Senaste nytt

Allt du behöver veta om Burma/Myanmar – fråga vad ni vill!

Eftersom Burma de senaste åren blivit ett allt populärare resmål både för affärer och turism tänkte jag att det kunde vara användbart med en tråd om landet. Jag har som journalist bevakat Burma de senaste två åren och rest runt i landet från norr till söder, väst till öst, och delar gärna med mig av mina erfarenheter och tips.

Fråga vad ni vill här så lovar jag att svara så bra jag kan! Förstås även fritt fram för andra här med erfarenhet av landet att bidra med åsikter och info.

Allt gott!
 
Hur skulle du lägga upp ett turistbesök på 10-14 dagar om man gillar sightseeing och bra strandliv?

10-14 dagar låter som bra längd. Något att tänka på med resande i Burma är att det är väldigt långa avstånd och att man ska akta sig för att göra ett allt för tight schema. Jag har flera gånger varit med om att inrikesflyg ställts in eller varit försenade med 5-6 timmar. Jag skulle därför i din situation inte planera in allt för mycket sightseeing och prioritera strandlivet.

Förslag: ta en (knapp) vecka på stranden och resten av tiden på sightseeing. Yangon är, tycker jag, en fantastisk stad så jag hade räknat in i alla fall 2 dagar där som en del av er sightseeing. Det finns mycket att se i stan och mycket mat att äta. Promenera runt i Downtown bland all gammal kolonialarkitektur, drick cocktails på Gekko, frossa i grillat kött i Chinatown och ta in solnedgången på någon rooftop bar. Besök Shwedagon-pagoden i tidigt i gryningen, ta färjan över floden till Dala och se hur folk lever där.

Sen finns det förstås mycket annan sightseeing i landet att se. Jag vet inte vad du gillar för grejer, men tipsar här om den mest klassiska rutten så får du säga till om du är ute efter något mer specifikt eller udda.

Åk upp till Bagan. Här behöver du inte stanna länge, men ta en solnedgång eller en soluppgång och se alla tempel. Hyr inte häst och vagn även om det kan verka charmigt – det är jävligt obekvämt. Hyr hellre egna mopeder eller en chaufför/guide. Slösa inte pengar på flyget utan ta bussen – det finns nya bussbolag (rekommenderar BOSS Express) som har feta stolar som är riktigt bekväma.

Från Bagan tar du flodbåten upp längs Irrawaddy till Mandalay. Tar en hel dag men det är skönt att tuffa fram i lugn takt och se livet längs floden. Minns inte vad det kostade men det är inte allt för dyrt. Biljetter ordnas lätt via hotellet i Bagan. Lägg max en dag på att utforska Mandalay. Det är en trevlig stad med en hel del utflyktsmöjligheter runtomkring, men det kan klaras av på en dag.

Från Mandalay har man ett utmärkt tillfälle att pröva det burmesiska tågsystemet. Ta tåget fram och tillbaka till Pyin Oo Lwin. Inte allt för långt borta men en riktigt vacker liten stad och tågresan är något att minnas. Googla "Gokteik Viaduct" så förstår du vad jag menar. Tillbaka i Mandalay kan du antingen hoppa på BOSS Express tillbaka till Yangon eller, om du har bråttom, ta flyget.

Efter denna rundtur kopplar du av på någon av följande stränder. Obs! Det finns gott om strandmöjligheter i Burma, men här har jag valt ut tre förslag med lite olika profil.

1. Ngapali Beach, Rakhine

En av de mer välkända och välbesökta stränderna på Burmas västkust, av goda skäl. Mycket vackert och bra utbud på boenden. Vill du lyxa till det finns Hilton Ngapali Resort & Spa, men bokar du i god tid och/eller hittar någon bra deal via en hotellsajt kan du även hitta prisvärda budgethotell och -bungalows här.

Att ta sig dit: från Yangon går det flera inrikesflyg till Thandwe i veckan. De flesta hotellen ordnar pick-up på flygplatsen. Flyget tar cirka 1 timme och biljetten borde kosta från 90-150 USD enkel väg beroende på säsong och veckodag.


2. Skärgården runt Myiek

Myiek ligger längst ner på "svansen" av Burma, nära Thailändska gränsen. Här finns en fantastisk skärgård som påminner om södra Thailand men som inte är ens i närheten lika exploaterad. Det har blivit mycket öppnare och lättare att resa hit bara de senaste åren, men såvitt jag vet behöver man fortfarande tillstånd för att åka ut bland öarna. Säkrast är att ordna sådana tillstånd i förväg – bokar man en gruppresa eller hyr en guide i förväg brukar detta ingå som en del i avgiften. Om någon här har nyare uppgifter på detta så säg till, men det senaste jag hörde från en bekant som var där nere är att man inte får åka ut på egen hand och utforska bland de 800 öarna utan måste åka med guide och tillstånd.

Att ta sig dit: från Yangon flyger man till Myiek eller Kawthaung. Går flyg dagligen för 80-250 USD enkel väg.


