Senaste nytt

Flygning med Thai gav inga poäng till SAS, rätt eller fel?

Per N

Medlem
Jag hade en flygning med Thai tur & retur till Bangkok i Q-klass och ena vägen uppgraderade jag med poäng från Thai till Premium Economy. Med detta menar SAS att jag inte har rätt till poäng för den flygningen. Trodde att jag hade koll på alla regler men den har jag missat. Kan någon bekräfta att SAS har rätt?
 

Dr. Miles

Expert
Jag hade en flygning med Thai tur & retur till Bangkok i Q-klass och ena vägen uppgraderade jag med poäng från Thai till Premium Economy. Med detta menar SAS att jag inte har rätt till poäng för den flygningen. Trodde att jag hade koll på alla regler men den har jag missat. Kan någon bekräfta att SAS har rätt?
Man har rätt till poäng enligt ursprungliga bokningsklassen.
Om din biljett var THAI Q klass (ej Q klass på någon codeshare) bör du kunna tjäna 100% poäng till SAS EuroBonus.

EuroBonus partners - Thai Airways Intl. - SAS
 

Per N

Medlem
Så här svarar SAS på min reklamation

"Jag ser att du uppgett att denna resa uppgraderades med poäng. Vänligen notera att du får uttnyttja dina förmåner och tjäna poäng endast med ett medlemsprogram för en särskild flygning eller aktivitet.

Om du har använt poäng från ditt medlemskonto hos Thai Airways för att genomföra en uppgradering på denna resa, så har du alltså inte tillåtelse att tjäna poäng på något annat än ditt Thai Airways konto för denna flight.

Detta framgår under våra medlemsvillkor:

2.8 Members who belong to several different bonus programs can collect points and service benefits only with one program for each leg of a flight, hotel stay, car rental or other activity, unless otherwise stated. When the points are registered, they cannot be transferred to another program."
 

Dr. Miles

Expert
Så här svarar SAS på min reklamation

"Jag ser att du uppgett att denna resa uppgraderades med poäng. Vänligen notera att du får uttnyttja dina förmåner och tjäna poäng endast med ett medlemsprogram för en särskild flygning eller aktivitet.

Om du har använt poäng från ditt medlemskonto hos Thai Airways för att genomföra en uppgradering på denna resa, så har du alltså inte tillåtelse att tjäna poäng på något annat än ditt Thai Airways konto för denna flight.

Detta framgår under våra medlemsvillkor:

2.8 Members who belong to several different bonus programs can collect points and service benefits only with one program for each leg of a flight, hotel stay, car rental or other activity, unless otherwise stated. When the points are registered, they cannot be transferred to another program."
Men det är goddag yxskaft svar.
Punkt 2.8 hänvisar ju att man inte kan kreditera en och samma flight till flera bonusprogram.
 

Abbs

Medlem
På exakt samma vis som uppgradering via Plusgrade ej ger poäng till annat än Eurobonus, antar jag.
 

Per N

Medlem
Om jag ska gissa vad SAS menar så är det att jag har utnyttjat en förmån i ett program (Thai för uppgradering) men vill tjäna poäng till SAS. Det är i så fall meningen "benefits only with one program" men om man ska hårddra det så får jag alltså inte gå in i loungen eller gå på guld incheckning med ett annat program heller eftersom det också är en "benefit"
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Per N

Medlem
@Per N sade du själv till dem att du uppgraderade, eller kunde de se det någonstans?
Det första svaret var att dom skickat ärendet till Thai och att Thai meddelade att flygningen inte var giltig för poängintjäning till SAS. Jag har även skrivit till SAS att jag uppgraderat med poäng för att det inte skulle bli några missförstånd.
 
Toppen