
Då blir jag riktigt obstinat och säger "glöm det" , behöver jag säga att hon inte gillade det? Jag lyssnade inte på henne utan gick genom bågen som givetvis inte piper (flyger alltid med samma bälte) plockade ihop mina pinaler och gick medan hon skickar mördande blickar på mig.

Jag vet vad som gäller och att hon har rätt i sak men det som stör mig utav bara fanken är att ingen i något land någonsin varit på mig om detta förr, inte ens under plastpåseperioden. Har alltid haft necessären i handbagaget när jag reser lätt.

Det som stör mig är att säkerhetskontrollerna inte är likformiga. Samma sak med en iPad, ibland måste man ta ut den ur sin sleeve och på andra är det inte intressant. De nya väskorna som är godkända med fack för laptops som gör att man inte måste slita ut dem helt utan bara ska kunna öppna så de blir synliga accepteras inte heller i de flesta fall...

Standard för bövelen, standard....

Skönt, nu har jag spytt ur mig detta mår mycket bättre fram med en liten Bruichladdich och kanske en cigarr till det..
 
Det som också vore i intressant är var finns bästa respektive sämsta security check

Några som hg stör mig på är
BOO, CDG, FRA, GOT ( inrikes), FCO, DAR.......
 
Det är väl ändå roligast att lista de bästa? :)

Som till exempel för några månader sen när personalen på SFO körde en Elton John sångtävling mellan två intilliggande band. Sånt piggar upp även de mest trumpna resenärer!
 

Porsan

Medlem
CDG... 4 personer som jobbar vid varje station, eller jobbar och jobbar, tre snackar skit och en som halvjobbar och halvirriterar. Först visar man boardingpasset för personen som står där kön börjar, sen så ska dom se skiten igen när väskan precis är på väg in i röntgen. Nu passerar jag där väldigt ofta så jag kan rutinen, men de flesta gör inte det och allt tar väldigt lång tid, visst finns priority lane men vad spelar det för roll när kön går ihop med den vanliga innan röntgen. Jaja det är ju hyffsat lugnt innan long haul kvällsflygen går...

Håller med om standarden, varför är det olika överallt?
 

Tjaeng

Medlem
Det skummaste jag varit med om vid security var att kroppsvisiteraren sa åt mig att ta av plåstret som satt på min hand. :confused: Hände i CPH.
 

agehall

Medlem
Det skummaste jag varit med om vid security var att kroppsvisiteraren sa åt mig att ta av plåstret som satt på min hand. :confused: Hände i CPH.

"Sure, just get a doctor on site first please."

Jag skulle aldrig ens överväga att ta av ett plåster eller liknande utan att en läkare var närvarande. Även om det bara täcker ett pyttesår, så finns det ingen anledning att man skulle behöva ta av det.
 

Palazzi

Medlem
Den krångligaste säkerhetskontrollen jag varit med om var otroligt nog i Gdansk! Tror de öppnade varenda väska för varje passagerare... Jag var rädd att komma försent till gate, trots att jag hade dryga 2h marginal på den lilla flygplatsen..

När jag var i Budapest och såg vakterna som kontrollerade väskinnehållet hoppades jag för allt i världen att jag inte hade något otillåtet i väskan... De såg ut som om de kunde strypa mig för minste felstag:p Resten av resan understödde den teorin också :rolleyes:
 
Toppen