Senaste nytt

Ibland undrar jag...

tomle

Medlem
vad vi håller på med...
Allt man gör för att jaga de där poängen för att få ett nytt, skinande kort och en högre status.

Själv så har jag kvalificeringsperiod Jun-Maj och sålunda knappt två veckor kvar att få ihop de 16315 poäng som krävs till Diamond. Den här helgen ska jag flyga ARN-FRA-ORD-ATL-IAD-FRA-ARN med LH/UA i P-klass tack vare kampanjen förra månaden. Det borde ge 11125 poäng om jag har räknat rätt.

Återstår 5190 poäng. Kan ju alltid lösas med Amex Eurobonus Elite för 4000kr. Men att lägga 4000kr för ett kort känns inte riktigt rätt. I och för sig så når jag snart min första 2-4-1 och med Elite-kortet så skulle jag kunna få en till. Men det bygger ju på att jag får användning för den också.

5190 poäng... Kan ju åka ner till Algarvekusten och hälsa på mamma. 4540kr ska SAS ha för den resan, ARN-CPH-AGP i A och AGP-CPH-ARN i Z ger ju 5250 poäng + 25% så det räcker ju (+bilhyra och hotell i CPH).
Trist när man kan hitta en billigare biljett ARN-CPH-AGP med SK i A och AGP-ZRH-ARN med LX i Z och då dessutom prova LX business. Men LX Z ger ju bara 100%, så det blir (750+1500)*1,25 + 1000 + 925 = 4737 poäng.

Känner mig som en idiot som flyger SAS Plus när det är dyrare än LX Business men vad ska man göra...

Vet inte riktigt vad jag egentligen ville säga/ha ut av posta här men det var skönt att skriva av sig lite i alla fall :)

Edit: Kom på att man kan köpa baspoäng! Om jag väljer LX hem så saknar jag 453 baspoäng, det kostar 5000 extrapoäng att köpa 500 baspoäng :) :)
Edit2: F*n, nu är det Z0 på de LX-flighterna som jag tittade på :( LX2117 är lite tidigt om man ska köra några timmar på morgonen också.
 

Abbs

Medlem
Är väl inget som är specifikt för BC men är väl så samhället fungerar.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket EBD är värt kontra EBG. Och turligt nog får vi göra den bedömningen själva."Oinitierade" tycker det är konstigt att jag flyger till Bryssel/Hamburg/etc över dagen för att dricka öl/äta och kallar mig halvt galen.. Men när vi flyger tillsammans och jag kan bjuda in de i lounger etc börjar de förstå.

"The day you start lifting is the day you become forever small" kan väl göras om till "The day you start hunting miles is the day you become forever poor" :D
 
Se det som en kul men dyr sport. Nått ska man väl göra på fritiden. Andra spelar golf, har dyr båt, slänger pengar på ett fallfärdigt fritidshus eller planterar en trädgård. Eller har häst, hund, katt, bil, motorcykel. Vad är meningen med allt vi gör liksom? Tänk på all egentid du får ombord på ett plan där du kan sitta och njuta å filosofera. Fett värt tycker jag :)
 

Direktorn

Medlem
Res inte om det inte känns som värde för dig. Tror en del här kan bli beroende som spelberoende ungefär. Ta tipsen men bli inte impad av andra och spendera inte mer än normalt. Det är inte värt det. Själv reser jag bara privat. Kan gärna nappa på någon kampanj som kan ge en freebie på en flight eller hotellkedja. Har råd att bli guld i alla allianser utan större besvär om jag skulle vilja men anser det inte värt. Matchat Star Gold i Amigo och BA Silver räcker gott. Har precis åkt BA First till Singapore på Amex och BA Visapoäng som jag ändå behövt köpa för. Det är skillnaden. Det är en annan sak om du reser in guldkorten i ditt jobb. Värt att tänka på för en del på forumet säkert, köp inte och res inte för korten och poängens egen skull, simple as that!
 

Matsson

Medlem
Träffande formulering med kul och dyr sport, håller helt med. Vill tillägga att en finess med kunskap blir att om jag lägger ungefär samma summa på resor som tidigare får jag betydligt större värde för pengarna oavsett budget. Jämför således inte med andra då 39000 för en Swiss First till Bangkok kan vara prisvärt för någon medan 10-12 för TK business likaledes är bra värde för någon annan. Då faller det sig naturligt att en charter för 11700 blir mindre prisvärt om man har ett flygintresse.
 

nissefalk

Medlem
IHG kom med en ny accelerate kampanj i förra veckan, skulle ganska enkelt kunna fixa 50,000 poäng med de övernattningar jag har redan bokat i Juni och Augusti, problemet är att de bokningar jag har är point breaks nätter för 5,000 poäng natten, kittlade lite i boknings fingret, men kom fram till att det kommer fler kampanjer liknande denna och någon gång måste man ju använda poängen också, lite lättare beslut denna gången då Platinum till 31a December 2017 redan är klart....


