Senaste nytt

SAS operated by flybe

LarsM

Medlem
Så har man gjort sin första SAS op BD med en ARN-RNB.

En lite lätt förvillad upplevelse av en blandad kabin med en svensk (nyanställd) och en engelsk kabinchef.
Fick påminna om saker som bröd till frukosten osv. Ingen koll på passagerarlistan såg det ut som. Det skulle nog kunnat suttit massa EBP i kabinen utan någon uppmärksamhet. Själv som EBD fick inget speciell uppmärksamhet (inget ovanligt iofs).

Behövs nog lite mer intrimning. Fräsh ATR dock. Hur kul nu en ATR kan bli....
 

Fredrik

Medlem
Låter som en typisk SAS-flygning då. Ibland är det bra, ibland undrar man om de överhuvudtaget har läst instruktionerna.

Får se om det blir bättre med lite övning.
 

JoelG

Medlem
Har nu gjort några flygningar till och från Sundsvall med Flybe, och är minst sagt övertygad. Är framförallt fyra saker som stör mig:
  • Först och främst stör jag mig på att SAS inte avtalat att samma regler om användning av bland annat hörlurar/elektronisk utrustning som de själva har. Min åsikt är att det inte är okej att man som kund ska behöva hålla reda på vilka som flyger olika SAS-målade flygplan i övrigt har besättning med SAS-pin/klädsel/interiör/caféutbud. Blev utskälld idag för att jag hade av vana mina hörlurar på vid start och nämnde att jag tyckte det var konstigt att det ska vara olika regler när jag reser till Sundsvall i ett SAS-målat 737-600 som SAS-målat ATR samt att de endast nämner att man ska ha elektroniska utrustningen i flight mode. Fick bland annat till svar att Flybe är en brittisk modell av SAS. I mitt fall kan jag mycket väl välja bort flygbolag som inte tillåter hörlurar även under start och landning om bättre alternativ finns. Är ca 20-25 minuter "kvalitétstid" med podcast som försvinner till att bli minuter med stirrande.
  • Samarbetet ombord hos kabinpersonalen. Det har de flygningar jag gjort varit en svensk och en brittisk kabinpersonal. Är den svenska personen anställd av SAS som fått nitlotten att göra denna flygning? De gör det de kan, men har varit noll samarbetsvilja från den brittiska personalen som verkar vilja göra enmansshow. Därutöver så gör den brittiska personalen utrop på engelska där Flybe nämns var och varannan mening medan den svenska endast nämner SAS.
  • Mycket tight schema med turnaround på 30 minuter. Ankommande flight i Sundsvall i eftermiddags med ATR-planet var 10 minuter sen, min flight till ARN blev 20 minuter sen och nästkommande flight med samma plan blev 30 minuter sen.
  • Personalen har inte koll på vad personer med högre EB-status har rätt till. Själv har jag inte EBD men sett flera som behövt förklara för kabinpersonalen att de inte ska behöva betala för dryck även om man sitter i SAS GO.
Avslutningsvis, ska bli spännande att se om även Flybes SAS-flygningar kommer innefattas i "SAS Silent Morning Fligths"-försöket.
 

Moco

Medlem
Har nu gjort några flygningar till och från Sundsvall med Flybe, och är minst sagt övertygad. Är framförallt fyra saker som stör mig:
  • Först och främst stör jag mig på att SAS inte avtalat att samma regler om användning av bland annat hörlurar/elektronisk utrustning som de själva har. Min åsikt är att det inte är okej att man som kund ska behöva hålla reda på vilka som flyger olika SAS-målade flygplan i övrigt har besättning med SAS-pin/klädsel/interiör/caféutbud. Blev utskälld idag för att jag hade av vana mina hörlurar på vid start och nämnde att jag tyckte det var konstigt att det ska vara olika regler när jag reser till Sundsvall i ett SAS-målat 737-600 som SAS-målat ATR samt att de endast nämner att man ska ha elektroniska utrustningen i flight mode. Fick bland annat till svar att Flybe är en brittisk modell av SAS. I mitt fall kan jag mycket väl välja bort flygbolag som inte tillåter hörlurar även under start och landning om bättre alternativ finns. Är ca 20-25 minuter "kvalitétstid" med podcast som försvinner till att bli minuter med stirrande.
  • Samarbetet ombord hos kabinpersonalen. Det har de flygningar jag gjort varit en svensk och en brittisk kabinpersonal. Är den svenska personen anställd av SAS som fått nitlotten att göra denna flygning? De gör det de kan, men har varit noll samarbetsvilja från den brittiska personalen som verkar vilja göra enmansshow. Därutöver så gör den brittiska personalen utrop på engelska där Flybe nämns var och varannan mening medan den svenska endast nämner SAS.
  • Mycket tight schema med turnaround på 30 minuter. Ankommande flight i Sundsvall i eftermiddags med ATR-planet var 10 minuter sen, min flight till ARN blev 20 minuter sen och nästkommande flight med samma plan blev 30 minuter sen.
  • Personalen har inte koll på vad personer med högre EB-status har rätt till. Själv har jag inte EBD men sett flera som behövt förklara för kabinpersonalen att de inte ska behöva betala för dryck även om man sitter i SAS GO.
Avslutningsvis, ska bli spännande att se om även Flybes SAS-flygningar kommer innefattas i "SAS Silent Morning Fligths"-försöket.

