Senaste nytt

Vilket kort för stor spendering?

mmarcuss

Medlem
Hej hej gott folk!

Jag flyger inte så super mycket utan åker några gånger per år mellan Bangkok och Stockholm men sedan flyger jag till andra världsdelar ibland och en del i Asien.

Däremot så spenderar jag mycket på annonser på nätet vilket gör att min kreditkortsräkning ligger på mellan 100- 200 000kr i månaden.

Vad är bästa alternativet för mig om jag skulle vilja flyga business eller first class billigare, framförallt mellan Bangkok och Stockholm som inte är den roligaste resan i economy. :D

Kan tänka mig att signa upp för kort var som helst i världen där det är möjligt. :)
Har amerikanska vänner som spenderar mycket på annonser och flyger kors och tvärs runt världen i business eller förstaklass för en spottstyver. Är det möjligt för oss icke amerikaner? :)
 

crown

Medlem
Hej hej gott folk!

Jag flyger inte så super mycket utan åker några gånger per år mellan Bangkok och Stockholm men sedan flyger jag till andra världsdelar ibland och en del i Asien.

Däremot så spenderar jag mycket på annonser på nätet vilket gör att min kreditkortsräkning ligger på mellan 100- 200 000kr i månaden.

Vad är bästa alternativet för mig om jag skulle vilja flyga business eller first class billigare, framförallt mellan Bangkok och Stockholm som inte är den roligaste resan i economy. :D

Kan tänka mig att signa upp för kort var som helst i världen där det är möjligt. :)
Har amerikanska vänner som spenderar mycket på annonser och flyger kors och tvärs runt världen i business eller förstaklass för en spottstyver. Är det möjligt för oss icke amerikaner? :)
Låter som du skall ha ett SAS American Express Elite!

SAS EuroBonus American Express Elite Card | Amex

Blir du värvad av mig eller någon annan så får du även 18000 eurobonuspoäng i startbonus när du handlat för 20000kr under dina 3 första månader.

Som backupkort bör du skaffa ett SAS MasterCard i de fall Amex inte fungerar ;)
 

jumbooze

Medlem
Som sagt av crown är amex och SAS bäst för boende i Sverige när man har hög spend, hyfsat bra försäkring, man får poäng på köp plus 2 2-4-1 vouchers. Plus 20k status poäng som kan vara bra början på ett guldkort hos SAS.

Och framför allt VÄLKOMMEN till BC!
 

Valley

Medlem
Hej hej gott folk!

Jag flyger inte så super mycket utan åker några gånger per år mellan Bangkok och Stockholm men sedan flyger jag till andra världsdelar ibland och en del i Asien.

Däremot så spenderar jag mycket på annonser på nätet vilket gör att min kreditkortsräkning ligger på mellan 100- 200 000kr i månaden.

Vad är bästa alternativet för mig om jag skulle vilja flyga business eller first class billigare, framförallt mellan Bangkok och Stockholm som inte är den roligaste resan i economy. :D

Kan tänka mig att signa upp för kort var som helst i världen där det är möjligt. :)
Har amerikanska vänner som spenderar mycket på annonser och flyger kors och tvärs runt världen i business eller förstaklass för en spottstyver. Är det möjligt för oss icke amerikaner? :)

Spendera på annonser ?
Något annat ord för näthandla ?
 

kaktusen

Medlem
Med spenderande på annonser så menar man vanligtvis Google Adwords. När man kan snurrar företagets utgifter genom Amex och ev. Betalo/Billhop blir det oftast bra spend och mycket poäng så SAS kontot. Genom att din spend är rätt hög kommer du inom kort kunna flyga i stort sett var du vill några gånger om året i första klass. För några tusenlappar per resa.

Förslaget att skaffa Amex Elite är helt korrekt. Årsavgiften är 4 000, troligen helt eller delvis avdragsgill för dig. Du får direkt status som silvermedlem vilket dock inte medför mycket förmåner. Det är ordning och reda på Amex, försäkringar är bra, reseförmåner med 2-4-1 är bra och det brukar gå att ordna med relativt hög spend inom kort tid om du pratar med kundservice.

Du får 20 poäng poäng hos SAS för varje 100 kronor du spenderar. Dessutom får du två sk. 2-4-1 kuponger om året. Den första triggas vid 150 000 spend, den andra vid 300 000. Dessa är rätt värdefulla och kommer att hjälpa dig mycket på resan. Kupongen ger dig rätt till en resa till hälften av ordinarie poäng. En resa till Bangkok i första klass kostar normalt 190 000 poäng. Med 2-4-1 är vi nere i 95 000. När du flyger till Bangkok finns det dessutom en mängd olika bra rutter att välja på. Om du gillar att flyga första klass kan du tex flyga Arlanda-Frankfurt-Tokyo-Bangkok i första klass och njuta av trevliga lounger på vägen. Eller så ta en rutt som är mer direkt. Du väljer.

Jag snurrar utgifter som dig via firman. Jag har även säkrat upp med Mastercard från SAS där man inte kan använda AMEX (Hallå Posten!). Eftersom det blir rätt stora belopp där varje månad blir det bra med extra poäng. Kortet från SAS ger dock tyvärr bara 10 poäng per 100 kronor. Dock bättre än ingenting.

När du fått ditt AMEX kontaktar du kundservice direkt och förklarar din situation och att du har hög spend. Glöm inte detta för då blir det problem. Med en spend på 200 K i månaden kommer AMEX vilja se att du har tillgånger. Behöver inte var dramatiskt mycket men något som visar att du är likvid. Stort hus, häftig bil, båt, lantställe är inte relevant. De vill se att du kan betala räkningen så de är likvida tillgångar som gäller.

Du mejlar enkelt några screenshorts till kreditavdelningen och sedan är problemet snabbt löst. Eftersom du är ny medlem hos AMEX är det möjligt att de inom några månader vill åter igen kontrollera att du har lite pengar på kontot. Betala räkningarna i tid och AMEX kommer älska dig som kund:)

Om du vill öka på med mer poäng så kan du betala fakturor via Billhop eller Betalo. De tar ut en liten avgift men om du behöver poäng är det en mycket låg kostnad för att kunna flyga ännu mer i första klass.
 

LSH

Medlem
Viktigt att skaffa ett kort med samma valuta som utgifterna. I fallet Adwords går det att debiteras i SEK så där fungerar svenskt Amex bra. Har du däremot utgifter i USD åker du på 2% valutaväxlingsavgift vilket skulle motsvara ca 35 000 SEK/år.
 

MartinH

Medlem
För att ännu tydligare åskådliggöra vad du får med SAS Amex för en spend på 150k/mån = 360000 eurobonuspoäng
2 st First till Asien (med 2 st 2-4-1)
1 First till USA
kvar 20000
 
Toppen