Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

GillBates

Medlem
Toppen AHO!
Jag är bara basmedlem, och har inte haft något av korten tidigare, men jag undrar om det finns anledning att vänta ut en eventuellt större sign-up bonus för sådana som jag (jag vet att det fanns en 30 000 poäng sign-up bonus för EBS/EGB)?
 
För oss som inte bor i Sverige, vad har vi för alternativ? Jag tänker på om jag skaffar ett Svenskt kreditkort och sedan använder det för att betala i Euro i Spanien, blir ju inte helt optimalt med tanke på växlingskurser och eventuella avgifter.

Är främst intresserad av BA, men de verkar inte erbjuda sitt kort till Spanien.

Tankar och förslag mottages tacksamt.
 

NiNE

Medlem

Gäller verkligen det där fortfarande? Numera verkar det ju vara halva årsavgiften (50% av 1000kr) i årsavgift om man blir värvad. Den deal ni länkar till där det står att det är gratis har fortfarande det gamla 2-4-1-erbjudandet kvar, där man får 50% rabatt på en poängresa inom europa vid inköp för >100.000 kr per år, och var som helst i världen vid inköp >200.000 kr per år, och det stämmer ju inte längre.

Det är samma partner ID och deal ID i båda formulären.
 

Homer

Medlem
För oss som inte bor i Sverige, vad har vi för alternativ? Jag tänker på om jag skaffar ett Svenskt kreditkort och sedan använder det för att betala i Euro i Spanien, blir ju inte helt optimalt med tanke på växlingskurser och eventuella avgifter.

Är främst intresserad av BA, men de verkar inte erbjuda sitt kort till Spanien.

Tankar och förslag mottages tacksamt.

Nej men Iberia har massor av olika kort; Amex, Visa, Mastercard

t.ex Iberia Sendo som är ett paket med både Amex och VISA

Apply now for the Iberia Sendo Card and earn 9.000 Avios + Free annual Fee first year
Financial
 

Dr. Miles

Expert
För oss som inte bor i Sverige, vad har vi för alternativ? Jag tänker på om jag skaffar ett Svenskt kreditkort och sedan använder det för att betala i Euro i Spanien, blir ju inte helt optimalt med tanke på växlingskurser och eventuella avgifter.

Är främst intresserad av BA, men de verkar inte erbjuda sitt kort till Spanien.

Tankar och förslag mottages tacksamt.

Du kan skaffa IBERIA Plus profilerat kreditkort i Spanien och tjäna avios till IBERIA Plus.

Sedan kan du flytta avios mellan IBERIA Plus och BAEC.

Här är länken för avios transfer: (Du måste ha BAEC konto för att kunna se sidan.)
https://www.britishairways.com/travel/combine-avios/execclub/_gf/en_gb

BAEC Combine Avios points skrev:
Combine Avios points

What's changed?

Your BA Miles, Airmiles and Iberia Plus points have become Avios points and to help you get the most out of this partnership, you can put all your Avios together in one place. You just have to choose which account to put them into.
Move Avios between your accounts

If you have an Executive Club, Airmiles or Iberia Plus account, you can combine Avios from these accounts, at the same value, and put them towards the offer you want to spend your Avios on.

How it works

  1. Select which account you would like to transfer Avios from or to.
  2. Enter the amount of Avios you would like to transfer.
  3. Confirm your selection and the transfer will happen immediately.

There is no limit to how many or how often you can transfer Avios and the transaction is instant.

Lufthansa Miles&More har en hel del kreditkort utomlands, men tyvärr inte i Spanien. :(
 

Dr. Miles

Expert
Gäller verkligen det där fortfarande? Numera verkar det ju vara halva årsavgiften (50% av 1000kr) i årsavgift om man blir värvad. Den deal ni länkar till där det står att det är gratis har fortfarande det gamla 2-4-1-erbjudandet kvar, där man får 50% rabatt på en poängresa inom europa vid inköp för >100.000 kr per år, och var som helst i världen vid inköp >200.000 kr per år, och det stämmer ju inte längre.

Det är samma partner ID och deal ID i båda formulären.