3. Dawei

Slutligen något av ett budgetalternativ. Dawei är en sömnig stad lite längre norrut längs samma kust som Myeik, och drygt 10 km västerut från Dawei ligger Maungmagan Beach som är en avlång och lugn strand. Jag var här hösten 2013, så det är möjligt att stranden blivit mindre lugn nu. Då fanns såvitt jag kunde se inga boenden alls på stranden, men i dag finns en handfull hotell och guesthouses. Långgrunt och vackert, med flera andra mindre stränder runtomkring om man vill hitta sin egna strandbit. Billigt att hyra moped och bara köra längs stranden tills man hittar ett eget ställe.

Att ta sig dit: dagliga flyg från Yangon för 100-150 USD enkel väg.


Exempel på resplan:

Dag 1: Landa i Yangon, luncha, drick cocktails, ät middag.
Dag 2: Buss till Bagan. Ta en tur bland templen och se solnedgången över alla pagoder.
Dag 3: Tidig avfärd med flodbåten mot Mandalay, framme på kvällen.
Dag 4: Vakna i Mandalay, utforska staden, ev. utflykt till närliggande tempel, utsiktsplatser osv. (Hotell/guideböcker har bättre tips än mig här)
Dag 5: Ta tåget till Pyin Oo Lwin, vandra runt i stadens trädgårdar. Buss tillbaka till Mandalay på kvällen eller stanna en natt i stan och åk tillbaka morgonen därpå.
Dag 6: Flyg tillbaka till Yangon från Mandalay (alt buss).
Dag 7: Flyg till valfri strand.
Dag 8-10: Strandhäng*
Dag 11: Flyg tillbaka till Yangon.
Dag 12: Ta er till Shwedagon-pagoden innan gryning, sitt där och ta in morgonen. Flyg hem på em/kväll.

* Vill ni ha mer strand är det bara att t.ex. hoppa över tågutflykten till Pyin Oo Lwin och nöja er med en dag i Mandalay och sen dra tillbaka till Yangon.

Hoppas detta var till hjälp. Är ingen vidare resledare men förhoppningsvis gav detta dig något att utgå ifrån. Fråga på om det är något som är oklart eller om du vill åt något mer äventyrligt.
 
Hej Axel,

Hade varit intressant att fa din syn pa inrikesflyget i landet.

Hej! Sammanfattningsvis kan man säga att inrikesflygen är: dyra, opålitliga men i alla fall många. Det finns en uppsjö av bolag och konkurrensen har ihop med den ökande turismen fått ner priserna något. Dock är det fortfarande så att du som "foreigner" betalar ett högre biljettpris än burmeser. När min översättare ibland bokat biljetten och det sedan uppdagats att jag är utlänning har jag fått betala extra. Enkelbiljetter kostar oftast från 70 till 200 USD för oss utlänningar.

Om det går att boka sittplats, boka då längst fram där det oftast är mest benutrymme. Annars kan det vara riktigt trångt. Ibland finns inga numrerade sittplatser på biljetterna och då gäller det bara att vara först ombord så man kan knipa stolarna längst fram. Om du som jag flyger till mer udda destinationer i landet är det oftast relativt få, om ens några, västerlänningar på planet och då kan man oftast bara säga till flygvärdinnorna att man har långa ben och så får man sitta längst fram.

Allt fler bolag låter dig numera boka på nätet. Förseningar bör räknas med, inte alltid pga inkompetens utan ofta på grund av väderförhållanden, särskilt under regnsäsongen.

Lita inte på vad som står på biljetten. En "direct flight" utan några mellanlandningar kan plötsligt, trots detta, landa halvvägs och plocka på nya passagerare.

Även fast du flyger inrikes får du oftast registrera dig hos polisen på flygplatsen du landat på. Det är i 99 fall av 100 en väldigt smidig och odramatisk process: de ber om ditt pass och noterar passnummer i en bok. Ett fåtal gånger har de frågat mig vad jag ska göra där, men säger man kort och gott "tourism" brukar de vara nöjda så. Det är alltså inget att bli rädd för.
 
Direct är inte samma sak som non-stop, så det behöver inte stått fel på biljetten...

Sant, jag som slarvar med begreppen här. Det är non-stop jag menar. Köpt non-stop biljett och t.o.m. frågat personalen om flyget går raka vägen till slutdestinationen och fått ett leende "yes, yes!" tillbaka, men sedan har det likväl landat halvvägs för att släppa av och på passagerare. Inte jättevanligt men det händer.
 

taxvalp

Medlem
Tack för bra tips! Jag har besökt Yangon och Ngapali med mycket goda erfarenheter, roligt om fler får upp ögonen för landet innan massturismen tar fart. Angånde Ngapali vill jag dock avråda från Hilton-hotellet då det ligger i "fel" ände av stranden med sämre badmöjligheter. Välj hotell längre söderut längs stranden i stället.
 
Toppen