Se det som en kul men dyr sport. Nått ska man väl göra på fritiden. Andra spelar golf, har dyr båt, slänger pengar på ett fallfärdigt fritidshus eller planterar en trädgård. Eller har häst, hund, katt, bil, motorcykel. Vad är meningen med allt vi gör liksom? Tänk på all egentid du får ombord på ett plan där du kan sitta och njuta å filosofera. Fett värt tycker jag :)

Jag spelar golf OCH reser/jagar status....håller med något skall man ju vara intresserad av

Försökte på en påskmiddag förklara för vänner att om man fått en BA 2 för 1 voucher hux flux så måste man ju flyga någonstans i First allt annat vore ju slöseri med poäng....svårt att få medhåll där....
Samma kompis gäng tycker att jag skall börja flyga som vanligt folk, dvs, i Ekonomi...om man kan utnyttja poäng på rätt sätt kommer ju inte det att ske....
 

tomle

Medlem
Blev rätt många svar här, tack för att ni tog er tid :) Jag har egentligen redan bestämt mig för att resa nästa vecka för att komma upp i EBD men det är väl ändå ett sundhetstecken att man stannar upp och tänker på vad man håller på med lite då och då.
[...]Men när vi flyger tillsammans och jag kan bjuda in de i lounger etc börjar de förstå.
[...]
Precis, när man kan ge bort guldkort till någon som sedan får uppleva lounger etc så ökar ju förståelsen. När Diamond kom så reste jag mycket i tjänsten och kunde då ge bort ett guldkort till en vän. När vi sedan åkte på semester med ytterligare några vänner så blev vi uppgraderade till business samt kom in i loungerna allihop och då sa en i sällskapet något i stil med "Nu kan jag ändå förstå varför du tar en extra resa lite då och då, det är ju riktigt nice att ha guldkort och att kunna resa så här". :)

Se det som en kul men dyr sport. Nått ska man väl göra på fritiden. Andra spelar golf, har dyr båt, slänger pengar på ett fallfärdigt fritidshus eller planterar en trädgård. Eller har häst, hund, katt, bil, motorcykel. Vad är meningen med allt vi gör liksom? Tänk på all egentid du får ombord på ett plan där du kan sitta och njuta å filosofera. Fett värt tycker jag :)
Exakt vad jag brukar tänka. Folk har massa dyra hobbys, går på fotboll eller whatever, jag gillar att se världen :)

Res inte om det inte känns som värde för dig. Tror en del här kan bli beroende som spelberoende ungefär. Ta tipsen men bli inte impad av andra och spendera inte mer än normalt. Det är inte värt det. [...] Värt att tänka på för en del på forumet säkert, köp inte och res inte för korten och poängens egen skull, simple as that!
Du har naturligtvis rätt. Jag kan rättfärdiga denna resa med att det blir trevligt att besöka min mamma och då kan ju EBD med lite bakvänd logik följa med på köpet ;)

Jag lägger ju hellre 5000kr på att träffa min mamma än att betala 4000kr till Amex utan att "få ut något av det" (förutom EBD förstås), en tusenlapp i det sammanhanget känns som väl spenderade pengar.

Där jag jobbar så måste vi flyga ekonomiklass och då kan chansen på en CU och gratis dricka ändå vara trevligt. Så det blir väl EBD en gång till.
 

tomle

Medlem
Halleluja, Swiss har släppt platser i Z. Sitter i telefon med SAS för att boka om biljetten och killen säger att han inte kan boka flighter med Swiss???
HUACA antar jag för det här låter riktigt märkligt. Han föreslår att jag ska ringa Swiss för att boka en resa med SK ut och LX hem...
Fortsättning följer

Edit 1: Swiss kan boka men kan inte se Z inventory även om det finns ledigt på hemsidan...
Edit 2: Ringde SAS igen och pratade med en annan agent. Han kan inte heller se LX utan bara SK. Star Alliance :mad::confused:
 
Last edited:
Toppen