När man läser finstilta står det att det gäller fram till 2012-AUG-01. :(

ANSÖKAN OM SAS EUROBONUS AMERICAN EXPRESS® CARD skrev:
Försäkran och Hantering av information m.m.
Genom undertecknande av ansökan bekräftar du att de uppgifter som lämnats är riktiga och fullständiga samt att du mottagit och accepterat villkoren, daterade 1 augusti 2010, för det eller de Kort du ansökt om (innefattar Huvudkort, Additional Card samt Ersättningskort).
Fakturering sker i svenska kronor. Om ansökan godkänns faktureras ingen årsavgift första året. Därefter faktureras en årsavgift om, för närvarande 1 000 kronor.
För Additional Card faktureras ingen årsavgift då Additional Card ingår i årsavgiften för Huvudkortet.
Som SAS EuroBonus American Express Card-medlem blir du automatiskt medlem i EuroBonus.
EuroBonus villkor finner du på www.sas.se/eurobonus. Dessa villkor kan förändras av EuroBonus från tid till annan. Kortet skall signeras på baksidan när det erhålles och de villkor som du har mottagit blir gällande genom sådan underskrift och/ eller användande av Kort.
American Express äger rätt att inhämta och behandla information från kreditupplysningsföretag, din arbetsgivare, bank eller annan av dig given referens i syfte att bedöma din kreditvärdighet och din ansökan, och vid godkänd ansökan kan dylik information inhämtas och behandlas i enlighet med Medlemsvillkoren eller enligt överenskommelse med dig.
American Express förbehåller sig rätten att avslå ansökan i enlighet med de riktlinjer American Express tillämpar för bedömning.
Notera särskilt information om hur American Express samlar in och använder information om dig i syfte att tillhandahålla Kortservice och andra produkter och tjänster. När samarbetspartner används för distribution eller försäljning av Kort så sker även ett utbyte av Medlemsinformation mellan American Express och samarbetspartnern i syfte att administrera samarbetet.
Detta erbjudande gäller endast för dig som inte har ett American Express-Kort idag och kan ej kombineras med andra erbjudanden.
 

NiNE

Medlem
När man läser finstilta står det att det gäller fram till 2012-AUG-01. :(

Nja, det står snarare att man accepterar villkoren som är daterade 1 augusti 2010. Villkoren är ju daterade samma datum för de båda olika ansökningsformulären.
 
Du kan skaffa IBERIA Plus profilerat kreditkort i Spanien och tjäna avios till IBERIA Plus.

Sedan kan du flytta avios mellan IBERIA Plus och BAEC.

Här är länken för avios transfer: (Du måste ha BAEC konto för att kunna se sidan.)
https://www.britishairways.com/travel/combine-avios/execclub/_gf/en_gb

Lufthansa Miles&More har en hel del kreditkort utomlands, men tyvärr inte i Spanien. :(

Sendo verkar intressant, så som jag förstår det så väljer man mellan AMEX och Visa. AMEX ger 1 avio per 1 euro medans VISA kräver 2 euro. Oftast så kräver det att man är permanent resident av landet för att få kortet, vet ej hur det är här. Gissar på att årsavgiften är högre för AMEX och har högre krav på inkomst.

Att flytta avios till BA efteråt verkar också smidigt. Tack för hjälpen!
 

Homer

Medlem
Sendo verkar intressant, så som jag förstår det så väljer man mellan AMEX och Visa.!

Nej, du får båda, Santander Iberia är också ett paket med 2 kort, AMEX och MC, men de har ingen startbonus just nu.
https://www.bancosantander.es/cssa/...Comercial/ProductGroups/SAN_ContenedorGeneral
Har du konto hos någon av bankerna som ger ut korten kanske de kan fixa det även om du inte är permanent boende där?

Sen finns det också Mastercard Iberia Max, 9000 Avios i startpremie, 5€ ger 3 Avios eller 9 om du utnyttjar krediten Bankia


Du kan öppna konto hos Banco Popular och tjäna Avios på ränta, räntan på det kontot är 2% så €10.000 innestående ett år skulle alltså ge €200 kontant och 20.000 Avios

Cuenta Viajar Plus Banco Popular
The Cuenta Viajar Plus is the only account on the market that pays your savings in Avios month by month. The Iberia Plus card holder will earn 1 Avios per each eurocent from his interest rate.
´ Monthly payment: every month we'll award the Avios you've earned.

You'll also get the following cards:
- Mastercard 4B Debit Card (free).
- Iberia Sendo Card

Cuenta Viajar Plus - Bancopopular-e.
 
Toppen