Flagga detta till SAS. Absolut inte acceptabelt. "Brittisk modell av SAS" är ju också helt galet. Nej, skriv och uppmärksamma/klaga på detta. Deras uppdrag torde vara att följa uppdragsgivarens koncept, inte något eget hittepå. Fullkomligt ointressant vilka de är, det intressanta är SAS, inget annat.
 

olo

Medlem
Har nu gjort några flygningar till och från Sundsvall med Flybe, och är minst sagt övertygad. Är framförallt fyra saker som stör mig:
  • Först och främst stör jag mig på att SAS inte avtalat att samma regler om användning av bland annat hörlurar/elektronisk utrustning som de själva har. Min åsikt är att det inte är okej att man som kund ska behöva hålla reda på vilka som flyger olika SAS-målade flygplan i övrigt har besättning med SAS-pin/klädsel/interiör/caféutbud. Blev utskälld idag för att jag hade av vana mina hörlurar på vid start och nämnde att jag tyckte det var konstigt att det ska vara olika regler när jag reser till Sundsvall i ett SAS-målat 737-600 som SAS-målat ATR samt att de endast nämner att man ska ha elektroniska utrustningen i flight mode. Fick bland annat till svar att Flybe är en brittisk modell av SAS. I mitt fall kan jag mycket väl välja bort flygbolag som inte tillåter hörlurar även under start och landning om bättre alternativ finns. Är ca 20-25 minuter "kvalitétstid" med podcast som försvinner till att bli minuter med stirrande.
  • Samarbetet ombord hos kabinpersonalen. Det har de flygningar jag gjort varit en svensk och en brittisk kabinpersonal. Är den svenska personen anställd av SAS som fått nitlotten att göra denna flygning? De gör det de kan, men har varit noll samarbetsvilja från den brittiska personalen som verkar vilja göra enmansshow. Därutöver så gör den brittiska personalen utrop på engelska där Flybe nämns var och varannan mening medan den svenska endast nämner SAS.
  • Mycket tight schema med turnaround på 30 minuter. Ankommande flight i Sundsvall i eftermiddags med ATR-planet var 10 minuter sen, min flight till ARN blev 20 minuter sen och nästkommande flight med samma plan blev 30 minuter sen.
  • Personalen har inte koll på vad personer med högre EB-status har rätt till. Själv har jag inte EBD men sett flera som behövt förklara för kabinpersonalen att de inte ska behöva betala för dryck även om man sitter i SAS GO.
Avslutningsvis, ska bli spännande att se om även Flybes SAS-flygningar kommer innefattas i "SAS Silent Morning Fligths"-försöket.
Det påminner mycket om problemen som fanns på JetTime, som jag nu upplever att SAS har i stort sett fått ordning på. Så som @Moco skriver, påpeka detta till SAS så att de får en chans att göra något åt det.
 

JoelG

Medlem
Det påminner mycket om problemen som fanns på JetTime, som jag nu upplever att SAS har i stort sett fått ordning på. Så som @Moco skriver, påpeka detta till SAS så att de får en chans att göra något åt det.

Flagga detta till SAS. Absolut inte acceptabelt. "Brittisk modell av SAS" är ju också helt galet. Nej, skriv och uppmärksamma/klaga på detta. Deras uppdrag torde vara att följa uppdragsgivarens koncept, inte något eget hittepå. Fullkomligt ointressant vilka de är, det intressanta är SAS, inget annat.

Japp skickade in mina synpunkter till dem. Aha JetTime har förbättrats. Vad är största förändringarna? Inte åkt med de sedan i höstas.
 

Moco

Medlem
Japp skickade in mina synpunkter till dem. Aha JetTime har förbättrats. Vad är största förändringarna? Inte åkt med de sedan i höstas.

Att de levererar enligt servicekonceptet. Det svajade ju en del tidigare. Gällande hörlurar verkar det dock vara som tidigare.
 

olo

Medlem
Japp skickade in mina synpunkter till dem. Aha JetTime har förbättrats. Vad är största förändringarna? Inte åkt med de sedan i höstas.
Att de levererar enligt servicekonceptet. Det svajade ju en del tidigare. Gällande hörlurar verkar det dock vara som tidigare.
Exakt. Nu följer de SASs koncept och så har de slutat ät sin middag sittandes i Plus-kabinen.

Man får ha hörlurar på under start/landning med JetTime sedan någon gång i vintras, men de rekommenderar att du tar av dem vid säkerhetsgenomgången.
 

TDB

Medlem
Bruk av hodetelefoner og annet elektronisk utstyr et regulert i selskapenes ulike OMer som er godkjent av de ulike landenes Luftfartstilsyn. Det er en byråkratisk prosess og endre dette og ikke gjort over natten. Så må det jo også være et ønske av den enkelte AOC holder og endre dette. Det er årsaken til at det er ulike prosedyrer rundt dette når man flyr med SAS, JetTime og FlyBe
 
Toppen