Senaste nytt

Dagsutflykt från Dubai med flyg?

MarcusC

Medlem
Någon som har någon rekommendation på lämplig dagstur från DXB.
Kommer ha en dag där och funderar om man skulle testa nån sträcka...funderar på riyadh med EK.,.men misstänker det inte kommer funka pga visumregler till Saudi? Vilka länder i närområdet av UAE kan man flyga till utan visum?
 

Palazzi

Medlem
Någon som har någon rekommendation på lämplig dagstur från DXB.
Kommer ha en dag där och funderar om man skulle testa nån sträcka...funderar på riyadh med EK.,.men misstänker det inte kommer funka pga visumregler till Saudi? Vilka länder i närområdet av UAE kan man flyga till utan visum?

Oman kan du ju åka till... Jag har för mig att man kan köpa visum på flygplatsen som är giltigt i 30 dagar (kommer inte ihåg priset).
 

Palazzi

Medlem
Ja, det är nog de två nämnda du får nöja dig med (Kuwait har också visa on arrival iofs). Det närmsta visumfria landet är Sri Lanka... Det kanske är lite väl långt för en dagstur? eller...?;)
 
KSA kan du feting glömma. EK har A380 service på den linjen så vore kul då, men du skulle inte komma ombord på flyget.
Jag skulle rekommendera Bahrain. Bodde där i 2år för ..hmm..2år sedan och ett ganska skönt ställe.

Annars gillar jag dubai så hyr en bil och var snygg där.

EDIT: kanske minns fel nu när jag tänker efter, EK A380 service var nog till jeddah I ksa... hur som så kan du glömma den sträckan ännu mer än till Riyadh :)
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
KSA kan du feting glömma. EK har A380 service på den linjen så vore kul då, men du skulle inte komma ombord på flyget.
Jag skulle rekommendera Bahrain. Bodde där i 2år för ..hmm..2år sedan och ett ganska skönt ställe.

Annars gillar jag dubai så hyr en bil och var snygg där.

EDIT: kanske minns fel nu när jag tänker efter, EK A380 service var nog till jeddah I ksa... hur som så kan du glömma den sträckan ännu mer än till Riyadh :)

Jo du har rätt 380 till Jeddah...men som du säger knappast aktuellt med tanke på visa regler.

Får väl se om DOH, BAH eller MCT kan vara något. (med visa on arrival). Sri Lanka blir nog lite långt....

Får väl bli hyrbil annars eller bara hotelpool.
 

fly4fun

Medlem
Du har inte sagt nått om budget eller restid. Men om du vill lägga 7000 kr och 4h flygtid enkel väg så rekommenderar jag Male, Maldiverna (visa on arrival).
Från flygplatsön tar det 10 min och kostar 1 USD att ta båten till Male (ön där huvudstaden ligger).
 

Palazzi

Medlem
Om du flyger Air Arabia T/R Sharjah (shuttlebuss från Dubai) till Muscat tror jag biljetten kostar under 1.000kr T/R...

Ungefär samma priser till Kuwait och Bahrain också. Muscat är väl mer klassiskt arabiskt (mycket gamla byggnader och kultur) medan Kuwait, Bahrain och Dubai är moderna metropoler. Så det beror väl på vad man är ute efter....
 
Last edited:

agehall

Medlem
Du har inte sagt nått om budget eller restid. Men om du vill lägga 7000 kr och 4h flygtid enkel väg så rekommenderar jag Male, Maldiverna (visa on arrival).
Från flygplatsön tar det 10 min och kostar 1 USD att ta båten till Male (ön där huvudstaden ligger).

Oj, är det så nära ner till Maldiverna? Det har jag aldrig tänkt på. Det är ju ett klart alternativ nästa gång man är i DXB.
 

Dr. Miles

Expert
Oj, är det så nära ner till Maldiverna? Det har jag aldrig tänkt på. Det är ju ett klart alternativ nästa gång man är i DXB.

Det är värt att komma ihåg att Maldiverna är ett muslimiskt land och på huvudön är det nästan totalförbjud av alkohol(du får inte ens ta med in i landet som resenär), medans alkohol är tillåten på resorts.
 
Toppen